۱۳۹۷/۰۳/۱۹
۴:۴۰ ب٫ظ

کتاب‌های طنز در این دوره و پس از سقوط حسنی مبارک و انقلاب 25 ژانویه با استقبال خوبی روبرو شده است. چون در رژیم پیشین فشارهای زیادی علیه نویسندگان ادیبان مولفان و تمام هنرمندان و فعالان فرهنگی وجود داشت. مخصوصا کسانی که با حزب حاکم در کشور مخالف بودند.

عرضه کتاب‌های ممنوعه در نمایشگاه بین‌المللی شارجه

بیداری مردم در کشورهای عربی پیروزی انقلاب‌های آن‌ها را دربر داشت و پس از این پیروزی‌ها امسال نمایشگاه بین‌المللی کتاب شارجه شاهد عرضه کتاب‌هایی بود که پیش از این در لیست کتاب‌های ممنوعه قرار داشت. «بابا رئیس جمهور است» و «شما که هستید؟» دو عنوان از این کتاب‌ها هستند که با اسلوبی طنز نوشته شده است . به نقل از سایت البوابه کتاب‌های طنز امسال در نمایشگاه شارجه با استقبال خوب بازدیدکنندگان روبرو شده است. این نمایشگاه که امسال سی‌ام دور برگزاری خود را پشت سر می‌گذارذ تا 26 ماه نوامبر برپا خواهد بود تا کتاب‌های خود را در معرض دید دوستداران کتاب قرار دهد.

طبق این گزارش سایت البوابه، یکی از دلیل‌های استقبال خوب مردم از این دور نمایشگاه وجود کتاب‌های است که درباره فساد دولت‌ها و نظام‌های عربی نوشته شده است و چهره پلید این نظام‌ها را بیش از پیش رسوا کرده است.

ناشر انتشارت اطلس حسام حسین درمورد استقبال مردم از کتاب‌های طنز توضیح داد، کتاب‌های طنز در این دوره و پس از سقوط حسنی مبارک و انقلاب 25 ژانویه با استقبال خوبی روبرو شده است. چون در رژیم پیشین فشارهای زیادی علیه نویسندگان، ادیبان، مولفان و تمام هنرمندان و فعالان فرهنگی وجود داشت. مخصوصا کسانی که با حزب حاکم در کشور مخالف بودند.

او در ادامه اشاره کرد که مهمترین کتاب‌های چاپ شده در این انتشاراتی در زمینه انقلاب و جوانان 25 ژانویه می‌باشد که در این نمایشگاه نیز در معرض دید دوستدار کتاب و انقلاب مصر قرار گرفته است. از طرف دیگر موضوع‌های چون وراثتی بودن ریاست جمهوری که انقلابیون توانستند آن را از بین ببرند و در پی آن دستگیری چهره‌های فاسد حکومتی نیز از موضوعاتی هستند که در این کتاب‌ها مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

منذر الساسی یکی دیگر از ناشران شرکت کننده در این نمایشگاه به انقلاب تونس و تاثیر آن بر ادبیات طنز این کشور اشاره کرد و گفت انقلاب تونس تاثیر چشمگیری بر رواج ادبیات طنز تونس داشته است. بخصوص که نظام پیشین اجازه ورود و چاپ این گونه کتاب‌ها را نمی‌داد.

الساسی درمورد چاپ کتاب‌های طنز ادیبان تونسی گفت که اکثر ادیبان تونسی برای رها شدن از مشکلات امنیتی که رژیم‌های سابق برای آنان ایجاد می‌کرد، کتاب‌های خود را در کشورهای اروپایی به چاپ می‌رساندند.  

زمان انتشار : 1391-01-29