۱۳۹۷/۰۳/۰۶
۱:۲۶ ق٫ظ

وزراي دفاع صربستان و اسلووني روز جمعه در بلگراد پيرامون گسترش همكاري هاي دفاعي به ويژه در توليد صنايع دفاعي و آموزش نظامي توافق كردند.

صربستان و اسلوونی پیرامون گسترش همکاری های دفاعی توافق کردند

دراگان شوتانوواتس' بعد از ديدار با 'ليوبيتسا يلوشيچ' همتاي اسلووني خود در يك همايش مشترك خبري با اشاره به نتايج همكاري صربستان با كشورهاي منطقه و قراردادهاي متعدد در زمينه دفاعي با كشورهاي خارج از منطقه، علاقمندي اسلووني براي همكاري با صربستان در زمينه توليد صنايع دفاعي و آموزش نظامي را يادآور شد.

وزير دفاع صربستان همچنين به علاقمندي دو كشور در زمينه هاي توليد و فروش سلاح و تجهيزات نظامي اشاره كرد و گفت كه صربستان و اسلووني مي توانند همكاري بسيار نزديكي در اين راستا داشته باشند.

وي ضمن تقدير از شركت نيروهاي ارتش اسلووني در چارچوب نيروهاي بين المللي 'كي فور' در كوزوو براي برقراري امنيت، به تجربيات ارتش اسلووني در ماموريت هاي صلح بين المللي اشاره كرد و تبادل تجربيات ارتش هاي دو كشور را در اين زمينه مثبت خواند.

شوتانوواتس همچنين همكاري هاي دفاهي در چارچوب توافقنامه دفاعي كه بين دو كشور وجود دارد را بسيار خوب ارزيابي كرد.

خانم 'ليوبيتسا يلوشيچ' وزير دفاع اسلووني نيز در جمع خبرنگاران به امكانات دو كشور صربستان و اسلووني براي گسترش همكاري هاي دفاعي اشاره كرد و گفت كه بيش از 10 شركت بزرگ سلاح سازي اسلووني براي همكاري با شركت هاي صربستان ابراز علاقمندي كرده اند .

وي گفت: دولت اسلووني از طرح هاي همكاري دفاعي شركت هاي اين كشور با شركتهاي صربستاني در زمينه دفاعي حمايت مي كند.

وي همچنين حمايت كشور متبوع خود را از شركت صربستان در ماموريت هاي صلح بين المللي زير نظر سازمان ملل و اتحاديه اروپا اعلام كرد.

يلوشيچ همچنين ضمن تاكيد بر حمايت دولت اسلووني از طرح هاي همگرايي اروپايي صربستان گفت كه آينده صربستان در اتحاديه اروپا است.

اسلووني تنها جمهوري از يوگسلاوي سابق است كه در پيمان آتلانتيك شمالي - ناتو - و اتحاديه اروپا عضو است.

 

 

زمان انتشار : 1390-01-26