۱۳۹۷/۰۱/۲۸
۴:۴۸ ب٫ظ

الامه- بررسي عملكرد رسانه هاي غربي در سال 2012 حاكي از سردرگمي و نگاه دوگانه آنها به تحولات جهان عرب به وي‍ژه تحريف حقايق خبري و تصويري در سوريه است.

كارنامه اي از عملكرد رسانه هاي غربي در سال 2012

 سردرگمی رسانه یا بحران وجدان؟

به گزارش روزنامه الاخبار لبنان ، بیشتر غول های رسانه‌ا‌ی غرب، در خلال سال 2012 از اخبار جهان عرب فاصله گرفته و بر بحران سوریه متمرکز شده‌اند. اما همین رسانه‌هایی که انقلاب‌های 2011  و جنگ لیبی را با آب و تاب تمام گزارش می‌دادند، پس از یک سال حیران مانده‌اند که: چگونه واقعیت‌های پس از انقلاب‌ها را پوشش خبری دهند؟
به عنوان نمونه، تونس تقریبا از سایت‌های خبری آمریکا و انگلیس و فرانسه محو شد و تنها گاه‌گاهی به اخبار مهم آن در شبکه‌های اجتماعی اشاره می شود.
لیبی نیز چندان مورد توجه قرار نگرفت، به ویژه اگر به پوشش خبری رسانه‌ها قبل از حمله نظامی و بعد از آن توجه کنیم، این موضوع بیش از پیش به چشم می‌خورد. مهم‌ترین خبری که درباره این کشور تکه تکه شده پخش شد، گزارشی بود با عنوان « گاز و نفت: جنگ‌های مخفیانه» از پاتریک چارلز، که کانال "پلاس" به آن پرداخت.
در مصر نیز، رسانه‌های غربی بین رئیس جمهوری که با دموکراسی انتخاب شده و از سوی حکومت‌های غربی به رسمیت شناخته شده است، و مخالفانی که همچنان به خیابان‌ها می‌ریزند و او را « دیکتاتور» می‌نامند، حیران و سرگردان مانده‌اند.‌
اما در سوریه، بیشتر روزنامه نگاران در تله هیجان و بی‌دقتی گرفتار شده‌اند، در نتیجه اخبار امنیتی حساس و تصاویر جعلی را از منابع غیر موثق به خورد افکار عمومی می‌دهند، همان اخباری که پس از چندی، شاهد پخش  آن از رسانه‌های غربی نیز هستیم.
در آغاز سال همچنین بیشتر ناظران بر این اعتقاد بودند که شرایط برای ایجاد پایگاه « القاعده» در عرصه سوریه امکان امکان‌پذیر نیست. آنها تلاش كردند معارضان سوري را تبرئه كنند اما پس از چند ماه از موضع خود عقب نشینی کرده و به فعالیت « جبهه النصره» اعتراف کردند. جبهه‌ای که تا کنون حضور چشم‌گیری در درگیری‌ها داشته است.
بحرین همچنان با انحصار پایگاه‌های خبری داخلی و رشوه به رسانه‌های خارجی، از لنز‌ دوربین‌ها پنهان شده است، بدون آنکه غول‌های رسانه‌ای غرب نسبت به این سانسور خبری که بر مخالفان بحرینی و سرنوشت آن‌ها تحمیل شده است، هیچ اعتراضی داشته باشند.
در فیس بوک و تویتر نیز شاهد چنین سانسور خبری هستیم. این در حالی است که در انتخابات آمریکا، شبکه‌های اجتماعی چنان به این موضوع دامن زدند، که با اعلام نتایج و انتخاب باراک اوباما برای ریاست جمهوری آمریکا به مدت « چهار سال دیگر»، رکورد ویژه‌ای را ثبت کردند، این رکورد آنقدر بزرگ است که اوضاع کنونی جهان عرب، در سایه آن قرار گرفته و دیگر به چشم نمی‌آید.
منبع:
http://www.al-akhbar.com/node/174498

 

زمان انتشار : 1391-10-11