۱۳۹۷/۱۱/۲۵
۱:۰۱ ب٫ظ

برای اولین بار در تاریخ «جایزه جهانی رمان عربی»، چهار نویسنده زن برای حضور در لیست کوتاه دوازدهمین دوره این مسابقات برگزیده شدند.

در بیت المقدس اعلام شد

حضور 4 نویسنده زن در لیست جایزه جهانی رمان عربی

به گزارش الأمه به نقل از الجزیره:

در این لیست که در قدس منتشر شد اسم های خانم ها هدی برکات از لبنان، کفی الزعبی از اردن، شهلا العجیلی از سوریه، انعام کجه جی از عراق و آقایان آقای عادل عصمت از مصر و محمد معزوز از مراکش به چشم می خورد.

انتشار این لیست کوتاه در شهر بیت المقدس در راستای سنت سالانه جایزه جهانی رمان عربی صورت گرفت که طی آن یک مرکز فرهنگی جهان عرب تعیین می شود تا از آنجا این لیست کوتاه اعلام شود.

3 تن از زنان حاضر در لیست کوتاه امسال سالهای پیش جزو راهیافتگان به این لیست بودند. از جمله "انعام کجه جی" که در سالهای 2009 و 2014 نیز نامزد حضور در این مسابقه بود و خانم "شهلا العجیلی" که در سال 2006 با رمان "آسمان به خانه ما نزدیک است" در این لیست کوتاه قرار گرفته‌بود و او کوچکترین نویسنده لیست کوتاه این جایزه است و هدی برکات نیز در سال 2013 با رمان "پادشاه این سرزمین" در لیست بلند این جایزه قرار گرفته‌بود.

این نویسندگان زن به همراه عادل عصمت (برنده جایزه ادبی نجیب محفوظ در سال 2016 به خاطر آخرین رمانش "داستان های یوسف تادرس") و نویسنده مراکشی محمد المعزوز (متخصص انسان شناسی سیاسی) و رمان نویس زن اردنی کفی الزغبی که با پنجمین رمان خود در این لیست قرار گرفته برای رسیدن به جایزه‌ای که ارزشش به 50 هزار دلار آمریکا می رسد بایکدیگر رقابت می کنند.

در زیر لیست عناوین(به ترتیب الفبا) رمان‌هایی را مشاهده می‌کنید که در سال 2019به لیست کوتاه راه‌یافته‌اند:

-"قاصد شب" از هدی برکات، انتشارات الآداب دربیروت

-"خورشید سپید و سرد" از کفی الزغبی، همچنین انتشارات الآداب

-"تابستان با دشمن" از شهلا العجیلی، ازانتشارات ضفاف

-"وصایا" از عادل عصمت، انتشارات خان

-"دختر سر راهی" از انعام کجه‌جی، انتشارات الجدید

-"به چه گناهی هجرت کرد"، انتشارات مرکز فرهنگی کتاب

شرف‌الدین ماجدولین رئیس کمیته داوران این مسابقه گفت: این شش رمان برگزیده، پراکندگی متنوعی در مفاهیم و رویکرد و روش‌های زیبایی‌شناختی دارند و شامل مجموعه موضوعاتی چون رمان های خانوادگی، خاطره گویی، بیان ناامیدی ها، تبعید و مهاجرت هستند که فضا‌های محلی متنوعی را با توجه به تعلقشان به جوامع مختلف عربی به تصویر می‌کشد.

وی افزود: این رمان ها منعکس‌کننده واقعیت‌های متفاوت و چشم‌اندازهای عمیق و جا افتاده و موثر در جهان عرب هستند که در عین حال اسلوب روایتگری خلاقانه ای را به گروه های مختلف مخاطبان ارائه می کنند.

بنابر این گزارش رمان‌های ششگانه لیست کوتاه از بین لیست بلندی مشتمل بر 16 رمان که به زبان عربی مابین ژوئن 2017 تا 2108 منتشر شده، انتخاب شده است؛ گفتنی است که هر نویسنده ای که به لیست کوتاه راه یابد 10 هزار دلار آمریکا جایزه دریافت می کند.

    مریم بیگ محمدی

    یکشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۸

    سلام من موضوع چهار کتاب میخوام مقابسه کنم لطفا اگه چهار کتاب دارین ایمیل کنید یا مطاب یا ترجمه هست بعرستبن ممنون میشم

    پاسخ