۱۳۹۷/۰۲/۰۲
۵:۱۶ ب٫ظ

این کتاب یک تراژدی و در عین حال یک داستان کمدی _ نظامی است که می‌کوشد برای دردهای روانی و فکری «منصب ریاست» درمانی بیابد و مردمی را به تصویر می‌کشد که انتظار رهبری بهتری را درسر می‌پرورانند. آنان اگر چه در شرایط نامناسب سیاسی و اجتماعی بسر می‌برند اما به این شرایط عادت نکرده‌اند

دشمن خورشید، پهلوانی که تنها شد

به نقل از سایت خبری میدل ایست آن لاین، اولین کتاب نوشته شده درمورد انقلاب لیبی به چاپ رسید.

محمد سعید الریحانی نویسنده کتاب «دشمن خورشید، پهلوانی که تنها شد»، اولین فردی است که درمورد انقلاب لیبی کتاب نوشته است. نه فصل آغازین این داستان هم‌زمان با شعله کشیدن انقلاب لیبی در فوریه 2011 تا پایان آگوست این سال به رشته تحریر درآمده بود و همین نه فصل نیز برای اولین بار در مجله عرب الیوم به چاپ رسید. اما پس از سرنگونی کامل دولت معمر قذافی در سپتامبر سال 2011 داستان مذکور با استقبال خوب خوانندگان روبرو شد که از نویسنده کتاب می‌خواستند، داستان را ادامه دهد و به برهه پس از سقوط قذافی نیز بپردازد. درخواست خوانندگان باعث شد که الریحانی دو فصل دهم و یازدهم را نیز به کتاب خود بیافزاید. این دو فصل دستگیری قذافی رئیس جمهور سابق لیبی و پس از آن را دربرمی‌گیرد.

این نویسنده در گفتگوی ویژه‌ای که با سایت میدل ایست آن لاین داشت درمورد داستان مذکور گفت: من نوشتن بخش‌های مختلف این داستان را در ماه سپتامبر به پایان رساندم و پس از نشر آن در مجله الیوم العرب، نامه‌های بسیاری دریافت کردم که همگی از من می‌خواستند این داستان را ادامه بدهم و دوره پس از دستگیری قذافی را نیر به آن بیافزایم.

وی در بخشی از گفتگوی خود با این سایت درباره مطالب کتاب نیز توضیحی داد و در این زمینه گفت: این کتاب یک تراژدی و در عین حال یک داستان کمدی _ نظامی است که می‌کوشد برای دردهای روانی و فکری «منصب ریاست» درمانی بیابد و مردمی را به تصویر می‌کشد که انتظار رهبری بهتری را درسر می‌پرورانند. آنان اگر چه در شرایط نامناسب سیاسی و اجتماعی بسر می‌برند اما به این شرایط عادت نکرده‌اند و امیدوارند که روزهای بهتر از راه برسند.

الریحانی همچنین درمورد تکنیک‌های ادبی به کار رفته در نگارش داستان مذکور گفت: این رمان بر تکنیک حذف بنا شده است که هزل و طنز را با خود به ارمغان می‌آورد و مخاطب در سیر روند داستان با ضربه‌های متوالی روبرو می‌شود و با حوادث غیرقابل پیشبینی مواجهه می‌شود که او را به دنبال کردن داستان راغب می‌کند.  

 

زمان انتشار : 1391-03-05