۱۳۹۸/۰۵/۱۳
۷:۴۱ ق٫ظ

مردم منطقه بلتستان پاکستان برای درک بیشتر مصیبت‌های کربلا، غیر از ایام محرم هرسال در روزهای گرم تابستانی نیز عاشورای «مرداد» را به ماتم و اندوه می‌نشینند.

“عاشورای تابستانی” بلتستان پاکستان

به گزارش الأمه:

مردم بلتستان مانند هر سال امسال هم برای اینکه کربلا را بیشتر درک کنند،‌ عزاداری امام مظلوم شیعیان را غیر از محرم در تابستان برگزار می کنند و در همین راستا این مراسم یک هفته پیش در سراسر این منطقه آغاز شد و دیروز در شهر مرکزی بلتستان با حضور بیش از 200هزار عزادار و بیش از 30 دسته عزاداری برگزار شد.

مردم عاشق اهل بیت علیهم السلام  بلتستان پاکستان هر سال از روز اعلام عشره تابستانی، روز اول را برای حضرت مسلم‌ بن عقیل عزاداری می‌کنند و روز دوم را ورود قافله امام حسین به کربلا و سپس قلبشان به خرابه شام می‌ رود و برای فاطمه صغری گریه می ‌کنند و سپس به‌ عشق فرزندان زینب سلام الله علیها و برای عبدالله و قاسم یتیمان امام حسن مجتبی، علی اصغر و علی اکبر و علمدار باوفای کربلا عزاداری گرفته و سپس روز شهادت آقا اباعبدالله الحسین علیه السلام برپا کرده و عزاداری می‌کنند.

در روز عاشورای مرداد ماه «تابستانی» مردم بلتستان و تمام روستاهای آن منطقه دسته‌های عزاداری به راه انداخته و سینه ‌زنان نام مولایشان امام حسین (ع) را بر زبان جاری می کنند.

در منطقه گلگت بلتستان که در شمال پاکستان قرار دارد جمعیت بیشتر مسلمان هستند و عمده جمعیت را شیعیان تشکیل می‌دهند و اقلیت قابل توجهی از اهل سنت نیز در منطقه حضور دارند. گلگت بلتستان تنها منطقه با اکثریت شیعه در پاکستان است. در دوره ضیاء الحق دولت مهاجرت سنی‌ها را به این منطقه تشویق کرد. اسماعیلیه و صوفیان نوربخشیه نیز در گلگت بلستان حضور دارند.

مانند محرم در عاشورای تابستانی هم وحدت و همدلی مسلمانان در این منطقه قابل مشاهده است و در دسته های عزاداری شیعیان، اهل تسنن برای برادران عزادار خود شربت می‌دهند و نذری امام حسین(ع) تقسیم می‌کنند.

آشنایی با گلگت بلتستان:

بلتستان یکی از مناطق شمال پاکستان و از لحاظ مساحت سرزمینی بسیار گسترده‌است که در سرزمین لَداخ در مرز هندوستان افتاده و همسایه منطقه خودمختار سین کیانگ جمهوری خلق چین است. بخشی از آن نیز در منطقه مورد مناقشه جامو و کشمیر قرار گرفته که در کنترل هندوستان است. بیشتر مردم این منطقه به بلتی، از گویش‌های زبان لداخی سخن می‌گویند که خود گونه‌ای از زبان تبتی است.

بلتستان منطقه‌ای کوهستانی است که در رشته‌کوه قراقروم گرفته و قله‌های کی۲ (۸۶۱۱ متر دومین قله مرتفع دنیا) و گاشربروم ۱ (۸۰۴۷ متر) در آن قرار گرفته‌اند و میانگین ارتفاع آن ۳٬۳۵۰ متر است.


منبع: حوزه نیوز