۱۳۹۷/۰۲/۱۰
۹:۳۰ ق٫ظ

مشکل سینمایی کشورهای حاشیه خلیج فارس و بسیاری از فیلم‌های ساخته شده در کشورهای عربی نبود هماهنگی هنری، فرهنگی و زیبایی‌شناسانه با اندیشه حاکم بر فیلم می‌باشد«تورا بورا» یکی از نمونه فیلم‌هایی است که نتوانسته برای موضوع مهم داستان خود از شیوه سینمایی و هنری خوبی استفاده کند.

ضعف‌ فیلم‌های عربی در نقد تروریسم

در جهانی که خشونت و ارعاب هر روزه از گوشه و کنار آن شنیده می‌شود و ترس از ناامنی و ویرانی در سرتاسر آن مشهود است، هنرمندان عرصه‌های مختلف می‌کوشند با نشان دادن این خشونت‌ها راهی برای از بین بردن آن بیابند.

هنر هفتم به لحاظ دارا بودن مخاطبان فراوان در سرتاسر جهان، از قدرت بالایی برای آگاه کردن اذهان عمومی در برابر این رفتارهای غیرانسانی برخوردار است. در دهه اخیر کشورهای بسیاری قربانی تروریسم و قدرت‌های برتری شدند که تظاهر می‌کنند با خشونت در کشورهای مختلف مبارزه می‌کنند. اما حوادث و خبرهای مختلف حاکی از آن است که این قدرت‌ها نه تنها در کاستن ارعاب و تروریسم کاری انجام نداده‌اند که برخلاف آن به وحشت و ناامنی در مناطق مختلف جهان دامن زده‌اند.

برخی از فیلم‌سازان کشورهای عربی چندی است که به این موضوع بیشتر توجه داشته‌اند و آن را در فیلم‌هایشان به تصویر کشیده‌اند. روزنامه اینترنتی السفیر اخیرا با درج مطلبی درمورد این دسته از فیلم‌سازان عرب به معرفی برخی از آثار آنان دست زده است.

به عنوان مثال دور پیشین جشنواره سینمایی کشورهای حاشیه خلیج فارس در سال 2011، دو فیلم درمورد ترور و تروریسم داشت. «بازمانده انسان» کاری مشترک از جاسم النوفلی و مشعل الحلیل و «با صلح به خواب بروی» کاری از فواز متروک، دو فیلم داستانی کوتاه بودند که در این جشنواره به مسئله تروریسم در جهان پرداخته بودند.

حمله به برج‌های دوقلوی آمریکا و آثار این حادثه در کشورهای عربی، موضوع فیلم «بازمانده انسان» بود که برخورد دو جهان غرب و شرق را پس از این حادثه به تصویر کشیده بود. اما فیلم «با صلح به خواب بروی» بیشتر بر جنبه انسانی و عاطفی این گونه برخوردها تاکید کرده بود.

امسال و در دور پنجم این جشنواره فیلم دیگری از کشور کویت به این موضوع پرداخته است. این فیلم «تورا بورا» نام دارد و کاری از ولید العوضی می‌باشد. فیلم مذکور نیز به حادثه برج‌های دوقلوی آمریکا می‌پردازد و بعد انسانی و نگرانی افراد را از این گونه حوادث به تصویر می‌کشد.  

این روزنامه در ادامه مطلب خود به ضعف آثار سینمایی کشورهای عربی اشاره دارد و در این زمینه می‌نویسد: مشکل سینمایی کشورهای حاشیه خلیج فارس و بسیاری از فیلم‌های ساخته شده در کشورهای عربی نبود هماهنگی هنری، فرهنگی و زیبایی‌شناسانه با اندیشه حاکم بر فیلم می‌باشد. السفیر فیلم «تورا بورا» را نیز در زمره همین دسته قرار می‌دهد و می‌گوید: «تورا بورا» یکی از نمونه فیلم‌هایی است که نتوانسته برای موضوع مهم داستان خود از شیوه سینمایی و هنری خوبی استفاده کند.  

 

 

زمان انتشار : 1391-02-30