۱۳۹۸/۰۷/۰۲
۱۱:۲۲ ق٫ظ

از ریچارد فورد تا آرونداتی روی و بیش از ۲۵۰ نویسنده جهانی با صدور بیانیه‌ای از کامیلا شمسی حمایت کردند.

حمایت از کامیلا شمسی توسط ۲۵۰ نویسنده

به گزارش الأمه:

بیش از ۲۵۰ نویسنده سرشناس جهان حمایت خود را از کامیلا شمسی رمان‌نویس پاکستانی-بریتانیایی اعلام کردند و گفتند با تصمیم برگزار کنندگان جایزه نلی ساکس که نمی‌خواهند جایزه امسال را به وی اهدا کنند، مخالف هستند.

این نویسنده به خاطر حمایت از جنبش بایکوت و تحریم اسراییل، از دریافت جایزه نلی زاکس محروم شده است.

جی‌ام کوتزی از آفریقای جنوبی، گلوریا استاینم و ریچارد فورد از آمریکا، کایرن دسایی، آرونداتی  روی و آمیت چودری نویسندگان هندی، ندیفه محمد نویسنده سومالیایی، نائومی کلاین، یان مارتل و مایکل اونداتیه نویسندگان کانادایی، اولیویا لینگ و کن لوچ بریتانیایی، هاشم مطر و خالد متاوا نویسندگان لیبایی، بن اوکری نویسنده نیجریه‌ای، مریم سعید نویسنده لبنانی، خوان گابریل واسکز نویسنده کلمبیایی، مراد برغوتی و نجوان درویش شاعران برجسته فلسطینی و اوشن وونگ شاعر ویتنامی-آمریکایی از جمله نویسندگان مطرح جهان هستند که حمایت خود را از کامیلا شمسی اعلام کرده‌اند.

شهر دورتموند آلمان که اهدا کننده جایزه ادبی نلی زاکس است امسال و اوایل همین ماه کامیلا شمسی را برای کتاب «آتش خانه» به عنوان برنده امسال خود برگزید و از این اثر به عنوان اثر ادبی فوق‌العاده‌ای که پلی بین جوامع می‌زند، تقدیر کرد. با این حال هیات داوران این جایزه به تازگی اعلام کردند از تصمیم خود منصرف شده‌اند و به دلیل فعالیت‌های ضدصهیونیستی این نویسنده این جایزه را به وی اهدا نمی‌کنند.

هیات داوران با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده‌اند : هیات داوری مطلع نبود که این  نویسنده در بایکوت دولت اسراییل و حمایت از جنبش بایکوت اسراییل از سال ۲۰۱۴ حمایت کرده است.

این جایزه هر دو سال یک بار برای تجلیل از شاعر یهودی آلمان نلی زاکس اهدا می‌شود. سال ۲۰۱۷ این جایزه به بختیار علی از عراق اهدا شد و سال ۲۰۱۰ به مارگارت آتوود کانادایی تعلق گرفت. سال ۲۰۰۷ نیز رفیق شامی از سوریه این جایزه را دریافت کرده بود.

اکنون ۲۵۰ نویسنده جهانی با امضای بیانیه‌ای مخالفت خود را با این رفتار برگزار کنندگان جایزه ابراز داشته و از شمسی حمایت کرده‌اند. آنها در بیانیه خود نوشته‌اند این تصمیم به معنی مجازات یک نویسنده برای حمایت از حقوق بشر است.

کمپین «بایکوت، سلب و تحریم» یا BDS ایجاد شد تا از حمایت دولت‌ها، شرکت‌ها، اجراکنندگان و آکادمی‌های سراسر جهان برای منزوی کردن رژیم صهیونیستی فشار بیاورد.

این جنبش توسط ۱۷۰ سازمان فلسطینی و با الهام از جنبش ضد آپارتاید در آفریقای جنوبی ایجاد شد و چهره‌های مشهور جهان از آن حمایت کردند تا با رفتارهای نژاپرستانه و ضدحقوق بشری رژیم صهونیستی مخالفت کنند.

 

منبع: مهر