۱۳۹۷/۰۱/۲۹
۷:۳۳ ق٫ظ

"ابراهيم البعداني " يكي ديگر از فعالان معارض يمن در شهر "اب " گفت كه از موافقت رسمي معارضان با دادن حق مصونيت به صالح شگفت‌زده شده است. با اين وجود معترضان به تحصن‌ها و تظاهرات‌ها تا رفتن عبدالله صالح ادامه خواهند داد.

حزب حاکم یمن و احزاب معارض دیدار مشترک با طرح شورای همکاری خلیج فارس برای کناره‌گیری رئیس‌جمهور یمن طی 30 روز آتی موافقت کردند.

به گزارش ندای انقلاب به نقل از فارس به نقل از روزنامه فرامنطقه‌اي "القدس العربي "، حزب كنگره ملي حاكم در يمن و بزرگترين ائتلاف احزاب معارض اين كشور با طرح كناره‌گيري "علي‌عبدالله‌صالح " از قدرت طي هفته‌هاي آتي و مصونيت او از محاكمه موافقت كردند اما هنوز مشخص نيست كه اين موافقت موجب توقف تنش‌ها و بحران‌هاي جاري در يمن شود.

اين در حالي است كه طي ماه‌هاي گذشته يمن شاهد تظاهرات‌هاي ميليوني براي سرنگوني رژيم حاكم بود. حاكميتي كه 33 سال بطول انجاميده است.

* طرح شوراي همكاري خليج فارس

شوراي همكاري خليج فارس طي نشست‌هاي پياپي سرانجام طرحي را تدوين كرد و به دولت صنعا ارائه كرد كه بر اساس آن ديكتاتور يمن بايد ظرف 30 روز از قدرت كناره‌گيري كند.

طبق اين طرح رئيس جمهور يمن طي 30روز از قدرت كناره گيري مي‌كند و حكومت به جانشين وي منتقل مي‌شود؛ پس از آن در فاصله 60 روز حكومت وحدت ملي در يمن تشكيل مي‌شود و در اين فرصت دوماهه انتخابات رياست جمهوري جديد برگزار شود.

اين طرح به 30+60 در رسانه‌ها مشهور شده و توسط "عبد الطيف راشد الزياني " دبيركل شوراي همكاري خليج فارس پنجشنبه گذشته تحويل مقامات يمني شد و براساس آن در دولت وحدت ملي 50درصد قدرت در اختيار حزب حاكم، 40 درصد در اختيار معارضان و 10 درصد ديگر نيز به جناح ديگري در يمن اعطا شود.

* موافقت حزب حاكم يمن و احزاب ديدار مشترك با طرح شوراي همكاري

"طارق الشامي " سخنگوي حزب حاكم يمن در گفت‌وگو با رويترز گفت: حزب حاكم موافقت كامل خود با اين طرح را به وزراي خارجه شوراي همكاري ابلاغ كرده است.

ائتلاف احزاب اپوزيسيون يمن نيز ديروز اعلام كردند كه با اصول كلي طرح پيشنهادي شوراي همكاري خليج فارس موافقند اين در حالي است كه پيش از اين اعلام كرده بودند كه با مصونيت عبدالله صالح و عدم محاكمه او مخالفند.

"ياسين نعمان " رئيس كنوني احزاب ديدار مشترك يمن گفت كه از اين طرح به استثناي بخشي كه مربوط به تشكيل دولت وحدت ملي است، استقبال مي‌كند.

"محمد قحطان " سخنگوي معارضان نيز در گفت‌وگو با الجزيره گفت: اصل اعتماد مورد نياز براي مشاركت معارضان در دولت وحدت ملي وجود ندارد با اين وجود معارضان اين را مانعي اساسي براي اجراي طرح ارائه شده شوراي همكاري خليج فارس نمي‌دانند.

* ابراز شگفتي معارضان از موافقت ديدار مشترك با طرح شوراي همكاري

از سوي ديگر "محمد الشريفي " يكي از فعالان سياسي يمن مانند بسياري از كارشناسان امور يمن به اين طرح شوراي همكاري خوشبين نيست. وي اظهار داشت: من به پايان يافتن مشكل يمن خوش‌بين نيستم...هنوز يك ماه به كناره‌گيري عبدالله صالح مانده است و ما پيش‌بيني مي‌كنيم كه او در هر لحظه نظر خود را تغيير دهد...به همين دليل ما پيش از رفتن صالح ميدان را ترك نخواهيم كرد تا اهداف ما مبني بر تشكيل يك دولت ائتلافي محقق شود.

"ابراهيم البعداني " يكي ديگر از فعالان معارض يمن در شهر "اب " گفت كه از موافقت رسمي معارضان با دادن حق مصونيت به صالح شگفت‌زده شده است. با اين وجود معترضان به تحصن‌ها و تظاهرات‌ها تا رفتن عبدالله صالح ادامه خواهند داد. 

 

زمان انتشار : 1390-02-04