۱۳۹۷/۰۳/۰۲
۵:۵۶ ب٫ظ

يك مركز مطالعاتي عربي اعلام كرد كه با انقلاب‌هاي منطقه و دور شدن تركيه از ائتلاف با اسرائيل و نزديك شدن به ايران و سوريه، خاورميانه جديد عليه اسرائيل در حال شكل‌گيري است.

خاورمیانه جدید علیه اسرائیل در حال شکل‌گیری است

مركز مطالعاتي «مدار» در جديدترين گزارش مطالعاتي خود از منطقه و ارزيابي وضعيت رژيم صهيونيستي نوشت كه خاورميانه جديدي كه در حال شكل‌گيري است، عليه اسرائيل است.

به گزارش اين مركز، نشانه‌هاي ظهور خاورميانه جديد پديدار شده است. اين اتفاق، مهم‌ترين حادثه اخير منطقه است كه خود ناشي شده است از دو عامل مهم.

بنا بر اين گزارش، عامل نخست، انقلاب‌هاي خاورميانه در كشورهاي عربي است كه در رأس آن انقلاب مصر قرار دارد. اهميت انقلاب مصر تنها در سرنگوني دولت حسني مبارك كه دوست و همكار اسرائيل بود، نيست بلكه در اين است كه مصر از اين به بعد تلاش مي‌كند به جايگاه خود در منطقه به عنوان نيرويي منطقه‌اي بازگردد.

بنا بر اعلام اين مركز، پيش‌بيني مي‌شود كه مواضع، سياست‌ها و راهبردهاي مصر با خواست مردم مصر كه به دولت جديد مشروعيت دادند، هماهنگ باشد. مردم مصر همان مردمي هستند كه اكنون درخواست كرده‌اند كه توافقنامه‌ها با اسرائيل تغيير كند. توافقاتي كه آن را ناعادلانه مي‌دانند مانند توافق فروش گاز مصر به اسرائيل. اين در حالي است كه شوراي عالي نظامي مصر اعلام كرده بود كه به توافقنامه‌هاي بين‌المللي مانند كمپ‌ديويد (صلح اسرائيل و مصر) احترام مي‌گذارد ولي به هر حال بعيد به نظر مي‌رسد كه روابط دو كشور به روزهاي خوب گذشته خود بازگردد.

به گزارش مدار، دومين نشانه پديدار شدن خاورميانه جديد، افول اتحاد نظامي اسرائيل با تركيه است. تركيه‌اي كه بيش از پيش به سوي محور سوريه-ايران گرايش پيدا كرده است. هر چند شايد صحبت از ائتلاف تركي-ايراني-سوري زود باشد ولي آغاز اين گرايش به معناي شكست عملي اسرائيل و از دست دادن يكي از دوستان نزديك خود در منطقه است.

در ادامه تحليل اين مركز مطالعاتي آمده است، «بويژه اينكه اين افول با نكته ديگري مثل بازگشت سوريه به لبنان همزمان شده است و اين اتفاق در قالب پيروزي جريان متحد سوريه يعني 8 مارس در مقابل جريان 14 مارس [متحد آمريكا] و سرنگوني دولت سعد الحريري [رئيس جريان 14 مارس] اتفاق افتاد و اين به معناي شكل‌گيري دوباره اتحاد سوريه-ايران در عرصه لبنان است.

اين مركز افزود: به معناي ديگر اين اتفاقات، افزايش نفوذ سوريه در لبنان و سر و سامان دادن به ائتلاف‌هاي منطقه‌اي است به طوري كه همخوان ديدگاه ايران و سوريه به دور از اراده و خواست آمريكا و اسرائيل است.

 

زمان انتشار : 1390-01-01