۱۳۹۷/۱۲/۱۱
۲:۲۴ ب٫ظ

دادگاه مصر حکم 5 سال زندان خالد لطفی، موسس کتابفروشی و انتشارات «تنمیه» و ناشر رمان «فرشته» را تایید کرد که جرم این ناشر، نشر اکاذیب و افشای اسرار نظامی در رمان «فرشته»، اثر نویسنده اسرائیلی یوری جوزف عنوان شده است.

رمانی اسرائیلی که ناشر مصری آن را پنج سال روانه زندان کرد

به گزارش الأمه:
مشکل از جایی آغاز شد که انتشارات «تنمیه» مصر با همکاری «دارالعربی علوم ناشران» در لبنان، رمانی را منتشر کرد که در واقع نسخه عربی رمانی اسرائیلی با عنوان «جاسوسی که فرشته نجات اسرائیل شد» بود؛ این رمان برداشتی از ماجرای اشرف مروان، داماد جمال عبدالناصر و مشاور انور سادات است.

جنجال روزنامه نگاران حکومتی

بعد از انتشار این رمان، روزنامه‌نگاران نزدیک به قدرت جنجالی رسانه‌ای علیه انتشارات و صاحب آن به راه انداختند که منجر به دستگیری این ناشر و توقیف کتابش شد و او را راهی دادگاه نظامی مصر کرد.

البته قبل از این، شبکه جهانی «نت فلیکس» در سپتامبر(شهریور) ماه گذشته فیلم «فرشته» را برگرفته از این رمان روی آنتن برده بودکه جنجال های گسترده‌ای را نیز درمورد نقش اشرف مروان در جنگ رمضان برانگیخت.

خانواده این ناشر مصری که بر عدم انتشار جزئیات دادگاهتاکید داشت امیدوار بود با ایت اتفاق وی نهایتا آزاد شود اما دادگاه مصر سرانجام به جرم انتشار شایعات و افشای اسرار نظامی حکم خود را صادر کرد، حکمی که باعث شده در روایت سازمان اطلاعات مصر که آنچه در رمان «فرشته» آمده را به شدت نفی می کند تشکیک به عمل آید.

فعالان فرهنگی، روزنامه نگاران و نویسندگان مصر با هشتگ #متضامن_مع_خالد_لطفی (در کنار خالد لطفی) با این حکم به مخالفت برخاستند و از لطفی که دارای محبوبیت در میان اهالی فرهنگ مصر است حمایت کرده اند.

سوال جامعه فرهنگی و طرفداران این ناشر اینجاست که چرا باید یک ناشر برای انتشار کتابی که نسخه های الکترونیکی آن در اینترنت موجود است و پیش از این نیز توسط «دارالعربی علوم ناشران» به عربی منتشر شده و همچنین از روی آن فیلمی مشهور نیز ساخته شده اینگونه مورد محکومیت قرار گیرد؟

بار دیگر، راز و رمز اشرف مروان

به گفته ناشر، این رمان داستان زندگی درخشان و مرگ مشکوک اشرف مروان، مسئول بلند پایه مصری است که برای موساد جاسوسی می‌کرد.

برا اساس آنچه در رمان آمده است، مروان که در دستگاه اطلاعاتی موساد با اسم مستعار «فرشته» شناخته می‌شد توانسته بود با دستیابی به دقیق‌ترین اسرار دولت مصر، این اطلاعات را در اختیار موساد قرار دهد تا اسرائیل پیشاپیش از نقشه حمله مشترک اعراب در جنگ رمضان اطلاع داشته باشد و از یک شکست سنگین نجات پیدا کند.

همچنین رمان از تلاش های موفقیت آمیز مروان برای گمراه کردن نیروهای اطلاعاتی و پلیس مخفی مصر سخن می‌گوید که موجب شد مروان که نامش با قاچاق اسلحه نیز عجین شده تا سال 2007 و زمان مرگش بسیار مرفه زندگی کند.

این کتاب بر‌اساس پژوهش‌ها  و مصاحبه‌هایی منحصر به فرد با شخصیت‌های مرتبط اسرائیلی نوشته شده‌است و اولین کتابی است که انگیزه های مروان برای جاسوسی را تشریح می‌کند و نحوه به خدمت گیری او و سوء استفاده از اطلاعات سری که به دست می‌آورده را مورد بحث قرار می‌دهد.

البته مرگ مروان هنوز هم یک راز عجیب است چه اینکه در ژوئن 2007 جسدش در خارج از خانه‌اش در لندن پیدا شد و روایات متعددی از سقوط او از بالکن منزلش در طبقه پنجم ساختمان خبر میدهد که تاکنون این مسئله اثبات نشده است.

و انتشار این رمان نیز که به یکی از پرفروشترین رمان های جهان تبدیل شده بر پیچیدگی های سرانجام دراماتیک این شخصیت افزوده است.

روایت رسمی حکومت مصر

با وجود جنجال های گسترده بر سر اشرف مروان، حسنی مبارک، رئیس جمهور اسبق مصر در تشییع جنازه او شرکت کرد و در مدح او گفت: «مروان یک وطن پرست مخلص بود و خدمات بی شماری به میهن خود کرد که برای بیان آنها دیر نشده است».

درست عکس آنچه که در کتاب آمده است، مسئولان مصری می‌گویند: مروان یک جاسوس دوجانبه بود که به نفع مصر کار می‌کرد و در جنگ رمضان 1973 اسرائیلی‌ها را فریب می‌داد.

مروان پس از جنگ مورد تشویق قرار گرفت و به‌دلیل تلاش های وطن پرستانه‌اش مدال افتخار دریافت کرده‌بود و حسنی مبارک در پی ترورش از او تمجید بسیار کرد و این درست عکس ادعای زوی زمیر رئیس سابق موساد اسرائیل است که در مصاحبه ای در اکتبر 2017  اطلاعات جالب توجهی را مبنی بر به کارگیری اشرف مروان توسط موساد افشا کرد.

در آن مصاحبه زمیر اشاره می کند که بارها با مروان در اروپا دیدار کرده و می گوید:«آن زمان از داشتن چنین مزدوری به قدری خوشحال بودیم که قابل توصیف نیست»