۱۳۹۷/۰۳/۰۶
۱۲:۵۸ ب٫ظ

روند رو به افزايش حجم مبادلات تجاري ميان صنعتگران و تجار تركيه با تركمنستان ،در سال 2011ميلادي حاكي از رشد بيشتر اين مراودات نسبت به سال گذشته ميلادي است.

حجم مبادلات تجاری میان ترکیه و ترکمنستان افزایش می یابد

به نقل از خبرگزاري'كانيوز' حاكي است : براساس آخرين داده ها در حالي كه حجم مبادلات تجاري و صنعتي تركيه در سال گذشته با تركمنستان، چهار ميليارد و 500 ميليون دلار بود، اما اين رقم در سه ماهه اول سالجاري ميلادي افزون بر يك ميليارد و 500 ميليون دلار شد.

كارشناسان اقتصادي تركمن انتظار دارند با توجه به روند رو به افزايش حضور فعالان اقتصادي تركيه اي در كشورشان، حجم پروژه هاي اجرايي و نيز تجارت ترك ها با تركمن ها امسال نسبت به سال گذشته از رشد بيشتري برخوردار شود.

تركمنستان از جمله كشورهايي است كه تجار و صنعتگران تركيه در بخش هاي مختلف اقتصادي آن به صورت گسترده حضور دارند.

تركمنستان كه پس از كسب استقلال بسيار زود وارد دوره رشد و توسعه شده است، توانسته است در زمينه هاي مختلف عمراني از جمله صنعت ساختمان سازي تا اجراي صنايع سنگين سرمايه گذاري هاي جديدي را جذب كند.

بر اساس گزارشها، سود ناشي از سرمايه گذاري تجار و صنعتگران تركيه در تركمنستان از سال 1991 ميلادي يعني سال استقلال اين كشور تا به امروز افزون بر 21 ميليارد دلار تخمين زده مي شود.

طبق بررسي هاي به عمل آمده روابط تركيه و تركمنستان نشان مي دهد كه مناسبات اين دو كشور ترك زبان در دوره رياست جمهوري' قربان قلي بردي محمداف' در تركمنستان بيش از هر زمان ديگري گسترش يافته است.

هرچند روابط آنكارا - عشق آباد در زمان 'صفرمراد نيازاف' رييس جمهوري سابق تركمنستان نيز مطلوب بود، ولي به نظر مي رسد از زمان انتخاب رييس جمهوري اين كشور آسياي مركزي در بهمن ماه 85 اين روابط گسترش بيشتري يافته است.

آسياي ميانه شامل تركمنستان، قزاقستان،قرقيزستان، تاجيكستان و ازبكستان است كه حدود 62ميليون نفر جمعيت را در خود جاي داده اند.

در اين پنج كشور آسياي ميانه ظرفيت هاي زيادي براي فعالان اقتصادي و تجاري كشورهاي همسايه از جمله ايران فراهم است و شركت هاي ايراني نير حضوري فعالي در اين منطقه دارند.

 

زمان انتشار : 1390-01-01