۱۳۹۷/۰۲/۰۶
۵:۳۵ ب٫ظ

حضور رابرت گیتس وزیر امور خارجه امریکا در عراق با هدف رایزنی با مقامات عراقی برای تمدید مدت حضور بیش از 15 هزار نظامی امریکا در این کشور و عدم پذیرش این موضوع از سوی نوری المالکی سبب شده است تا مالکی روز سه شنبه هیاتی متشکل از نزدیکترین مشاورین خود را برای رایزنی با ایران در جهت

سفر فرستاده‌مالکی به‌تهران برای بررسی نحوه‌خروج امریکایی‌ها از عراق

حضور رابرت گیتس وزیر امور خارجه امریکا در عراق با هدف رایزنی با مقامات عراقی برای تمدید مدت حضور بیش از 15 هزار نظامی امریکا در این کشور و عدم پذیرش این موضوع از سوی نوری المالکی سبب شده است تا مالکی روز سه شنبه هیاتی متشکل از نزدیکترین مشاورین خود را برای رایزنی با ایران در جهت نحوه برخورد با این درخواست امریکا راهی ایران کند.

پس از آنکه نوری مالکی در دوره گذشته نخست وزیری‎اش با نزدیک شدن به دولت امریکا و پذیرش توافقنامه امنیتی حضور نظامیان تلاش کرد تا در انتخابات عراق با تشکیل ائتلافی مستقل و به امید حمایت امریکا از این ائتلاف به نخست وزیری برسد، حمایت امریکا از جریان العراقیه و شخص ایاد علاوی و سپس سنگ اندازی امریکا در مسیر تشکیل دولت توسط وی سبب شد تا مالکی با رویکردی ضد امریکایی به ائتلاف شیعیان رجوع کرده و موفق به تشکیل دولت جدید عراق شود.

تشکیل این ائتلاف با کمک ایران که پس از روشن شدن عدم حمایت امریکا از مالکی موجب اتخاذ مواضع ضد امریکایی توسط وی شده است، در ماه‎های بعدی حاکمیت وی ثمرات خود را نشان داده است به نحوی که برخورد شدید با منافقین در اردوگاه اشرف و تلاش برای اخراج آنها را می‎توان از مهمترین اقدامات دولت وی تلقی کرد.

همچنین اعلام اولتیماتوم توسط دولت وی برای خروج نیروهای امریکایی از عراق در تابستان سال جاری مبتنی بر توافقنامه امنیتی بین این دوکشور، وزیر خارجه امریکا را به عراق و به پای میز مذاکره با مالکی کشانده است.

مخالفت جدی هم‎پیمانان مالکی از جمله جریان صدر با حضور نظامی امریکا در عراق و همچنین رویکرد جدید مالکی در مقابل امریکا مبنی بر عدم اطمینان به این کشور اما خروج نظامیان امریکا از عراق را در تابستان جاری قطعی می‎نماید.

در همین حال و در شرایطی که رسانه‎های منطقه از احتمال حضور یک هیات عراقی در ایران برای مذاکره بر سر این موضوع حکایت دارد، خبرنگار رجانیوز کسب اطلاع کرد که نتایج حضور این هیات در ایران، خروج نیروهای امریکایی را از عراق تسریع خواهد کرد.

به گزارش رجانیوز، المالکی در صدد است این هیات را به ریاست "شیخ عبدالحمید الزهیری" از سران "حزب الدعوه" به تهران اعزام کند تا درباره درخواست امریکا مبنی بر تمدید مدت قرارداد امنیتی به مدت دوسال با مقامات ایرانی گفتگو کند.

جریان مقتدی صدر به عنوان یکی از جدی‎ترین جریانات شیعی در عراق به دلیل امضای توافقنامه حضور نیروهای امریکا در عراق در سال 2008 وارد مناقشه‎ای جدی با نوری المالکی شد که نتیجه آن درگیری‎های شهر بصره و شهرک صدر در بغداد بود. بر همین مبنا جریان صدر که حاضر به همکاری با مالکی برای تشکیل دولت جدید نبود، با میانجیگری ایران حاضر به شرکت در دولت جدید مالکی شد.

به نظر می‎رسد مخالفت جدی ایران با حضور هرگونه قدرت خارجی در منطقه و همچنین رویکردهای ضد امریکایی جریانات مختلف حاضر در دولت مالکی و نیز تغییر رویکرد وی در عدم اعتماد به دولت امریکا، پروژه تبلیغاتی جدید امریکا برای تمدید حضور 15 نیروی نظامی این کشور در عراق را با شکست مواجه کند.

 

زمان انتشار : 1390-02-06