۱۳۹۷/۰۱/۳۱
۸:۳۳ ب٫ظ

شريعتمدار گفت: اصولا از توانمندي‌ها و اقتدار جمهوري اسلامي ايران به ويژه در سال‌هاي اخير نگراني‌هايي ايجاد شده است. اين نگراني‌ها هم از جهت برتري ايران در زمينه‌هاي مختلف علمي، تكنولوژيكي و قدرت دفاعي بوده است و هم از امكان الهام‌بخشي و اثرگذاري جمهوري اسلامي ايران بر كشورهاي منط

سرکوب مردم بحرین با ادعای دخالت خارجی توجیه می‌شود

يك كارشناس مسائل سياست خارجي به اظهارات ضدايراني برخي مقامات كشورهاي عربي اشاره كرد و گفت: به رغم اين اظهارات تاكنون هيچ نشانه‌اي كه دال بر دخالت‌هاي ايران باشد وجود ندارد و حتي مقامات اروپايي و غربي نيز تاكيد كرده‌اند كه هيچ دليلي براي نشان دادن دخالت‌هاي ايران در دست ندارند.

باصم شريعتمدار در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار كرد: اصولا اين اظهارات از زمان پيروزي انقلاب اسلامي تاكنون هر زمان كه بحراني در منطقه رخ داده، صورت گرفته است. عمده‌ي دلايل آن نيز اين است كه از آنجا كه مردم كشورهاي عربي خواستار تغيير و اصلاحات هستند و حكام كشورهاي عربي مايل نيستند و نمي‌توانند اين اصلاحات را انجام دهند سعي مي‌كنند به جاي پذيرش، تحولات را به خارج از مرزها نسبت دهند و فرافكني كنند تا بگويند مطالبات حقيقي وجود ندارد و هر آنچه هست تحريك خارجي است.

وي افزود: طبعا وقتي دخالت خارجي را نيز در يك قيام مدعي مي‌شوند نتيجه طبيعي بعدي امكان برخورد و سركوب است چنانچه در مورد بحرين شاهديم با خشونت هر چه تمام‌تر و به شكل كم‌نظيري صورت مي‌گيرد.

شريعتمدار گفت: اصولا از توانمندي‌ها و اقتدار جمهوري اسلامي ايران به ويژه در سال‌هاي اخير نگراني‌هايي ايجاد شده است. اين نگراني‌ها هم از جهت برتري ايران در زمينه‌هاي مختلف علمي، تكنولوژيكي و قدرت دفاعي بوده است و هم از امكان الهام‌بخشي و اثرگذاري جمهوري اسلامي ايران بر كشورهاي منطقه كه مايل هستند ايران را كشوري مداخله‌گر، ماجراجو و غيرعامل به نظم‌هاي بين‌الملل و ديپلماتيك معرفي كنند تا جايگاه ايران را تضعيف كنند.

اين كارشناس مسائل منطقه در مورد بهترين واكنش دستگاه ديپلماسي ايران به اين اظهارات با تاكيد بر اين‌كه نبايد واكنش انفعالي صورت گيرد، بر تلاش ديپلماتيك جدي براي تقويت روابط با كشورهاي مختلف منطقه و تاكيد بر اينكه توان و قدرت ايران عليه هيچ يك از كشورها نيست و مي‌تواند به نفع اين كشورها و عليه دشمن بيگانه تلقي شود، تاكيد كرد.

وي افزود: در ارتباط با برخي از مواضع اگر بتوانيم بخش‌هاي غيردولتي را فعال كنيم و اجازه دهيم نهادهاي غيرحكومتي موضع‌گيري كنند، بهتر است. ما بايد ديپلماسي عمومي و رسانه‌يي خود را در رابطه با ملت‌هاي كشورها منطقه فعال كنيم.

شريعتمدار با بيان اين‌كه بدون شك ايران از جايگاه بسيار خوبي در ميان افكار عمومي مردم منطقه برخوردار است به همين دليل گاهي ادعاهايي براي بر هم زدن اين فضا مطرح مي‌شود،‌گفت: نخبگان و كارشناسان سياسي منطقه مشكلي با ايران ندارند اما برخي از نظام‌هاي سياسي تلاش مي‌كنند روابط را بر هم زنند. در طول 30 سال گذشته اين روند در ميان آنها وجود داشته اما روز به روز جايگاه مردمي ايران در ميان منطقه تقويت شده است.

وي افزود: در مورد مواضع ايران در قبال فلسطين موضع ما روز به روز تقويت شده است. در مورد جنگ ايران و عراق نيز موضع ايران مورد حمايت قرار گرفت و امروز هيچ كس از جنگ ميان ايران و عراق به عنوان جنگ عرب و فارس و يا اعراب و ايران ياد نمي‌كند. هيچگاه اين گفتمان نتوانسته است ميان نخبگان و مردم جا بيفتد كه ايران در امور داخلي آنها دخالت مي‌كند.

شريعتمدار تاكيد كرد: همه نگاه‌ها به اين سمت است كه وقتي دشمن اصلي ما رژيم صهيونيستي است چرا برخي از كشورهاي عربي يا حكام عرب تلاش مي‌كنند به جاي جلب همه نگاه‌ها به سمت دشمن اصلي، دشمن تراشي كنند و يك قضيه مشخص را به عنوان موضوع انتقادي مطرح مي‌كنند. حتي اگر برخي از رژيم‌هاي وابسته تلاش كنند اين موضوع دروغين را جا بيندازند اما به نظر مي‌رسد تجربه سه دهه گذشته نشان مي‌دهد اين موضوع جايي در ميان مردمان عرب نخواهد داشت.

 

زمان انتشار : 1390-02-04