۱۳۹۷/۰۱/۳۱
۳:۰۸ ب٫ظ

«تاریکی گور» به روایت رنج‌های زنان و دختران عربستانی می‌پردازد که مورد بهره‌برداری‌های جنسی قرار می‌گیرند و نشان می‌دهد که چگونه، برخی از این تعرضات متاسفانه از جانب نزدیکان آن‌ها بوده است. داستانی که با شهامت به منطقه ممنوعه‌ای وارد می‌شود که پیش از این کسی درباب آن داستانی ننوش

زنده به گوری مدرن دختران در عربستان

ظهور دین مبین اسلام همراه با مبارزه علیه انبوهی از اعتقادات و اندیشه‌های نادرست دوران جاهلیت بوده است. زنده به گور کردن دختران یکی از شنیع‌ترین اعتقادات دوران جاهلیت در عربستان سعودی بشمار می‌رفت و آموزه‌های اسلامی به مبارزه جدی با این تفکر منحط برخواست. مردم در دوران جاهلیت به بهانه‌ حفظ آبرو و شرف در جنگ‌، دختران خود را از بین می‌بردند تا در حوادث احتمالی آینده، طعمه بی‌آبرویی نشوند. از طرف دیگر مردم در جاهلیت زن را موجودی کم‌ارزش می‌پنداشتند که همسنگ و هم‌طراز مرد نبود.

اینک پس از گذشت هزار و چهارصد سال از ظهور دین مبین اسلام، نوع جدیدی از زنده به گوری دختران در عربستان به چشم می‌خورد که اگر چه در ظاهر زنان در خاک گذاشته نمی‌شوند و جان از بدن مادی آن‌ها گرفته نمی‌شود، اما تفاوتی با مرگ تدریجی و زنده به گوری ندارد. این موضوعی است که یک زن نویسنده عربستانی به آن پرداخته است.

به نقل از سایت خبری میدل ایست آن لاین، منیره السبیعی کتابی با نام «تاریکی گور» به رشته تحریر درآورده است و در آن به مشکلات زنان عربستانی می‌پردازد. وی با شهامت به منطقه ممنوعه‌ای وارد می‌شود که پیش از او کسی درباب آن داستانی ننوشته است.

«تاریکی گور» به روایت رنج‌های زنان و دختران عربستانی می‌پردازد که مورد بهره‌برداری‌های جنسی قرار می‌گیرند و نشان می‌دهد که متاسفانه برخی از این تعرضات از جانب نزدیکان آن‌ها بوده است. این داستان به خلق خانواده‌ای می‌پردازد که از نعمت پدر محروم است و مادر زن منفعلی است که افسار زندگی را به دست پسر خویش داده است. تراژدی آن جا شکل می‌گیرد که برادر خانواده، به خواهر خویش تجاوز می‌کند و قربانی خویش را در صورت برملا کردن راز تهدید به مرگ می‌کند.

برادر جنایتکار برای پنهان کردن راز کثیف خود به این میزان بسنده نمی‌کند و خواهر خویش را به زندگی در تنهایی مجبور می‌کند. چرا که وی می‌ترسد، ازدواج او، راز دیرینه‌اش را فاش کند.

نویسنده با اسلوبی گیرا و به دور از پیچیدگی‌های زبانی و بیانی این داستان سراسر رنج را برای مخاطبان خود بازگو می‌کند.

این داستان در 143 صفحه در سایز متوسط به رشته تحریر درآمده است و توسط انتشارات علوم عربی در بیروت به زیور چاپ آراسته شده است. 

 

زمان انتشار : 1391-03-01