۱۳۹۷/۰۲/۰۱
۲:۳۸ ب٫ظ

خزعل الماجدی یکی از سرشناس‌ترین شاعران دهه‌ هفتاد عراق است حجیم‌ترین دیوان شعر را به چاپ رساند. به گفته وی این شعرها برای ثبت و ضبط دردهای عراق در حافظه تاریخ است.

ثبت تراژدی عراق در بزرگترین دیوان شعری عرب

به گزارش سایت جزیره نت خزعل الماجدی یکی از شناخته‌ترین شاعران عراقی متعلق به دهه هفتاد این کشور اخیرا حجیم‌ترین دیوان را به چاپ رسانده است. الماجدی و هم‌نسلانش را می‌توان در زمره شاعرانی قرار داد که با تجربه‌های شعری خود دست به نوآوری زدند و کم کم شعر را از بار وزن و قافیه رها کردند و به سمت و سوی شعر آزاد و سپید سوق دادند.

کتاب اخیر خزعل الماجدی توسط انتشارات دار الغاوون در کشور هلند به چاپ رسیده است و بزرگترین مجموعه شعری عربی است که در 900 صفحه نوشته شده است. اغلب شعرهای این مجموعه به موضوع حوادث سال 2006 در عراق می‌پردازد و شاعر با دید هنرمندانه خود حوادث خونین و دردناک آن سال عراق را بیان می‌کند.

خزعل الماجدی در گفتگویی با جزیره نت درمورد انتخاب این سال به عنوان موضوع اصلی اکثر شعرهای این دیوان به درد و رنج و حوادث ناگوار این سال اشاره کرد و گفت که: «این سال یک سال خاص و استثنائی در تاریخ معاصر عراق بود. در این سال عراق شاهد جنگ داخلی بود که این جنگ نسبت به سال‌های دیگر خرابی و ویرانی بیشتری به بار آورد و برای خود من هم یک سال متفاوت بود. در این سال بود که پسرم مروان ربوده شد و خانواده‌ام مورد آزار و اذیت قرار گرفتند و مجبور شدم که عراق را ترک کنم. این اتفاقات اجتماعی و شخصی همه آن قدر بر روی من تاثیر داشتند که من تصمیم گرفتم این دردها را به شکل شعر درآورم تا برای نسل‌های آینده به جا بماند».

او که پس از ربوده شدن پسرش مروان شعر «ربودن نسیم» را سروده بود درمورد چگونگی شروع به سرودن این دیوان گفت که پس از نوشتن شعر ربودن نسیم هر روز شعر می‌نوشتم بدون این که خودم بخواهم و یا این که خودم تصمیمی درمورد این کار داشته باشم. بعد متوجه شدم که در نوشتن این روزهای دردناک به شکل شعر یک ضرورت مهم نهفته است و دلیل این نوشتن ثبت و ضبط کردن این روزها در حافظه تاریخ است. برای این است که هرگز این روزها را از یاد نبرم و این شعرها شاهدی باشند بر حوادث غم‌انگیز روزهای دردناک عراق و شاهدی باشند بر انبوه غصه‌های خودمم که از آن زمان تاکنون به پایان نرسیده‌اند.

 

زمان انتشار :  1391-03-02