۱۳۹۸/۰۳/۲۹
۳:۱۷ ب٫ظ

مراسم رونمایی از کتاب " البرنامج الايراني النووي من النشأة الى الأزمة فالحل " ( برنامه هسته ای ایران از آغاز تا بحران و سپس حل ) تألیف دکتر طالب ابراهیم در دمشق برگزار شد .

رونمایی از کتاب ” ایران هسته ای “

به گزارش الأمه:

پس از تلاوت آیاتی از کلام الله مجید و یک دقیقه وقوف و قرائت فاتحه برای ارواح شهدا ، آقای صالحی نیا رایزن فرهنگی طی سخنان کوتاهی ضمن خوشامدگویی به حاضرین و تشکر از قبول دعوت ، افزود افتخار می کنیم میزبان جمعی از اهل فکر و قلم و کتاب در رایزنی فرهنگی به مناسبت صدور کتاب ایران هسته ای و رونمایی از آن با حضور نویسنده کتاب باشیم .

رایزن فرهنگی در ادامه افزود بزرگنمایی نمی کنیم اگر بگوییم پرونده هسته ای ایران یکی از مهمترین و پیچیده ترین پرونده های سیاسی ، حقوقی و امنیتی بین المللی در تاریخ معاصر می باشد و بیش از ده سال بر روی میز مذاکره بین المللی قرار داشت و دنیا پیگیر تحولات آن بود و منتهی به پیروزی تاریخی ایران و دیپلماسی آن به اعتراف همه اطراف ، شد . حق از ابتدا با ایران بود ولی این موضوع برای آمریکا و کیان صهیونیستی خوشایند نبود لذا موضوع را تحت عنوان تهدید صلح و امنیت بین الملل مطرح نمودند تا ایران را از پیشرفت علمی محروم نمایند در حالی که ایران دارای برنامه راهبردی برای احیای تمدن اسلامی است و دانش هسته ای از عناصر مهم شکل گیری تمدن بر پایه دانش و معارف می باشد . آقای صالحی نیا در بخش دیگری از سخنان خود تأکید نمود

نویسنده کتاب به خوبی از عهده مأموریت سخت خود در تأمین محتوای کتاب برآمده است و منبع موثوق و منحصر به فردی را به کتابخانه جهان عرب ارائه کرده است .

سپس میزگرد فکری در مورد کتاب برگزار شد و در آن دکتر ثائر زین الدین مدیرکل انتشارات وزارت فرهنگ سوریه به عنوان ناشر  ، آقای تحسین الحلبی رئیس تحریریه مجله الی الاَمام به عنوان ناقد و دکتر طالب ابراهیم نویسنده کتاب سخنرانی کردند . دکتر زین الدین در سخنان خود به اهمیت و حساسیت موضوع کتاب پرداخت که از سویی برای انتشار کتاب در اسرع وقت ، انگیزه می داد و از سوی دیگر مستلزم دقت و وسواس برای تصمیم گرفتن به انتشار کتاب بود ولی از آن جایی که نویسنده برخوردار از عناصر فکری و فرهنگی مورد نیاز برای پرداختن به موضوع می باشد

، مؤسسه انتشارات وزارت فرهنگ توانست خیلی سریع مراحل مربوط به بررسی ، تصویب و انتشار کتاب را انجام دهد . وی سپس به شرح مختصر بخش های متنوع کتاب پرداخت و تأکید نمود این کتاب با محتوایی که دارد برخوردار از ارزشی علمی و تنها کتاب در نوع خود به زبان عربی می باشد و منبع مهمی برای مطالعات سیاسی محسوب می گردد .  پس از آن آقای تحسین الحلبی به نقد و بررسی کتاب با مروری بر مطالب آن پرداخت و در عناوین مختلف از جمله آغاز برنامه هسته ای ایران قبل از انقلاب اسلامی و تغییر موضع کشورهای غربی و کیان صهیونیستی نسبت به آن پس از پیروزی انقلاب اسلامی و مراحل گوناگون مذاکرات هسته ای ، به بیان مطالب تکمیلی و مؤید مضمون کتاب پرداخت . سخنران پایانی میزگرد آقای دکتر طالب ابراهیم بود. وی تأکید نمود مطالعات و بررسی های طولانی و گسترده اش برای تألیف این کتاب و سفرش به ایران در همین راستا ، موجب شناخت بهتر و دقیق تر ایران و توانمندی ها و راهبردهای ایران شد و تأکید نمود برنامه هسته ای برای ایران در چارچوب نهضت علمی و تلاش برای ایجاد تمدن نوین تعریف می شود و ایران برخوردار از عناصر انسانی ، فناوری و زیرساختی برای تحقق این مهم است و دلیل مخالفت استکبار جهانی و کیان صهیونیستی با برنامه هسته ایران ، جلوگیری از پیشرفت ایران و قرار گرفتنش در صف کشورهای پیشرفته می باشد .

پس از آن آقای ترکابادی سفیر جمهوری اسلامی ایران طی سخنانی با ابراز خوشنودی از حضور در جمع اهل فکر و قلم و کتاب ، از نویسنده و ناشر کتاب قدردانی نمود و با اشاره به اهمیت کتاب ، تألیف و انتشار آن را دستاورد بزرگی برشمرد که استمرار مبارزه در برتری کلمه حق و صادق و مقاومت محسوب می شود . سفیر جمهوری اسلامی ایران در ادامه تأکید نمود ایران برحق و با حق بوده و می باشد و هم پیمانانش در جبهه مقاومت ، حق طلب هستند و ایران از تمامی ملت های حق طلب در برابر ظلم و استکبار حمایت می کند . ایران در این صحنه پیروز شد چون بر حق بود و سوریه نیز در توطئه استکباری و صهیونیستی به همین دلیل پیروز شد چون بر حق بود و ایران به همین دلیل کنار سوریه ایستاد .

در پایان برنامه ، رونمایی از کتاب انجام شد و دکتر طالب ابراهیم نسخه هایی را امضا و به حاضرین تقدیم نمود .

این برنامه تحت پوشش رسانه های متعدد قرار داشت و در حاشیه آن مصاحبه های متعددی با حاضرین انجام گرفت .    

یادآور می شود این کتاب در 530 صفحه و طی سه بخش و 22 فصل به معرفی برنامه هسته ای ایران از آغاز تا مذاکرات برجام و امضای موافقتنامه هسته ای می پردازد .

بخش اول تحت عنوان برنامه هسته ای ایران از رؤیا تا ایران هسته ای

بخش دوم تحت عنوان بحران هسته ای ایران یا پرونده هسته ای ایران

بخش سوم تحت عنوان مواضع طرف های بین المللی و منطقه ای در پرونده هسته ای ایران

نویسنده در بخش اول به داستان رؤیای هسته ای ایران از آغازش در دهه 50  قرن گذشته تا رسیدن به مرحله به دست آوردن برنامه پیشرفته هسته ای پرداخته و به تفصیل در مورد پیشرفت تدریجی فناوری و سیاسی برنامه هسته ای ایران و بازتاب داخلی ، منطقه ای و بین المللی آن صحبت می کند و نگاهی هم به ارزیابی اسرائیل از برنامه هسته ای ایران و چگونگی برخورد اسرائیل با این موضوع ، می اندازد .

در بخش دوم ، نویسنده به بحران پرونده هسته ای ایران از نقطه شروع آن و روند طی شده آن در بستر زمان ( کرونولوژی ) به تفصیل پرداخته است و چگونگی ایجاد پرونده هسته ای ایران و سپس ارجاع پرونده به شورای امنیت سازمان ملل متحد در سال 2006  را مطرح نموده و به ترتیب زمانی تا سال 2013 تحولات پرونده هسته ای را بررسی می کند .

در بخش سوم ، دکتر طالب ابراهیم به رصد مواضع طرف های دخیل در پرونده هسته ای ایران می پردازد و خلال آن به شرح تغییر و تحول مواضع قدرت های مرتبط با بحران هسته ای ایران می پردازد .

دکتر طالب ابراهیم در بخشی از مقدمه کتابش نوشته است :

پرونده هسته ای ایران شاهد مجموعه ای از بزرگ ترین دورهای مذاکره در تاریخ معاصر بوده است . همچنین خلال این مذاکرات و در فاصله میان مذاکرات تمام راه های ممکن برای تحقق اهداف مورد نظر هر طرف درگیر در این پرونده ، به کار گرفته شده است ولی ، پیروزی بزرگ از آن ایران شد که مذاکره کرد و عمل نمود و دانشمندانش گزینه هسته ای داخلی را پیشرفت دادند تا در نهایت ایران یکی از اعضای باشگاه هسته ای شود و این جایگاهی است که ایران با فداکاری ، پایداری ، صبر و خون دادن در کنار دیپلماسی و گفتگو به دست آورد . مدرسه مذاکره ایرانی که تعدادی از مذاکره کنندگان نابغه را پرورش داده است و بحران را به گونه ای که شایسته مطالعه و الگو برداری است ، مدیریت نموده ، مدرسه ای است که حق و حقوق را بدون جنگ به دست می آورد ، بدون افراط و تفریط .

 

منبع: رایزنی فرهنگی ایران دمشق