۱۳۹۸/۱۰/۰۷
۸:۳۳ ق٫ظ

رایزن فرهنگی ایران در لبنان یادداشتی با عنوان «عیدانه‌ای از نوع صهیونیستی‌» نوشت.

عیدانه‌ای از نوع صهیونیستی‌

به گزارش الأمه:

متن یادداشت عباس خامه یار به شرح زیر است:

ماجرا از آنجا آغاز می‌شود که همزمان با جشن‌های میلاد حضرت مسیح(ع) و در «بیت لحم»، زادگاه اشغالی آن پیامبر صلح و دوستی، «عطاءالله حنا»، سراسقف کلیسای روم ارتودکس بیت‌المقدس با پاشیدن مواد سمی در مجاورت منزل مسکونی‌اش مورد سوء قصد و ترور نرم قرار گرفته و در بیمارستان بستری می‌شود. وی بلافاصله در واکنش به این اقدام جنایتکارانه اعلام می‌کند که اشغالگران صهیونیست نخواهند توانست ملت فلسطین را به زانو درآورند و خود نیز در دفاع از قدس شریف از پا نخواهد نشست. اما «عطاءالله حنا» کیست؟

عطاءالله حنا متولد ۱۹۶۵ در فلسطین اشغالی و فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد در علوم لاهوت(الهیات) از یونان بوده و هم‌اکنون به عنوان اسقف کلیسای قیامت در بیت‌المقدس به انجام وظایف دینی خود مشغول است. وی از سال ۲۰۱۰ تاکنون تمام کلیساهای غرب را به دفاع از قدس و مسئله فلسطین فراخواند و از مسیحیان فلسطین اشغالی و همه مسیحیان جهان خواست تا در حمایت و دفاع از فلسطینی‌های آواره و نیز قدس شریف و مقدسات اسلامی و مسیحی این سرزمین در برابر هتک حرمت‌های مکرر صهیونیست‌ها و نژادپرستی آنان مقاومت و مقابله کنند. روحانی مسیحی دلاوری که امروز مسموم شد، پیش از این بارها توسط دشمن صهیونیستی بازداشت و گذرنامه‌اش برای چندین سال مصادره و از سفر به سوریه و لبنان منع شده بود.

سراسقف عطاءالله حنا در ‌آخرین موضع‌گیری آتشین و انقلابی‌اش در دفاع از حریم مقاومت و دبیرکل آن سیدحسن نصرالله و در پاسخ به اظهارات «الیاس عوده»، کاردینال روم ارتودکس بیروت که حزب‌الله را مسئول پیامدهای بحران اخیر لبنان دانسته بود، فریاد برآورد که: «سخنان کاردینال عوده غیر قابل قبول و غیر قابل توجیه است. جناب سیدحسن و حزب‌الله در دفاع از سوریه و حضور مسیحیان در این کشور بیش از هر شخصیت دیگری نقش‌آفرین بودند و ما توهین به جایگاه سید و حزب‌الله را بر نمی‌تابیم. چنین اظهاراتی نمی‌تواند بازگوکننده موضع تمام مسیحیان ارتودکس لبنان و فلسطین و شرق عربی باشد».

کسانی که روز گذشته کاردینال «حنّا» را مسموم کردند، همان افرادی هستند که بذر تفرقه و کشتار طایفه‌ای، مذهبی و نژادی را در جهان عرب منتشر کرده‌اند. با مسمومیت وی، در حقیقت ارزش‌های معنوی، اخلاقی و انسانی، فراتر از کشور، دین و طایفه او، مورد هدف قرار گرفته‌ است. نقشی که کاردینال حنّا در ایجاد همبستگی و یکپارچگی میان مسلمانان و مسیحیان در دفاع از مسجدالاقصی و کلیسای قیامت در بیت‌المقدس و دیگر اماکن مقدسه  ایفا می‌کرد، اشغالگران را آشفته کرده است. بنابراین «حنّا»ها برای صهیونیسم زنگ خطرند؛ همان‌گونه که «شقاقی‌»ها و «احمد یاسین‌»ها نیز چنین بودند.
 
عطاءالله حنّا هم‌اکنون در بیمارستانی در شهر «امان» پایتخت اردن بستری است. وی به‌رغم سکوت محض و مرگبار حاکم میان مدعیان دروغین آزادی و سازمان‌های به اصطلاح حقوق بشری جهانی، مورد توجه رسانه‌ها، انجمن‌ها و مراکز خبری و حقوقی مستقل و کانون توجه آزادگان، آزادی‌خواهان و انسان‌های طرفدار حق و حقیقت قرار گرفته است. فریاد بلند عطاءالله حنا بر ضد ظلم، ستم و بی‌عدالتی، یادآور پیشینیان و روحانیون ظلم‌ستیز، مبارزان بزرگ و مدافعان مقاومی همچون: سراسقف کاپوچی، اسقف میشیل صباح، مانوئل مسلم و دیگران است. فریاد آزادی‌خواهی و ظلم‌ستیزی «حنا»، پژواک مسیح(ع) در دو هزار و بیستمین سالروز تولدش است.

منبع: ایسنا