۱۳۹۷/۱۲/۲۶
۹:۴۰ ق٫ظ

سه ماهی می‌شود که ایران، میزبان یک مهمان ویژه است؛ مهمانی از دیار بحرین؛ همانی که سال‌هاست شیعیانش با خروش علیه دستگاه حاکم، خواهان احقاق حقوق خود هستند.

عیسای بحرین در قم

به گزارش الأمه:

 

تیرماه امسال بود که پس از گذشت ۱۴ماه از حبس خانگی و وخامت جسمی حال آیت‌الله عیسی قاسم، سرانجام ایشان با موافقت رژیم آل‌خلیفه، برای درمان بیماری به لندن منتقل شد.

درمانی که پس از بهبود نسبی ایشان، منابع خبری در بحرین گزارش دادند که رهبر شیعیان این کشور پس از طی یک دوره درمان از لندن به عراق می‌رود. سفری که تقریباً پس از نیم‌قرن برای زیارت وی به عتبات عالیات صورت گرفت.


از زمان آغاز انقلاب مردمی در بحرین که از سال‌۲۰۱۱ در این کشور شروع شده است، تاکنون سرکوب روحانیون و برخوردهای ناشایست با مبارزان از سوی رژیم آل‌خلیفه صورت می‌گیرد.

امروزه این سلسله اقدامات خصمانه علیه علمای بحرینی بیش از پیش تشدید شده است و حتی با حمایت صهیونیست‌ها و آل‌سعود در بحرین ادامه می‌یابد که می‌توان علاوه‌بر سلب تابعیت تعدادی از علمای برجسته این کشور به بازداشت شیخ علی سلمان، دبیرکل جمعیت الوفاق در بحرین اشاره کرد که اخیراً صورت گرفته است.


اوضاع در جزیره بحرین هر روز بحرانی‌تر می‌شود. این کشور کوچک واقع در جنوب خلیج فارس، اگرچه سال‌هاست شاهد انقلاب فراگیر اکثریت مردم است؛ اما در ماه‌های اخیر و با تشدید سرکوبگری رژیم آل‌خلیفه که کانون آن به صدور حکم سلب تابعیت آیت‌الله عیسی قاسم و بازداشت اجباری وی به مدت 14ماه در منطقه الدراز بحرین صورت گرفت، شرایط را پیچیده‌تر از همیشه کرد.

موضوعی که منجربه تحریم انتخابات پارلمانی بحرین در آذرماه جاری شد و دستگاه امنیتی این کشور بازداشت مخالفان و منتقدان را به بهانه‌های مختلف افزایش داد.


 از نجف تا مشهد


اوایل دی‌ماه امسال بود که به‌رغم فشارهای رژیم آل‌خلیفه بر آیت‌الله شیخ عیسی قاسم، شهر مقدس نجف میزبان این عالم دینی شد و آیت‌الله 
عیسی قاسم، رهبر شیعیان بحرین با آیت‌الله العظمی سیدعلی سیستانی، مرجع عالی‌قدر شیعیان عراق در نجف اشرف دیدار کرد.
براساس گزارش‌های منتشر شده، سفر عیسی قاسم به عتبات عالیات که بعد از گذشت نیم‌قرن صورت می‌گرفت، زیر نظر دولت عراق نبود، بلکه ابتکار عملی از سوی روحانیون و مراجع نجف صورت گرفت.


عیسی قاسم پس از زیارت عتبات عالیات در نجف اشرف و کربلای معلی و دیدار با برخی دیگر از علما و فضلا،  در اواخر بهمن‌ماه به مشهد مقدس مشرف شد؛ سفری که با دیدارهایی با علمای مشهد همچون آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی و تولیت وقت آستان قدس رضوی همراه شد.


شیخ عیسی قاسم در مدت حضور خود در مشهد همچنین با حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی دیدار و گفت‌وگو کردند.

دیداری که در آن عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: جریان غربی و ضد اسلامی تکفیری هیچ نسبتی با آموزه‌های دینی ما ندارد و این افراد و گروه‌ها تنها برای مقابله با موج اسلام‌گرایی در دنیا و از بین بردن منابع مادی و معنوی مسلمانان ایجاد و تقویت می‌شوند.


وی خطاب به شیخ عیسی قاسم، رهبر شیعیان بحرین گفت: شما پرچمدار احیای حقوق شهروندی همه مردم مسلمان بحرین از جمله  شیعه و سنی بوده و باید بگوییم برادران اهل سنت از علاقه‌مندان و شیفتگان مکتب اهل بیت ؟عهم؟ هستند و محبت خاندان رسول‌الله ؟ص؟ از مشترکات امت اسلامی است.


پس از زیارت بارگاه امام رضا (ع) در مشهد مقدس بود که آیت‌الله عیسی قاسم به تهران سفر کرد و  با حضور در حرم امام خمینی ره  به بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی ایران ادای احترام کرد.

مدت کوتاهی پس از زیارت بارگاه امام هشتم و ادای احترام ایشان به امام راحل، آیین تکریم و تجلیل از آیت‌الله عیسی قاسم، رهبر شیعیان بحرین در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برگزار شد.


 آیت‌الله یزدی: حضور شیخ عیسی قاسم در قم سبب افتخار است


در این مراسم آیت‌الله محمد یزدی، رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در سخنانی از مقام آیت‌الله شیخ عیسی قاسم تجلیل کرد و برای ایشان آرزوی سلامت کرد.


وی با اشاره به حضور شیخ عیسی قاسم در ایران گفت: رهبر شیعیان بحرین به کشور ما آمده است؛ کشوری که در آن اسلام حکم‌فرماست، این عالم دینی به شهر مقدس قم تشریف‌فرما شدند و این موضوع سبب افتخار است.


رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به ویژگی‌های عالم مبارز شیخ عیسی قاسم تصریح کرد: هدف از تشکیل این جلسه با حضور علما و فضلای حوزه تکریم از شخصیت شیخ عیسی قاسم به‌دلیل زندان و تبعید و مقاومت در برابر ظلم است.


آیت‌الله محمد یزدی گفت: اسلام در تاریخ خود همواره در برابر دشمن با تحمل مشقت‌های رهبران دینی روبه‌رو بوده است. وی خطاب به ملت بحرین بشارت داد که هجرت شیخ عیسی قاسم به قم سرآغاز پیروزی ملت مسلمان این کشور است و تأکید کرد: نمونه همین مسئله را در انقلاب اسلامی شاهد بودیم؛ امام راحل پس از تبعید به کشورهای مختلف در نهایت با پیروزی انقلاب اسلامی به ایران اسلامی وارد شدند و به همین خاطر مطمئن هستیم که زحمات این عالم مجاهد به بار می‎نشیند.


گفتنی است آیت‌الله شیخ عیسی قاسم بیش از دو سال در محاصره نظامی رژیم آل خلیفه بود و تیرماه امسال و پس از گذشت ۱۴ماه از حبس خانگی و وخامت حال آیت‌الله عیسی قاسم سرانجام با موافقت پادشاه بحرین وی برای درمان بیماری به لندن منتقل شد.


 
شهادت 200نفر در اعتراضات بحرین


بحرین در سال‌های اخیر به جزیره‌ای بی‌صدا و خفه تبدیل شده و حکومت آن از سال‌۲۰۱۱ تاکنون نزدیک به ۲۰۰نفر از معترضان خود را چه در سرکوب‌های تظاهرات و چه در زندان‌ها به شهادت رسانده است.

علاوه‌بر این نزدیک به ۱۵هزار مورد بازداشت خودسرانه در طول این مدت صورت گرفته است که ۳۳۰زن و ۱۵۰۰کودک بین آن‌ها دیده شده است. همچنین در طول این سال‌ها بیش از 700شهروند بحرینی به‌دلیل فعالیت‌های سیاسی سلب تابعیت شده‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل هم در گزارشی اعلام کرد که رژیم آل‌خلیفه بحرین طی سال جاری میلادی 255بحرینی را سلب تابعیت کرده است.

 

منبع: صبح نو