۱۳۹۷/۰۳/۰۶
۱۰:۱۴ ق٫ظ

يك هفته پس از درگيري‌ها در سودان كه منجر به كشته شدن 14 تن شد، سازمان ملل اعلام كرد كه مقامات شمال و جنوب سودان موافقت كردند كه روند خروج نيروها را از منطقه مرزي ابيي، آغاز كنند.

طرف های درگیر در سودان در مورد خروج نیروها از ابیی توافق کردند

مقامات سازمان ملل در سودان با انتشار بيانيه اي اعلام كردند كه روند خروج سربازان از فردا (سه شنبه) آغاز خواهد شد و اين تصميم در نشست كميته مشترك با حضور نمايندگان شمال و جنوب سودان اتخاذ شده است.

در اين بيانيه آمده است: در اين نشست توافق شد كه گروه هاي درگير فضايي سازنده و بدون تنش ايجاد كنند تا خشونت هاي بيشتر در سودان باعث كشته شدن افراد بيشتر نشود.

در توافق نامه صلح ميان دو طرف درگير در سودان كه در ماه ژانويه (بهمن) امضا شده بود، از طرف هاي درگير خواسته شد تا نيروهاي خود از جمله نيروهاي ارتش و پليس را از مناطق مرزي خارج كنند.

مقامات جنوب و شمال سودان بارها يكديگر را به اعزام نيرو و افزايش تنش ها در منطقه ابيي متهم كرده و يكديگر را عامل نقض آتش بس ژانويه معرفي مي كنند.

اين اولين بار است كه مقامات جنوب و شمال سودان خود را به اجراي توافق نامه ژانويه متعهد مي كنند.

به دنبال برگزاري همه پرسي در جنوب سودان موجي از خشونت ها مناطق مرزي شمال و جنوب اين كشور را فرا گرفت و باعث كشته شدن ده ها تن شد.

شورشيان در جنوب سودان اعلام كرده اند كه قصد دارند دولت جنوب سودان را سرنگون كنند.

ديده بان حقوق بشر اخيرا ارتش جنوب سودان و شورشيان را به نقض حقوق بشر در درگيري هاي اوايل ماه مارس (اسفند) متهم كرد.

سازمان ملل و ناظران غربي اعلام كرده اند كه طرف هاي درگير در سودان در ماه هاي اخير مواضع و تجهيزات خود را تقويت كردند و نگراني ها را در مورد افزايش خشونت ها در اين كشور افزايش داده اند.

عمر البشير رئيس جمهور سودان پيشتر هشدار داده بود كه اگر جنوب سودان اعلام كند كه ابيي جزء قلمرواش است، اين كشور را به رسميت نخواهد شناخت.

در ماه ژانويه گذشته همه پرسي در مورد سرنوشت جنوب سودان برگزار شد و به پيروزي موافقان استقلال جنوب سودان انجاميد.

توافق دو طرف درگير در شمال و جنوب سودان در حالي حاصل شده است كه در درگيري ها اخير در شمال ابيي 14 تن كشته شدند. در سال 2010 (1389)نيز حدود 980 تن طي درگيري ها و خشونت ها در اين كشور كشته و 215 هزار تن ديگر آواره شدند.

تحليلگران اعلام كرده اند كه امنيت به عنوان چالش اصلي براي كشور جنوب سودان محسوب مي شود.

 

 

زمان انتشار : 1390-01-25