۱۳۹۷/۰۱/۳۰
۸:۲۹ ب٫ظ

برخلاف تمام مخالفت‌های مطرح شده از جانب اسرائیل و آمریکا یونیسکو هفته گذشته در طی گردهمایی سالیانه خود که امسال در سن پترزبورگ برپا شده بود، کلیسای «المهد» را به لیست آثار فرهنگی جهانی افزود. یونیسکو همچنین بودجه‌ای برای ترمیم این کلیسای تاریخی درنظر گرفت تا خرابی‌های این مکان با

ثبت کلیسای «المهد» در فهرست میراث جهانی

فلسطین اشغالی موفق شد یکی از آثار تاریخی سرزمینش را ثبت جهانی کند.

به نقل از سایت خبری المنار، پس از تلاش‌های پی‌ در پی و پیگیری‌های مستمر فلسطینیان برای ثبت آثار تاریخی و مهم سرزمینشان در فهرست میراث جهانی، سرانجام یونیسکو با این کار موافقت کرد.

المنار همچنین نوشت این اقدام یونیسکو علی‌رغم مخالفت‌های شدید رژیم صهیونیستی اسرائیل و هم‌پیمان همیشگی سیاسی آن یعنی ایالات متحده آمریکا بوده است. اما برخلاف تمامی این مخالفت‌ها یونیسکو هفته گذشته در طی گردهمایی سالیانه خود که امسال در سن پترزبورگ برپا شده بود، کلیسای «المهد» را به لیست آثار فرهنگی جهانی افزود. یونیسکو همچنین بودجه‌ای برای ترمیم این کلیسای تاریخی درنظر گرفت تا خرابی‌های این مکان بازسایی شود. اما این تصمیم سازمان یونیسکو با خشم فراوان آمریکا و اسرائیل همراه شده است.  

این کلیسا اولین مکان تاریخی از اراضی فلسطینی است که موفق به درج در فهرست ثبت میراث جهانی می‌شود. المنار به نقل از گروه فلسطینی اعزامی به سن پترزبورگ نیز نوشت: این تصمیم گامی در جهت رسیدن مردم فلسطین به حقوق فرهنگیشان می‌باشد. این گروه اعزامی همچنین با اشاره به موقعیت این کلیسا افزوده است: کلیسای «المهد» به دلیل اشغال اراضی فلسطینیان به دست اسرائیل و ساخته شدن دیوار حائل در شرایط بسیار بدی بسر می‌برد. چرا که برنامه‌های نژادپرستانه اسرائیل در جهت از بین بردن آثار و نشانه‌های فلسطینی مانع از رسیدگی و توجه به این مکان تاریخی و ارزشمند شده است.

کلیسای «المهد» سال پیش دو میلیون بازدید کننده داشته است و قدمت بخش‌هایی از آن به 1500 سال نیز می‌رسد. این کلیسای تاریخی بر بلندی غاری مصنوعی قرار گرفته است و مسیحیان معتقدند که این مکان، محل تولد عیسی مسیح (ع) می‌باشد.

شایان ذکر است که یونیسکو سال گذشته با 107 رای موافق و با وجود مخالفت شدید آمریکا و رژیم صهیونیستی، فلسطین را به عنوان یکی از کشورهای عضو به رسمیت پذیرفت.  پس از این موفقیت فلسطینان به شکل فوری از یونیسکو درخواست کردند که کلیسای «المهد» در فهرست ثبت جهانی قرار بگیرد. مهم‌ترین دلیل برای فوریت ثبت این مکان نجات کلیسای مذکور از ویرانی‌هایی بوده است که در اثر اشغال در آن به وجود آمده.

 http://www1.almanar.com.lb/adetails.php?eid=263579&frid=41&seccatid=101&cid=41&fromval=1

 

زمان انتشار : 1391-04-19