۱۳۹۷/۰۱/۲۶
۱۱:۳۳ ب٫ظ

وي با ذكر اين نكته كه يكسري شكاف‌ها نيز سياسي است كه ناشي از محدوديت‌ مشاركت در قدرت، عدم جابجايي قدرت در سوريه است كه يك شكاف عميق بين نسلي بوجود آورده است، ادامه داد: يك نسل كه باقيمانده سيستم بلوك شرق است، حزب بعث را حزب پيشرو مي‌داند كه بايد رهبري جامعه را به طور مطلق در دست

رویوران در میزگرد «بررسی تحولات سوریه» – 1

يك كارشناس مسائل خاورميانه با بيان اينكه در بحران سوريه عامل خارجي نقش پررنگي دارد، گفت: نقش عربستان به خصوص «بندر بن سلطان» و ارتباطي كه از طريق دولت اردن با برخي عشاير مخالف دارد و پولي كه به آنها تزريق مي‌كند، به اين بحران دامن زده است.

حسين رويوران كارشناس مسائل خاورميانه طي سخناني در ميزگرد «بررسي تحولات سوريه» كه در خبرگزاري فارس برگزار شد، با بيان اينكه در سوريه يكسري‌ شكاف‌هاي قومي وجود دارد كه كردها از جمله آن هستند، اظهار داشت: علاوه بر اين يكسري شكاف‌هاي مذهبي و ديني نيز وجود دارد كه سني‌ها، علوي‌ها، شيعيان، درزي‌ها، مسيحيان و بخشي هم اسماعليان را شامل مي‌شود.

* شكاف عميق بين نسلي در سوريه

وي با ذكر اين نكته كه يكسري شكاف‌ها نيز سياسي است كه ناشي از محدوديت‌ مشاركت در قدرت، عدم جابجايي قدرت در سوريه است كه يك شكاف عميق بين نسلي بوجود آورده است، ادامه داد: يك نسل كه باقيمانده سيستم بلوك شرق است، حزب بعث را حزب پيشرو مي‌داند كه بايد رهبري جامعه را به طور مطلق در دست بگيرد و ساير احزاب ملي به عنوان همكار حزب بعث هستند.

اين كارشناس مسائل خاورميانه اين نوع ساختار سياسي را بازمانده بلوك شرق خواند و يادآور شد: اما يك نسل جديدي است كه در مجموعه‌ فرهنگ دهكده جهاني است و از طريق اينترنت و فضاي مجازي با دنيا ارتباط دارد.

رويوران با اشاره به شكاف جدي بين فرهنگ ساختاري سياسي و فرهنگ نسل جوان، اظهار داشت: يكسري شكاف‌هاي فرهنگي نيز وجود دارد. در سوريه نظام سكولار است و نقشي براي دين در بعد اجتماعي قائل نيست و الآن اسلامگرايان جايگاه اسلام در مديريت اجتماعي را خواستار هستند.

* تفاوت اعتراضات در سوريه و كشورهاي ديگر منطقه

وي مجموعه اين شكاف‌ها در سوريه را در كنار هم اما بدون هدف يكسان دانست، گفت: آرايش اين شكاف‌ها در يك جهت نيست چرا كه در آن صورت يكديگر را تقويت كرده و مديريت نظام را با مشكل جدي روبرو مي‌كردند و اين شكاف‌ها داراي پراكندگي هستند.

اين كارشناس مسائل خاورميانه در خصوص اصلاحات ذكر شده توسط بشار اسد و تأثير آن در كاستن از تنش‌ها، اظهار داشت: سوريه با كشورهاي ديگر درگير انقلاب، يك صحنه متفاوتي دارد. اعتراض در كشورهاي ديگر چند وجهي است عليه نظام ديكتاتور، عليه ائتلاف‌هاي اين نظام‌ها كه عمدتاً با غرب بود و عليه نقش‌هاي وابسته‌اي كه اين نظام‌ها ايفا مي‌كردند.

رويوان اين موضوع را در تونس، مصر، يمن و بحرين قابل مشاهده خواند و يادآور شد: در سوريه اين اعتراضات چند وجهي نيست يعني نظام مستقل است و نظام وابسته نسبت به قدرت‌هاي سلطه‌گر نيست و اعتراض فقط به ساختار بسته سوريه است و معترضان به دنبال باز كردن اين ساختار هستند.

* نقش شاهزاده سعودي در نا آرامي‌هاي سوريه

وي با بيان اينكه در بسياري از قيام‌ها، عوامل داخلي نقش زيادي داشته و عامل خارجي كمرنگ هستند، اظهار داشت: در سوريه عامل خارجي در بحران پر رنگ است. نقش عربستان به خصوص «بندر بن سلطان» و ارتباطي كه از طريق دولت اردن با برخي عشاير مخالف دارد و پولي كه به آنها تزريق مي‌كند و نيز انتقال بخشي از القاعده به سوريه توسط سعد حريري از جمله اين عوامل خارجي است.

اين كارشناس مسائل خاورميانه به كاهش عمليات در عراق توسط القاعده اشاره كرد و يادآور شد: اين موضوع تغيير رويكرد القاعده در عراق را نشان مي‌دهد. القاعده احساس مي‌كند در عراق موفق نبوده اما در سوريه فضاي مناسب‌تري نسبت به عراق وجود دارد زيرا اين كشور داراي يك اكثريت سني است كه برخي از آنها ناراضي نسبت به حكومت هستند و القاعده مي‌تواند در كنار رژيم صهيونيستي در تحولات سوريه موج سواري كند.

* انتقال عناصر القاعده به سوريه از لبنان توسط حريري

وي خاطرنشان كرد: يكسري از نيروهاي القاعده‌اي كه در لبنان هستند نيز با تحريك حريري و حتي دادن پول به سوريه منتقل شده‌اند.

اين كارشناس مسائل خاورميانه ادامه داد: در بسياري از درگيري‌هاي رخ داده در سوريه از 2 طرف كشته مي‌شوند كه نشان مي‌دهد افرادي در اين بين با سازماندهي و امكانات نظامي دست به ترور مي‌زنند و اساساً نيروها و نهادهاي نظامي - امنيتي سوريه را شناسايي كرده‌اند.

رويوران با ذكر اين نكته كه حركت سياسي موجود در سوريه تبديل به يك حركت فراگير نشده يعني اكثريت را فرا نگرفته‌ است، گفت: شهرهايي مانند درعا، لاذقيه و حلب دچار تحولات شده‌اند و نه شهرهاي بزرگ مانند دمشق و همچنان اصلاحات ممكن است پاسخگو باشد مگر اينكه شرايط به گونه‌اي ديگري رقم بخورد.

* زمينه مديريت اعتراضات براي حكومت هنوز فراهم است

وي اين روزها را روزهاي سرنوشت ساز در سوريه خواند چرا كه بشار اسد در سخنراني خود اعتقادش به اصلاحات را بيان داشته است و افزود: اگر عنصر خارجي و عدم اعتماد مردم به اصلاحات وجود داشته باشد، نشان مي‌دهد مطالبات مردمي با آنچه دولت مطرح مي‌كند، تناسب ندارد و ممكن است زمين‌هاي گسترش نا آرامي در آينده ادامه يابد، تا امروز زمينه مديريت صحنه براي نظام تا حد زيادي فراهم است.

اين كارشناس مسائل خاورميانه در بخش ديگري از سخنان خود در خصوص رفتار غرب نسبت به تحولات سوريه و تحت فشار قرار دادن بشار اسد از طريق افشاگري‌هايي كه معمولاً در قبال حكام عربي صورت مي‌گيرد، گفت: غرب در مسئله تونس بلافاصله اطلاعات فراواني از مفاسد اقتصادي بن علي و وابستگان وي ارائه داد، چرا كه افرادي كه داراي مفاسد مالي هستند اين پول‌ها را در كشورهاي غربي سرمايه گذاري مي‌كنند كه در مورد مبارك، قذافي و پادشاه بحرين نيز همينطور است. اگر كشورهاي غربي در مورد بشار اسد حتي يك مورد فساد مالي سراغ داشتند به دليل تضادهاي موجود بلافاصله افشاگري مي‌كردند. بشار اسد در اين زمينه دچار هيچ مسئله‌اي نيست.

* نا آرامي‌ها در سوريه اختلاف ماهوي با تحولات ايران پس از انتخابات دارد

رويوران در خصوص شباهت بين تحولات در سوريه و اتفاقات در ايران پس از انتخابات گفت: در ايران جابجايي قدرت وجود دارد و پارلمان‌هاي مختلف در دوره‌هاي گوناگون روي كار آمده‌اند. در ايران اشكال به ساختار نبود بلكه به نتيجه انتخابات بود لذا جريان تحولات در 2 كشور 2 موضوع متفاوت است.

وي با بيان اينكه در سوريه از زمان روي كار آمدن حافظ اسد از سال 1970 تاكنون اين خاندان در رأس قدرت است و جابه جايي قدرت رخ نداده، اظهار داشت: از سال 1963 تا الآن حاكميت حزب بعث وجود دارد و تفاوت‌ها ماهوي است و نمي‌توان وجه اشتراكي بين 2 پديده در سوريه و ايران مشاهده كرد.

اين كارشناس مسائل خاورميانه يادآور شد: مطالباتي در سوريه وجود دارد به دلايل مختلف از جمله تحولات بين‌المللي، اصلاحاتي به حق است كه بشار اسد نيز بر آن تأكيد كرده و قول داده آن‌ها را دنبال كند.

* بشار اسد يك فرد اصلاح طلب است

رويوران با اشاره به اينكه زمان حافظ اسد ورود كامپيوتر به سوريه ممنوع بود، گفت: زماني كه مسئول دفتر صدا و سيما در سوريه بودم كامپيوتر را با ماشين سياسي به اين كشور برديم. موبايل ممنوع بود چرا كه به عنوان يك بيسيم تلقي شده و ضبط مي‌شد، نظام نسبتاً بسته بود.

وي بشار اسد را يك فرد اصلاح طلب خواند، افزود: او بسياري از مباحث را آزاد كرد اما در همه مسائل نتوانست ورود پيدا كند چرا كه گارد قديم نسبت به اصلاحات واكنش نشان داد.

اين كارشناس مسائل خاورميانه آنچه از سوي بشار اسد مطرح است با آنچه مطالبات مردمي وجود دارد را داراي اشتراكات زيادي دانست و گفت: اما آنچه آينده را رقم مي‌زند ميزان باور مردم به واقعي بودن اصلاحات و انجام آنها است كه اگر مردم باور كنند، سوريه از اين بحران عبور مي‌كند اما اگر باور نكنند شرايط ديگري رقم مي‌خورد.

 

* مردم سوريه مي‌دانند چه نمي‌خواهند اما نمي‌دانند چه مي‌خواهند

رويوران با اشاره به تفاوت سوريه با كشورهايي مانند مصر نيز اظهار داشت: در سوريه مردم مي‌دانند چه نمي‌خواهند، اما نمي‌دانند چه مي‌خواهند. در كشورهاي ديگر مردم مي‌دانند چه مي‌خواهند. وقتي از نقلابيون اين كشورها سؤال مي‌كرديد چه نظامي مي‌خواهيد؟ مي‌گفتند نظام پارلماني. اما در سوريه كردها، علوي‌ها، سني‌ها و تكفيري‌ها هركدام يك موضوع را دنبال مي‌كنند.

وي تأكيد بر اتحاد سوريه را نشان از نگراني مردم از تجزيه اين كشور خواند و يادآور شد: در تظاهرات معمولاً آرزوها و نگراني‌هاي مردم شعار داده مي‌شود. در بحرين وقتي شعار اتحاد شيعه و سني مطرح مي‌شود، نگراني از درگيري بين شيعه و سني وجود دارد و در سوريه نيز وقتي سخن از اتحاد است نگراني در خصوص تجزيه اين كشور است چرا كه يك كشور موزائيكي است و ممكن است يكپارچگي آن به خطر افتد.

* دوگانگي برخورد كشورهاي غربي و حاشيه خليج فارس با بحرين و ليبي

اين كارشناس مسائل خاورميانه در بخش ديگري از سخنان خود در خصوص موضوع ايران هراسي، گفت: از سوي كشورهاي منطقه نسبت به برخورد با تحولات يك دوگانگي وجود دارد. مثلاً در ليبي حق تعيين سرنوشت يك حق مسلم مردمي شناخته شده است اما همين حق در مورد مردم بحرين از سوي غرب و شوراي همكاري خليج فارس انكار مي‌شود.

رويوران دوگانگي غرب را عامل قرار گرفتن آنها در يك موضع چالشي در مقابل افكار عمومي دانست، ادامه داد: آنها تلاش دارند با فرافكني و متهم كردن ايران از اين چالش فرار كنند. يعني ايران كه بيانيه مي‌دهد عنصر مداخله‌گر شناخته مي‌شود و عربستان كه در حال جنايت و كشتن مردم در بحرين است عنصر مداخله‌گر نيست كه اين با هيچ منطقي سازگاري ندارد.

وي يادآور شد: به دليل نزديكي عشاير مردم شرق عربستان با بحرين كه فاصله بين آنها يك پل است هر تحول در بحرين، عربستان را متأثر مي‌كند. عربستان نگران اين موضوع است چرا كه شرق اين كشور نفت‌خيز و با اكثريت شيعي است.

اين كارشناس مسائل خاورميانه با ذكر اين نكته كه عربستان تلاش دارد با پيش كشيدن بحث شيعه و سني، سني‌ها را در كنار خود آورد و متناسب با اين سياست داخلي در بعد خارجي نيز اين سياست را دنبال مي‌كند، خاطرنشان كرد: لذا مي‌بينيم كه در مورد سوريه و ايران همين رفتار و رويكرد متناسب با سياست داخلي دنبال مي‌شود. آنچه الآن در مورد ايران مطرح مي‌شود، در واقع فرافكني و فرار رو به جلو است.

* امروز با منطقه وجه اشتراك بيشتري نسبت به گذشته داريم

رويوران با بيان اينكه ايران مسئله بحرين را مانند ساير مسائل منطقه‌ مي‌داند كه اكثريت مردم عليه يك اقليت حاكم قيام كرده‌اند، اظهار داشت: اين اقليت حاكم ممكن است پشت يك عنوان حزبي مانند مصر و تونس سنگر گرفته باشد و يا مانند بحرين پشت عنوان مذهبي قرار گيرد.

وي نظام جمهوري اسلامي را نتيجه يك انقلاب مردمي دانست و افزود: آنچه در منطقه تحت عنوان انقلاب‌هاي مردمي است، اشتراكاتي با ما دارد. ما امروز با منطقه وجه اشتراك بيشتري داريم اما سياست‌هاي واگرايانه عربستان كه براي حفظ موجوديت خود دنبال مي‌شود، سعي در تخريب چهره ايران دارد. در دوره كنوني كه مردم با آگاهي سياسي بالايي حركت مي‌كنند اين گفتمان مورد پذيرش نيست.

* اصلاحات در سوريه نيازمند افرادي باورمند به آن در حكومت است

اين كارشناس مسائل خاورميانه در بخش ديگري از سخنان خود در خصوص آينده تحولات سوريه نيز، گفت: اسد در سخنراني قبلي خود در پارلمان گفت كه شتاب مي‌كنيم اما شتاب‌زده عمل نمي‌كنيم. وي مي‌داند اصلاحات كار يكروزه نيست بلكه بستر سازي لازم دارد. مقررات و ساختار بايد عوض شود. مجرياني كه بايد اين اصلاحات را آغاز كنند، بايد عوض شده و افرادي باورمند به اصلاحات روي كار آيند.

رويوران اصلاحات را موضوعي زمان‌بر خواند.

* نا امني در سوريه امنيت رژيم صهيونيستي را نيز متأثر مي‌كند

وي يكي از مهمترين نكاتي كه موجود را هم مرزي سوريه با فلسطين اشغالي خواند و گفت: سوريه با اين رژيم ترك مخاصمه نكرده و هرگونه نا امني و هرج و مرج در اين كشور، امنيت رژيم صهيونيستي را به هم مي‌زند.

وي ادامه داد: در شهر درعا يك اردوگاه فلسطيني بزرگ وجود دارد. در سوريه ارتش سوري و آزادي‌بخش فلسطيني وجود دارد و يك نماد نظامي فلسطيني در سوريه وجود دارد. در هرج و مرج هيچكس نمي‌تواند چيزي را تضمين كند.

رويوران با اشاره به مهمترين اهداف غرب در منطقه كه نفت ارزان و امنيت رژيم صهيونيستي است، يادآور شد: غربي‌ها نمي‌توانند رفتاري را كه در ليبي داشتند در سوريه داشته باشند و نمي‌توانند از تغييرات دفعي و بدون چشم‌انداز حمايت كنند.

* عربستان در مورد سوريه مجبور به پيروي از آمريكا خواهد شد

وي با ذكر اين نكته كه زمينه حل و فصل بحران در داخل تا حد زيادي وجود دارد، گفت: ممكن است عربستان در بحران سوريه در چارچوب غرب عمل نكند ولي در دراز مدت ناگزير است در چارچوب آمريكا منضبط باشد، چرا كه آمريكا دو بام و يك هوا را در منطقه نمي‌پذيرد.

اين كارشناس مسائل خاورميانه ادامه داد: زمينه براي اجراي اصلاحات در سوريه تا حد زيادي فرهم است برخلاف وضعيت ليبي كه يكسره سازي متحمل است.

وي با اشاره به برخي نكته‌هايي كه اتفاقات سوريه به همراه داشت و اسد به آنها لقب شهيد داد، خاطرنشان كرد: بايد تمام احساسات منبعث از برخورد خشن توسط دولت جمع شود. اگر دولت اين احساسات جريحه‌دار را آرام كند، زمينه براي جمع كردن بحران فراهم مي‌شود، اما اگر دولت موفق نشود، شرايط براي اصلاحات آرام فراهم نمي‌شود.

 

زمان انتشار : 1390-02-03