۱۳۹۷/۰۲/۰۲
۵:۱۳ ب٫ظ

اهمیت فوق‌العاده این کتاب در آن است که به روشنی، دلایل و شرایط شکست را بیان می‌کند و اوضاع و احوالی را که منجر به این عذاب بی‌پایان شد را نیز توضیح می‌دهد. نویسنده تمامی این موارد را به شیوه‌ای گیرا بیان می‌کند. تا آن جا که خواننده تا آخرین سطور این کتاب با او همراه می‌شود. باید

روایت تراژدی فلسطین به زبان انگلیسی

انتشارات دانشگاهی آمریکا در قاهره و نیویورک اخیرا کتاب «روزگار اسبان سفید» را به زبان انگلیسی به چاپ رسانده است.

به نقل از سایت البوابه، کتابی از ابراهیم نصرالله نویسنده فلسطینی اخیرا توسط انتشارات دانشگاهی آمریکا در دو شهر نیویورک و قاهره به زبان انگلیسی به چاپ رسیده است.

نانسی روبرتز این کتاب را در ششصد و پنجاه صفحه از عربی به انگلیسی ترجمه کرده است. تمام الاحل نیز طراحی جلد کتاب مذکور را برعهده داشته است.

«روزگار اسبان سفید» بیش از هفتاد و پنج سال از زندگی مردم فلسطین را دربرمی‌گیرد. این کتاب از اواخر قرن نوزدهم میلادی شروع می‌شود و تا سال 1948 یعنی سال شکست عرب‌ها از رژیم صهیونیستی اسرائیل به پایان می‌رسد. نصرالله داستان خود را در سه دوره زمانی عثمانی، انگلیسی و صهیونیستی روایت می‌کند و جوانب مختلف انسانی را مد نظر گرفته به زوایای گوناگون زندگی فلسطینیان مانند آداب و سنن و فرهنگ‌ این مردم می‌نگرد. این نگاه دقیق وی شناخت ژرف و اثرگذاری را در خواننده به جا می‌گذارد.

در مقدمه ترجمه انگلیسی این کتاب به نقل از دکتر سلمی الخضرا الجیوسی آمده است: چه بسیار از منتقدان و خوانندگان پرسیده بودیم: پیش از این بارها از منتقدان می‌پرسیدیم چه وقت ادبیاتی در فلسطین پا به عرصه وجود می‌گذارد که بشود به آن الیاد عرب گفت. اینک این الیاد در برابر ما قرار گرفته است. این کتاب حقیقتا آن چیزی است که داستان شکست دردناک عرب‌ها از فلسطین در انتظار آن بسر می‌برد و پیش از این کسی به آن نپرداخته بود. «روزگار اسبان سفید» تاریخ فوق‌العاده دقیقی است که با تصاویر خلاقانه نویسنده درآمیخته تا حقایق مصیبت‌بار زندگی مردم ستم‌دیده فلسطین را دربرابر دیدگان مخاطبان قرار بدهد. اهمیت فوق‌العاده این کتاب در آن است که به روشنی دلایل  و شرایط شکست را بیان می‌کند و اوضاع و احوالی را که منجر به این عذاب بی‌پایان شد را نیز توضیح می‌دهد. نویسنده تمامی این موارد را به شیوه‌ای گیرا بیان می‌کند. تا آن جا که خواننده تا آخرین سطور کتاب با او همراه می‌شود. باید گفت این کتاب یک اثر ادبی ارزشمند است که تراژدی این ملت و دلایل شکست آن‌ها را بیان می‌کند.

شایان ذکر است که این کتاب در سال 2009 در لیست نامزدان دریافت جایزه بوکر عربی نیز قرار گرفته بود. 

 

زمان انتشار : 1391-03-05