۱۳۹۷/۰۳/۰۶
۷:۴۶ ق٫ظ

پس از گذشت 3 سال روز گذشته سفير جديد آمريكا در عشق‌آباد در ديدار با رئيس جمهور تركمنستان، استوارنامه خود را به وي تسليم كرد.

سفیر جدید آمریکا استوارنامه خود را به رئیس جمهور ترکمنستان تسلیم کرد

"رابرت پاترسون " (Robert E. Patterson ) كه در 12 اسفند سال گذشته (3 مارس سال جاري ميلادي) از سوي اوباما و در 25 فروردين سال جاري (14 آوريل 2011) از سوي سناي آمريكا به عنوان سفير جديد آمريكا در عشق‌آباد انتخاب شد، روز گذشته در ديدار با "قربان قلي بردي محمداف " رئيس جمهور تركمنستان، استوار نامه خود را به وي تسليم كرد.

منابع خبري به جزئيات مسائل مطرح شده در ملاقات پاترسون و بردي محمداف اشاره‌اي نكرده‌اند.

سناي آمريكا پس از آنكه به مدت 3 سال، سفارت اين كشور در عشق‌آباد، توسط كاردار اداره مي‌شد، در اواخر فروردين ماه گذشته، "رابرت پاترسون " (Robert E. Patterson ) را به عنوان سفير جديد اين كشور در تركمنستان انتخاب كرد.

پايگاه خبري thenews.kz قزاقستان نيز امروز با انتشار مطلبي در اين زمينه نوشت: خانم "تريسي آن جاكوبسون " آخرين سفير آمريكا در عشق‌آباد بود كه در آوريل سال 2007 ميلادي، ماموريت وي در تركمنستان پايان يافت و از آن زمان تاكنون، سطح روابط واشنگتن با تركمنستان در حد كاردار بوده است.

سفارت آمريكا در عشق‌آباد نيز روز گذشته با صدور بيانيه‌اي اعلام كرد: پاترسون يكي از نظاميان با تجربه آمريكايي است كه پس از بازنشستگي در سال 1974 ميلادي، فعاليت ديپلماتيك خود را از سال 1985 ميلادي آغاز كرد و از آن زمان تاكنون به عنوان سفير و ديپلمات آمريكا در كشورهاي، شوروي سابق، روسيه، مجارستان، اوكراين ،ارمنستان و كنيا، انجام وظيفه كرده است.

تركمنستان و آمريكا در فوريه سال 1992 ميلادي روابط ديپلماتيك خود را با يكديگر برقرار كرده و 2 كشور به فاصله اندكي از يكديگر، سفارتخانه‌هاي خود را در عشق‌آباد و واشنگتن داير كردند.

در روزهاي 29 و30 ماه جاري، (19 تا 20 مي)، نخستين نمايشگاه اختصاصي شركت‌هاي آمريكايي در عشق‌آباد داير خواهد شد كه نخستين نمايشگاه اختصاصي شركت‌هاي آمريكايي، به ويژه در بخش نفت و گاز در تاريخ روابط 2 كشور است.

كارشناسان معتقدند: با توجه به تحولات اخير منطقه، بويژه نياز آمريكا و ناتو به انتقال محموله‌هاي مورد نياز نيروهاي ناتو مستقر در افغانستان از قلمرو كشورهاي آسياي‌مركزي از جمله تركمنستان، واشنگتن در صدد رسمي‌تركردن مناسبات ديپلماتيك خود با عشق‌آباد است و به همين منظور در اين برهه از زمان، سفير جديد خود در اين جمهور را تعيين و منصوب كرده است.

 

 

زمان انتشار : 1390-01-13