۱۳۹۷/۰۱/۲۵
۱۲:۵۹ ب٫ظ

پایگاه الامه_جان سلاتری کارگردان ایرلندی الاصل آمریکایی که با ساخت فیلمی جدید در مغرب "واکنشی به فرهنگ مردمی آمریکا" را به تصویر کشیده، بر این باور است که صنعت سینما در کشورهای عربی با سلطه ای هالیوودی به تخریب کشانده شده است

جان سلاتری: هالیوود سینمای جهان عرب را ویران کرده است

به گزارش میدل ایست آنلاین، جان سلاتری فیلم ساز آمریکایی و سازنده فیلم " دارالبیضا را دوست دارم" در اشاره ای به این موضوع که دولت مغرب باید حمایت بیشتری از سینمای محلی به عمل آورد درباره تسلط هالیوود بر صنعت سینما ، تصویر سازی غیر واقعی آن و تخریب سینمای جهان عرب هشدار داد.

بنا بر این گزارش ، زمانی که جان سلاتری برای اولین بار به مغرب سفر کرد، احساس الفت عمیقی با این کشور یافت و از تصویرهای غریبی که هالیوود از شرق ترسیم کرده جدا شد. این اختلاف چهره ترسیمی هالیوود از مغرب با واقعیت آن انگیزه ای برای سلاتری به وجود آورد تا کشوری را که دوست می دارد را با فیلم " دار البیضا را دوست دارم" در واکنشی آشکار به فرهنگ آمریکا به تصویر در آورد.
در این فیلم مردم عادی مغرب تصویر شده اند. کسانی که مقابل دوربین ظاهر می شوند و نظرات خود را درباره هالیوود و ستاره های آن می گویند و در همین حال در نگاهی مقایسه ای بخش هایی از فیلم "کازابلانکا" نمایش داده می شود. فیلمی که مانند " نمی توانی به آنها اعتماد کنی" و " همه آنها شبیه هم هستند" تلاش کرده چهره ای غلط از مسلمانان و اعراب ترسیم کنند.
این کارگردان ایرلندی الاصل آمریکایی می گوید: تخریب صنعت سینمای ملی در بسیاری از کشورهای عربی جریان دارد یا به انجام رسیده و دلیل آن قدرت بازاریابی هالیوود در این کشورهاست.
میدل ایست آنلاین در ادامه می نویسد: این اظهارات سلاتری اشاره ای به این واقعیت است که دولت مغرب باید حمایت بیشتری از صنعت سینمای محلی کند به جای اینکه مراکزی را اجیر کند تا تصاویری خلاف واقع از کانال هالیوود بسازند.
این فیلم که ساخت آن 7 سال طول کشیده برگرفته از کتاب " اعراب شرور در سینما" تالیف " ژاک شاهین" است  که در آن تصاویر کلیشه ای رایج ضد عربی در هالیوود بررسی شده است.
نام فیلم هم تلمیحی به فیلم " هیروشیما دوست من است" به کارگردانی "آلن رنیه" در سال 1959 دارد.
منبع: میدل ایست آنلاین
http://www.middle-east-online.com/?id=145849

زمان انتشار : 1391-10-03