۱۳۹۷/۰۲/۰۴
۱۰:۲۷ ق٫ظ

وي در ادامه افزود: دولت آمريكا اخيرا تصميم گرفته است تا با برقراري ارتباط بين دو طرف اسرائيل و فلسطيني مذاكرات مستقيم را از سر بگيرد تا بدين وسيله ما به سازمان ملل مراجعه نكنيم.

دبیر کل کمیته اجرایی ساف: امیدواریم جامعه جهانی درباره فلسطین مانند کوزوو تصمیم‌گیری کند

دبير كل كميته اجرايي ساف از پايبندي كشور فلسطين در صورت به رسميت شناخته شدن در سازمان ملل به تمام توافق نامه‌هاي بين‌المللي از جمله پيمان‌ها و معاهده‌هاي امضا شده با رژيم صهيونيستي خبر داد.

ياسر عبد ربه، دبير كل كميته‌ي اجرايي سازمان آزادي بخش فلسطين (ساف) در گفت‌وگو با روزنامه الحيات اظهار داشت: اين سازمان مصمم است تا براي به رسميت شناختن كشور فلسطين در مرزهاي سال 1967 به مركزيت قدس به سازمان ملل مراجعه كند. همچين ما خواهان عضويت كشور فلسطين دراين نهاد بين‌المللي هستيم.

وي در ادامه افزود: دولت آمريكا اخيرا تصميم گرفته است تا با برقراري ارتباط بين دو طرف اسرائيل و فلسطيني مذاكرات مستقيم را از سر بگيرد تا بدين وسيله ما به سازمان ملل مراجعه نكنيم.

عبد ربه همچنين تصريح كرد: ما اميدواريم كه كشورهاي جهان در مرحله اول به صورت سياسي و در مراحل آينده به صورت نظامي براي تضمين آزادي و استقلال كشور فلسطين مانند آنچه كه در كوزوو و بوسني روي داد وارد عمل شوند.

دبير كل كميته اجرايي ساف در ادامه افزود: رهبران فلسطيني جز با ازسر گيري مذاكرات صلح واقعي و جدي براساس اصول مشخص و تعيين شده از سوي كميته چهارجانبه صلح و به رسميت شناختن مرزهاي سال 1967 از تصميم خود براي مراجعه به سازمان ملل عقب نشيني نخواهند كرد.

وي همچنين تاكيد كرد: البته كميته چهارجانبه بايد براي مذاكرات براساس جدول زماني مشخص كه در ماه سپتامبر به پايان مي‌رسد نظارت كنند.

عبد ربه در ادامه افزود: بعد از به رسميت شناختن كشور فلسطين در سازمان ملل با نيروهاي نظامي و شهرك سازي‌هاي اسرائيل در اين كشور به عنوان متجاوز و كسي كه تماميت ارضي يك كشور عضو سازمان ملل را زير پا گذاشته است برخورد خواهيم كرد.

وي همچنين تاكيد كرد: در مقابل نيروهاي اصلي بين‌المللي از جمله آمريكا دو گزينه وجود دارد يا انجام مذاكرات جدي براي تشكيل كشور مستقل و يا مداخله از طريق مجمع عمومي سازمان ملل و شوراي امنيت براي اجرايي كردن اين راهكار.

دبير كل كميته اجرايي ساف در ادامه افزود: در صورت به رسميت شناختن كشور فلسطين ما به تمام تعهدات خود در درون و بيرون فلسطين از جمله توافق نامه‌ها و تعهدات امضا شده با اسرائيل به جز حضور غير قانوني نظاميان و شهرك‌سازي‌ها پايبند خواهيم بود.

جامعه بين‌المللي در حال حاضر به صورت مثبتي در مقابل نظام‌هاي استبدادي كشورهاي عربي با هدف ياري رساندن به ملت اين كشورها وارد عمل شده است.

وي همچنين تاكيد كرد: در خصوص انتفاضه مسالمت آميز سوم بعد از ماه سپتامبر بايد بگويم كه ما خواهان فعاليت‌هاي مسالمت آميز بدون حضور گروه‌هاي مسلح به جاي ملت هستيم. اسرائيل سعي دارد تا درگيري با ملت فلسطين را به درگيري مسلحانه بكشاند. برخي نيز در كشورهاي عربي چنين قصدي دارند تا بتوانند ملت را سركوب كنند. من معتقدم كه اين گزينه راهكار مردم فلسطين و جوانان آن نيست.

دبير كل كميته اجرايي ساف همچنين عنوان داشت: اكثريت كشورها از جمله كشورهاي اروپايي كشور مستقل فلسطين را به رسميت مي‌شناسند و در اين زمينه اجماع وجود دارد. آمريكا نمي‌خواهد در اقليت محدودي كه از اشغال گران اسرائيلي حمايت مي‌كنند قرار گيرد به همين دليل براي از سرگيري مذاكرات مستقيم وارد عمل شده است. ما به اين تلاش‌ها در شرايط كنوني اولويت مي‌دهيم. اما مذاكرات آمريكا با طرف اسرائيلي و فلسطيني از چارچوب قديمي خود خارج نشده است. هدف فقط انجام مذاكرات است. اين مساله تنها باعث از دست رفتن وقت و رهايي اسرائيل از بن بست كنوني در مقابل جامعه بين المللي مي‌شود.

عبد ربه همچنين تاكيد كرد: اسرائيل تاكنون مقاومت كرده است اين در حالي است كه مي‌داند نسيم تغيير در منطقه به نفع آن نيست. بنابراين سعي مي‌كند از طريق نيرنگ و فريب نشان دهد كه پيشنهادي را مطرح مي‌كند.

وي در ادامه افزود: زمينه‌هاي تحقق آشتي ملي فراهم است ما با رهبران جديد مصر توافق نظر داريم كه اين روند نيازي به انجام مذاكرات ندارد و اين مساله تنها وقت كشي به شمار مي‌آيد.

تشكيل دولت وحدت ملي با حضور شخصيت‌هاي مستقل به نفع روند آشتي ملي فلسطين است. همچنين بايد براي برگزاري انتخابات رياست تشكيلات خود گردان فلسطين و شوراي قانون گذاري تلاش كرد.

 

زمان انتشار : 1390-02-05