۱۳۹۸/۰۲/۲۲
۱۱:۴۹ ق٫ظ

"ششمین نشست دوستداران و علاقمندان زبان و ادبیات فارسی" با حضور دانشجویان نیروی دریایی ارتش سوریه، دانشجویان دوره های گذشته، تعدادی از فارغ التحصیلان دانشگاه های کشورمان و فارسی آموزان مرکز فرهنگی در لاذقیه برگزارگردید.

“ششمین نشست دوستداران زبان وادبیات فارسی مرکز فرهنگی لاذقیه”

به گزارش الأمه:

روز پنج شنبه مورخ19/2/1398، "ششمین نشست دوستداران و علاقمندان زبان و ادبیات فارسی" با حضور دانشجویان نیروی دریایی ارتش سوریه، دانشجویان دوره های گذشته، تعدادی از فارغ التحصیلان دانشگاه های کشورمان و فارسی آموزان مرکز فرهنگی در لاذقیه برگزارگردید.

ابتدا وابسته فرهنگی کشورمان ضمن تبریک ماه مبارک رمضان وخوش آمد گویی به افسران نیروی دریایی ارتش سوریه و سرهنگ امیر حمدان فرمانده مرکز آموزش این نیرو بیان داشت: امروز ششمین نشست دوستداران زبان وادبیات فارسی که با حضور گرم و صمیمی شما رونق گرفته است برگزار می گردد. وجای بسی خوشحالی دارد که توانستیم این گروه را شکل دهیم و آن حفظ کنیم.

آقای حسینی درخصوص بورسیه های تحصیلی دانشجویان متقاضی تحصیلی در دانشگاه های کشورمان در سه سطح لیسانس، فوق لیسانس، دکترا و شرایط پذیریش آن مطالبی را برای شرکت کنندگان بیان کرد.

برنامه های این دوره از نشست دوستداران زبان فارسی شامل بخش های گوناگون از جمله: سخنرانی، قصیده خوانی، سرود وگفتگوی گروهی بود.

 هریک از شرکت کنندگان مطالب خود را از چند روز قبل آماده کرده بودند که به ارائه آن پرداختند.

آقای شیروان که اصالتان مادری کُرد دارد با تسلط بسیار عالی و خوب مطالب ارزنده ای پیرامون "چرا باید فارسی بیاموزیم" را بیان داشت.

خانم منار در اهمیت زبان فارسی وخانم ردینه درخصوص داستان آرش کمان گیر( داستان تعیین حد و حدود مرز ایران) سخن گفتند.

خانم "نور" اشعاری از مولوی و خانم فاطمه درباره آداب و رسوم مردم دیرالزور، نذری "نان عباس" مطالبی را بیان کردند که بسیار شنیدنی بود ( نذری که خانواده ها برای برآورده شدن حاجاتشان می نماید و هنگامی که به آرزوی خود می رسد نان نذری را میان مردم توزیع می کند که به نام مبارک حضرت عباس علیه السلام مزین شده است.)

در این میان افسران جوان نیروی دریایی ارتش سوریه که دو سطح آموزش زبان فارسی را با موفقیت پشت سر گذاشته اند برای ارائه مطالب خود به پشت تریبون آمدند و هر کدام از آنها با مطالبی که تهیه کرده بودند بر غنا و ارزش این نشست افزودند.

اجرای بیان افسران نیروی دریایی خیلی خوب بود و آنان علیرغم این فرصت کم توانسته بودند بر زبان فارسی تسلط پیدا کنند.

بخش پایانی این مراسم انجام مسابقه میان دو گروه از افسران نیروی دریایی ودانش آموزان مرکز فرهنگی بود (مسابقه جمله سازی و...) که در پایان جوائزی (مجموعه داستان های کوتاه به زبان فارسی) به رسم یادبود به آنان اهداء گردید.

 

منبع: رایزنی فرهنگی ایران دمشق