۱۳۹۷/۰۳/۰۴
۱۰:۲۳ ق٫ظ

صالح همچنين از فرماندهان نظامي و امنيتي يمن خواست كه آگاهي امنيتي در اين كشور را افزايش دهند و گفت:‌ از شما مي‌خواهم با كساني كه قانون را زير پا مي‌گذارند و همه آنهايي كه به فكر آسيب رساندن به امنيت و ثبات كشور هستند به شدت برخورد كنيد.

– دستور رئیس جمهور یمن برای سرکوب مخالفان

رئيس جمهور يمن از نيروهاي امنيتي و ارتش اين كشور خواست كه با مخالفان وي مقابله كنند.

به نقل از روزنامه اماراتي الاتحاد‌، علي عبدالله صالح، رئيس جمهور يمن در ديدار با مسئولان ارشد نظامي و امنيتي اين كشور اظهار كرد: نيروهاي مسلح و امنيتي همچنان نگهبان وفادار دستاوردهاي ملت و ارزش‌هاي يمن خواهند بود.

رئيس جمهور يمن با تاكيد بر پيشرفت توان نيروهاي نظامي و امنيتي كشور اظهار كرد: نيروهاي امنيتي و نظامي يمني بايد توان دفاعي و امنيتي خود جهت دفاع از كشور را افزايش دهند.

صالح همچنين از فرماندهان نظامي و امنيتي يمن خواست كه آگاهي امنيتي در اين كشور را افزايش دهند و گفت:‌ از شما مي‌خواهم با كساني كه قانون را زير پا مي‌گذارند و همه آنهايي كه به فكر آسيب رساندن به امنيت و ثبات كشور هستند به شدت برخورد كنيد.

رئيس جمهور يمن در ديدار خود همچنين تحولات كنوني اين كشور و پيامدهاي منفي بحران كنوني بر زندگي شهروندان يمني را بررسي كرد.

علي عبدالله صالح همچنين در ديدار با جمال بن عمر، مشاور ويژه بان كي مون، دبير كل سازمان ملل بر پايبندي خود به گفت‌وگو با مخالفان جهت حفظ امنيت‌، ثبات و وحدت كشور تاكيد كرد.

در اين ديدار دو طرف مسائل و موضوعات مختلفي درباره روابط دو جانبه و همكاري يمن و سازمان ملل و همچنين تحولات اخير اين كشور را بررسي كردند.

فرستاده ويژه دبير كل سازمان ملل نيز در اين ديدار بر اهميت گفت‌وگو ميان گروه‌هاي يمني جهت نزديك كردن ديدگاه‌ها و توافق براي پايان دادن به بحران كنوني اين كشور تاكيد كرد.

بن عمر همچنين اعلام كرد كه سازمان ملل از هرگونه تلاش جهت پايان دادن به بحران كنوني يمن حمايت مي‌كند.

علي عبدالله صالح همچنين در گفت‌وگو با روزنامه عربستاني عكاظ بر حمايت خود از طرح شوراي همكاري خليج فارس جهت پايان دادن به بحران كنوني يمن تاكيد كرد.

 

صالح اظهار كرد: طرح كشورهاي حوزه خليج(فارس) بهترين راه حل براي بحران كنوني است و حزب من (حزب كنگره ملي يمن) آماده امضاي اين طرح جهت انتقال مسالمت آميز و قانوني قدرت است.

از سوي ديگر سلطان البركان، معاون دبير كل حزب حاكم يمن از حمايت حزبش از طرح اصلاح شده شوراي همكاري خليج فارس خبر داد.

براساس طرح جديد شوراي همكاري خليج فارس 30 تن از مسئولان يمني بايد طرح را امضا كنند كه 15 تن از آنها از حزب حاكم و هم‌پيمانانش و 15 تن ديگر از ائتلاف احزاب اللقاء المشترك و هم‌پيمانانش خواهند بود.

از سوي ديگر محمد قحطان، سخنگوي احزاب اللقاء‌المشترك با تكذيب خبر دريافت نسخه اصلاح شده طرح شوراي همكاري خليج فارس اظهار كرد: خبرهايي كه حاكي از دريافت نسخه اصلاح شده طرح شوراي همكاري خليج (فارس) است صحت ندارد و اين خبر تنها يك خبر تبليغاتي است.

قحطان در پايبندي احزاب اللقاء المشترك به طرح سابق شوراي همكاري خليج فارس تاكيد كرد و گفت:‌ ما طرح سابق را با تمام بندهايش قبول داريم و تنها راه براي خروج از بحران كنوني اين است كه صالح طرح پيشين شوراي همكاري خليج (فارس) را امضا كند.

از سوي ديگر يك منبع شوراي همكاري خليج فارس به خبرگزاري رويترز اعلام كرد كه احتمال دارد وزيران امور خارجه اين شورا امروز (يكشنبه)، جهت بررسي بحران يمن در رياض جلسه برگزار كنند.

از سوي ديگر عبداللطيف الزياني، دبير كل شوراي همكاري خليج فارس در كنفرانس خبري در حاشيه جلسه كميته همكاري مالي و اقتصادي كشورهاي عضو اين شورا در ابوظبي اظهار كرد: هيچ گونه اصلاحي در طرح شورا ايجاد نشده و ما تنها اسم برخي افراد كه بايد طرح را امضاء كنند به اين طرح اضافه كرده‌ايم.

الزياني افزود:‌ تماس‌ها با همه گروه‌هاي يمني همچنان ادامه دارد و اميداوريم به توافقي درباره اقدامات لازم جهت امضاي توافقنامه دست يابيم.

دبير كل شوراي همكاري خليج فارس نسبت به موفقيت طرح اين شورا جهت پايان دادن به بحران كنوني يمن ابراز خوشبيني كرد و گفت: يمن كشوري است كه ويژگي خاصي براي كشورهاي شوراي همكاري خليج (فارس) دارد و طرح ما براي كمك به همه گروه‌هاي يمني جهت دستيابي به توافقنامه است.

الزياني افزود: ما هيچ گونه فشاري به هيچ كدام از گروه‌هاي يمني وارد نمي‌كنيم و تنها به عنوان ميانجي‌گر در تلاش هستيم كه ديدگاه و مواضع گروه‌هاي يمني را به هم نزديك كنيم.

وي همچنين نسبت به احتمال موافقت رئيس جمهور يمن براي امضاي توافقنامه ابراز خوشبيني كرد و گفت: ما مي‌خواهيم به ملت و دولت يمن كمك كنيم تا امنيت و ثبات در اين كشور برقرار شود و خونريزي‌ها در آن متوقف شود.

از سوي ديگر كميته سازمان دهي انقلاب جوانان مردمي يمن از كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس خواستند طرح خود را جهت پايان دادن به بحران اين كشور پس بگيرند و از ارائه هر گونه طرحي خودداري كنند.

اين كميته طي بيانيه‌اي از جامعه بين المللي آمريكا و اتحاديه اروپا خواست كه مسئوليت اخلاقي خود را انجام دهند و از دخالت‌هاي منفي عليه ملت يمن و حق اين ملت براي دستيابي به آزادي و دموكراسي خودداري كنند.

اين كميته با اشاره به اينكه با هر طرحي كه به كناره گيري صالح و نظام حاكم اين كشور و دادگاهي شدن آنها نينجامد مخالف است اعلام كرد كه به مراحل پاياني انقلاب مسالمت آميز جهت سرنگوني نظام نزديك مي شوند.

كميته سازمان دهي انقلاب جوانان مردمي يمن همچنين به مسئولان احزاب مخالف اين كشور هشدار داد كه با هرگونه طرحي كه با اراده ملت يمن مخالف است، موافقت نكند.

از سوي ديگر بر اثر تيراندازي نيروهاي امنيتي يمني به دانش آموزان در شهرهاي المعافر و الوازعيه در استان تعز دو تن كشته و 15 ديگر زخمي شدند.

دانش آموزان تظاهر كننده خواستار به تاخير انداختن امتحانات تا زمان سرنگوني نظام حاكم اين كشور بودند.

از سوي ديگر بسياري از شهرهاي يمني شاهد تحصن عمومي بوده و اكثر مغازه‌ها در اين كشور از ساعت هشت صبح تا ساعت 12 بسته بودند.

 

زمان انتشار : 1390-01-01