۱۳۹۹/۰۲/۰۴
۳:۰۴ ب٫ظ

بنا بر ادعای نتفلیکس سریال اسرائیلی «آشوب» که به زبان عربی تولید شده است در کشورهای عربی به خصوص لبنان،امارات و اردن مخاطبان بسیاری پیدا کرده است و این روند ادامه دارد.

سریال اسرائیلی «آشوب» برای عربها

به گزارش الأمه:

رژیم صهیونیستی از سال 2015 با تولید فصل اول سریال آشوب به زبانهای عربی و عبری و زیر نویس انگلیسی وارد جشنواره سریالهای رمضانی برای مخاطبان عرب زبان شد.
 آشوب در بین موفق ترین درام های اسرائیلی تاکنون ، چه در اسرائیل و چه در عرصه بین الملل، جوایز بسیاری کسب کرده است.

فصل اول و دوم این سریال بر عملیات مخفی در کرانه باختری و فصل سوم - که تازه آغاز شده است - داستان عملیاتی جاسوسی و قهرمانانه در نوار غزه را روایت می کند.
فصل سوم آشوب با کمک نتفلیکس و بی سروصدا در حالی که مدت کمی از پخش آن می گذرد تبدیل به اثری پربیننده در لبنان ، امارات و اردن شده است.

درونمایه سریال و جهتگیری محتوایی آن درسهای خوبی برای سیاستگذاری رسانه و تولید فیلم و سریال دارد:

پیش از پخش فصل سوم ، تبلیغات گسترده درخیابان های فلسطین اشغالی دربیلبوردهای شهری با عبارت "Welcome to Gaza" آغاز شد،که باعبری تکمیل شده بود.

«آشوب» سریالی اسرائیلی است که رنج مردم فلسطین را به سرگرمی تبدیل می کند.

این سریال فلسطینی ها را به عنوان موجوداتی ترسناک به تصویر می کشد که فقط نیروهای ویژه جرات می کنند با آنها مقابله کنند.

غزه در دنیای واقعی برای اسرائیلی ها ،یک اسطوره فتح ناشدنی است اما در این سریال نابلوس، رام‌الله و جنین به سمبل دنیای مجازی تبدیل شده اند که اسرائیلی ها با "شجاعت" وارد آن می شوند و آنجا را ترک می کنند.

این سریال بر اساس ترس از فضاهای فلسطین شکل گرفته است که البته این ترس را تقویت و قانونی می کند:

فلسطینی ها موجودات ترسناک و عجیب و غریبی هستند که در مکان هایی عجیب زندگی می کنند که فقط نیروهای ویژه جرات دارند به آن وارد شوند.

صهیونیسم فلسطینی ها را در میهن خود به شخصیت های عجیب و غریب تبدیل کرده اند.

نشان دادن تفاوت میان اسرائیلی ها و فلسطینی:

اسرائیلی ها دارای اصول اخلاقی و مقید و متعهد به احترام به دوستی هستند ، در حالی که فلسطینی ها همدستان خود را به دلیل منافع شخصی می فروشند. اینگونه است که نویسنده تلاش می کند تا حماس را به عنوان یک شبکه جداشده از مردم فلسطین معرفی کند که اعضای آن در اولین مشکل،دوستان خود را به فروش می رسانند.

قهرمان سریال یک اسرائیلی عرب است که شجاع، مهربان و دارای سجایای اخلاقی است که حتی برای کشتن فلسطینی ها هم عاطفه ای انسانی دارد.

در دنیای واقعی اما غزه نوارباریکی است که بیش از یک دهه در محاصره قرار دارد و دو میلیون فلسطینی را در خود جای داده است. مقاومت آنها در برابر اشغال گری اسرائیلیها خواب راحت را از آنها گرفته است.

بر اساس گزارشی که سازمان ملل ارایه کرده بود محاصره غیر انسانی سبب خواهد شد تا نوار غزه تا سال 2020 برای سکونت مناسب نباشد.

 

سعید غفاری

منبع: شامات