۱۳۹۹/۰۳/۲۲
۶:۵۶ ق٫ظ

سهیل کریمی مستندساز و روزنامه‌نگار با انتقاد جدی از قطع چند شبکه خارجی تلویزیون اعلام کرد که قطع شبکه الکوثر به علت بدهی آبروریزی فرهنگی است و افرادی که در روند فعالیت‌های رسانه‌ای شبکه‌های برون‌مرزی ما اختلال به وجود می‌آورند، نفوذی‌اند.

سهیل کریمی: مسببان قطعِ شبکه‌های خارجی تلویزیون، نفوذی‌اند

به گزارش الأمه:

در حالی که در روزهای گذشته دو شبکه برون مرزی صداوسیما به سبب انباشت بدهی‌های پرداخت نشده به ماهواره‌های پخش‌کننده‌شان، امکان پخش خود را از این ماهواره‌ها از دست داده‌اند، سهیل کریمی مستندساز و روزنامه‌نگار با اشاره بر نقش شبکه برون‌مرزی الکوثر در معرفی گفتمان انقلاب اسلامی به عنوان نمونه، قطع این شبکه از ماهواره یوتل‌ست به علت انباشت بدهی را یک آبروریزی فرهنگی برای کشور عنوان کرد.

سهیل کریمی مستندساز و روزنامه‌نگار در واکنش به عدم تخصیص کافی و به موقع بودجه ارزی شبکه برون‌مرزی الکوثر و حذف این شبکه از ماهواره فرانسوی یوتل‌ست گفت: وقتی در کشور خودمان چنین اتفاقاتی می‌افتد و مثلاً بودجه صداوسیما درست نمی‌شود پیشرفتی برای این شبکه‌ها حاصل نخواهد شد.

وی گفت: نقطه مقابل شبکه‌های داخلی ما شبکه‌های برون‌مرزی‌اند، وقتی می‌بینیم که شرکت گوگل کانال‌های یوتیوپ یا جیمیل‌های شبکه‌های برون‌مرزی ما را می‌بندد، این نشان‌دهنده آن است که این شبکه‌ها کار خودشان را به خوبی انجام داده‌اند و تأثیرشان را روی مخاطب خارجی گذاشته‌اند. منظور این نیست که از بودجه  شبکه‌های داخلی کم کنند و به برون‌مرزی بدهند  اما در اولویت‌بندی باید دقت شود. دولت‌های مختلفی که روی کار می‌آیند، موظف‌اند که بودجه‌های خوبی به صداوسیما بدهند؛ من اطلاع دارم که اکثر اوقات این بودجه‌ها پرداخت نمی‌شود.

کریمی افزود: من اعتقادم این است افرادی که در روند فعالیت‌های رسانه‌ای شبکه‌های برون‌مرزی ما اختلال به وجود می‌آورند، نفوذی‌اند، مدیران کلان و تصمیم‌گیر متأثر از مشاورانی‌اند که آنها را در شرایطی قرار می‌دهند که موضع‌گیریشان این‌گونه باشد. قطع یک شبکه برون‌مرزی از ماهواره یوتل‌ست صدور و اعلام مظلومیت انقلاب ما به دنیا را با لطمه مواجه می‌کند. اگر قرار بر این باشد که شبکه‌های برون‌مرزی ما پیشانی انقلاب و نظام جمهوری اسلامی باشند و بعد ما آن را به راحتی در اختیار دشمن بگذاریم که به همین راحتی آن را از شبکه‌های ماهواره‌ای حذف کنند، عملاٌ جز اینکه ما داریم آب به آسیاب دشمن می‌ریزیم، همکاری با دشمن می‌کنیم کار دیگری نکرده‌ایم. این‌ها کاملاً مسجل است یا مسئولان ما باید اقرار به این موضوع کنند که کوتاهی کرده‌اند و یا اگر دلیلی دیگر دارند آن را برای مردم تشریح کنند.

این مستندساز درباره راهکارهای مقابله با این رویکرد، گفت:  اول و آخر راهکار این است که ما به استقلال برسیم؛ یعنی ما خودمان ماهواره و امکان پخش داشته باشیم، خودمان قسمتی از فضا و زمین را بتوانیم برای پخش برنامه‌های‌مان در اختیار بگیریم اما می‌توان گفت که دم‌دست‌ترین اقدامی که الان می‌شود به عهده گرفت و آن را پیش برد این است که پرداخت بدهی‌ها را اولویت قرار دهیم، این پرداخت بدهی به نظر من حتی از خیلی از مسائل واجب‌تر است چون ما به این وسیله می‌توانیم از نظام‌مان که هدف اصلی دشمنانمان است دفاع کنیم.

کریمی درباره راهکارهایی برای مقابله با مشکلاتی مثل انباشت بدهی برای شبکه‌های برون مرزی گفت: اولویت‌بندی بسیار مهم است؛ یعنی مدیران ما به این فهم برسند در ردیف بودجه‌هایی که تأمین می‌کنند، در پرداخت بدهی‌هایی که مشخص می‌شود، اولویت‌ها را باید ببینند. وقتی دغدغه انقلابی نداشته باشند طبیعی است که برایشان محلی از اعراب ندارد.

وی گفت: شبکه‌های برون‌مرزی ما پیشانی انقلاب‌اند، تنها جایی که می‌تواند تأثیرگذار باشد همین شبکه‌ها هستند. الکوثر در اصل جانشین سحر عربی باید باشد، من سال 82 که آمریکایی‌ها تازه در عراق درگیر شده بودند، برای ساخت مستند به عراق رفته بودم و صدام هم هنوز پنهان بود، خیلی خوشحال بودند که ما جزء اولین ایرانی‌هایی بودیم که برای ساخت مستند در آن دوره وارد شده بودیم و در مورد شبکه‌های برون مرزی ما اظهارنظرهای مثبتی می‌کردند.

کریمی گفت: وقتی ما می‌بینیم حتی کسی جانش را به خطر می‌اندازد که بتواند پیام انقلاب ما را از طریق شبکه‌ها بگیرد، چرا باید در اولویت‌بندی‌هایمان به اینجا برسیم که برایمان اهمیت نداشته باشد و این آبروریزی فرهنگی برای ما است که بگوییم شبکه‌ای مثل الکوثر با این حجم از استقبال در سطح بین‌الملل به دلیل عدم پرداخت بدهی تعطیل شد، این آبروریزی برای جمهوری اسلامی است.

وی درباره اهمیت این موضوع به عنوان یک موضوع فراجناحی گفت: وقتی اولویت‌ها را ندانیم، کسی که در بیرون از کشور بیننده شبکه‌های برون‌مرزی ما است وقتی متوجه شود به دلیل بدهی الکوثر از دسترس خارج شده است، پاشنه آشیل جمهوری اسلامی دستش می‌آید و به دلیل مدیریت ناصحیح، کل نظام جمهوری اسلامی زیر سؤال می‌رود، این واقعاً چیز کمی نیست و مدیران باید متوجه باشند که چه اتفاقاتی در سطح کلان افتاده است.

به گزارش تسنیم، شرکت ماهواره‌ای یوتل‌ست اوایل خرداد پخش شبکه الکوثر را به بهانه بدهی‌های انباشته سازمان صداوسیما به این شرکت ارائه خدمات ماهواره‌ای قطع کرد. پخش شبکه عربی زبان بین‌المللی الکوثر روی ماهواره یوتل‌ست امکان دسترسی مخاطبان در کشورهای عربی منطقه در غرب آسیا و شمال آفریقا را به برنامه‌های این شبکه فراهم می‌کرد. در ادامه شرکت‌ ماهواره‌ای پاکست، کانال اردوی شبکه سحر را قطع کرد و حالا با نپرداختن بدهی‌های ارزی، قطع شبکه آی‌فیلم انگلیسی و عربی را در دستور کارشان دارند. 

 

منبع: تسنیم