۱۳۹۷/۰۱/۲۷
۸:۴۰ ب٫ظ

وزير امور خارجه كشورمان افزود: اگر ما اولين صحنه جهاني چالش بين حق و باطل را در زمان بعثت حضرت رسول در نظر بگيريم، دو امپراطوري بزرگ وقت يعني پارس و روم شرقي فرو ريختند و يك چالش بين سلطه‌گران و عدالت‎خواهان جهان ايجاد شد.

غرب در مقابل بی‌حرمتی و کشتار مردم بحرین چشمان خود را بسته ‌است

وزير امور خارجه كشورمان خطاب به غرب از آنها پرسيد: چرا زماني كه اماكن مذهبي و كودكان و زنان در بحرين اين‎گونه مورد بي‌حرمتي قرار مي‌گيرند، چشمان خود را بسته‌ايد، اما در قبال كشور ديگر كميسيون حقوق بشر و شوراي امنيت را بسيج مي‌كنيد؟

علي‌اكبر صالحي وزير امور خارجه كشورمان صبح امروز (شنبه) در سمينار سفرا و رؤساي نمايندگي‌هاي جمهوري اسلامي ايران كه با حضور معاونان، مديران كل اين وزارتخانه و سفراي جمهوري اسلامي در منطقه خاورميانه، خليج فارس، شمال آفريقا و برخي سفرا در اروپا و سازمان ملل در محل وزارت خارجه كشورمان برگزار شد، سفرا را منشأ خدمات بسياري در سال‌هاي اخير خواند و گفت: مسئوليت سنگيني با توجه به تحولات امروز منطقه بر دوش شماست و وجود شما و تجربه‌تان در راهنمايي وزارت خارجه در ارتباطات با تحولات اخير مؤثر است.

وزير امور خارجه كشورمان افزود: اگر ما اولين صحنه جهاني چالش بين حق و باطل را در زمان بعثت حضرت رسول در نظر بگيريم، دو امپراطوري بزرگ وقت يعني پارس و روم شرقي فرو ريختند و يك چالش بين سلطه‌گران و عدالت‎خواهان جهان ايجاد شد.

وي با بيان اينكه اكنون تاريخ تكرار شد، اظهار داشت: با پيدايش انقلاب اسلامي ما بار ديگر شاهد بوديم حق مقابل باطل با قوت و قدرت ايستاد.

* امام احياگر دين در عصر حاضر

صالحي امام راحل را احياگر دين در عصر حاضر خواند و گفت: ديني كه زنگار گرفته بود و غبار آن را پوشانده بود، توسط امام زدوده شد و عرصه تاخت و تاز حق عليه باطل آغاز شد.

وي با اشاره به فروپاشي اتحاد جماهير شوروي سابق خاطرنشان كرد: ‌اركان امپراطوري ديگر (آمريكا) در حال تزلزل است و هيبتي كه استكبار جهاني در دو سه دهه قبل داشت، در حال حاضر ندارد.

وزير امور خارجه كشورمان گفت: امام(ره) در 30 سال پيش با تيزهوشي و دورانديشي حقايق امروز را به نحوي در ذهن خود رصد مي‌كرد و صحبت‌هاي ايشان درباره مصر گويي براي امروز بيان شده بود.

صالحي ادامه داد: امام با توجه به تجلي انقلاب در حركت مردم مصر اين پيش‌بيني را مي‌كرد كه زمينه و بستري در جهان اسلام و دنيا در ارتباط با مقابله با سلطه‌گران فراهم خواهد شد.

وي با بيان اينكه سلطه‌گران پيش‌بيني‌هاي خودشان را داشتند،‌ گفت: بوش پدر از نظم نوين جهاني سخن مي‌گفت و بوش پسر از خاورميانه جديد.

وزير امور خارجه كشورمان با اشاره به تحولات اخير در منطقه و با ذكر اين نكته كه براي هيچ‎كس حركت فراگير كنوني در منطقه به اين گستردگي قابل تصور نبود، افزود: انتظار مي‌رفت اتفاقاتي رخ دهد، اما نه به اين گستردگي، عمق و شيوه.

 

* پايبندي ايران به اصل عدم مداخله در امور داخلي ساير كشورها

رئيس دستگاه ديپلماسي با اشاره به اصل عدم دخالت در امور داخلي ساير كشورها كه جمهوري اسلامي ايران همواره در سياست خارجي خود بر آن تأكيد كرده است، گفت: ايران تا به امروز به اين اصل پايبند بوده و خواهد بود.

وي موضع‌گيري‌هاي رسمي كشورمان در مورد تحولات منطقه را براي همه روشن، شفاف، منطقي،‌ اصولي، ‌منصفانه و در چارچوب اصول سياست خارجي جمهوري اسلامي عنوان و تصريح كرد: ما از حاكميت ارضي تمامي كشورها، استقلال‌شان و توجه به مطالبات مشروع حداكثري مردم توسط دولت‎مردانشان حمايت كرده و بر عدم استفاده از خشونت تأكيد كرده‌ايم.

* در تصور دخالت در امور ديگران نبوده و نيستيم

صالحي با بيان اينكه ما هيچ‏گاه در تصور دخالت در امور ديگران نيستيم و نخواهيم بود، اظهار داشت: معتقديم اگر ملتي حركت كند، قطعاً دست تقدير همراه آن ملت خواهد بود و اراده آن ملت بر كرسي خواهد نشست.

وي با بيان اينكه متأسفانه برخي كشورهاي منطقه همراه با استكبار جهاني با فرار به جلو و فرافكني دائماً جمهوري اسلامي ايران را بدون ذكر هيچ دليل، مدرك و مستندي مورد عتاب قرار مي‌دهند، گفت: وزير خارجه آمريكا عنوان مي‌كند كه ما هيچ مدركي در مورد دخالت ايران در كشورهايي كه در آنها تحولات رخ داده، نداريم؛ اما ايران درصدد استفاده از اين تحولات است.

صالحي با اشاره به سمينار سفرا كه از امروز به مدت دو روز در محل وزارت خارجه برپاست، هدف از اين سمينار را بررسي تحولات منطقه عنوان كرد و افزود: با توجه به تحولات منطقه انتظار بيشتري از سفرا داريم كه تحولات را مورد رصد قرار دهند و نتايج آن را به وزارت خارجه اعلام كنند.

وي با بيان اينكه استكبار درصدد حفظ استيلاي خود بر مناطق مهم دنيا است، گفت: استكبار زماني مي‌تواند هيمنه خود را حفظ كند كه از لوازم قدرت برخوردار باشد كه يكي از اين لوازم، ثروت است، از جمله ثروت خدادادي مثل منبع انرژي كه در اين منطقه وجود دارد. به همين خاطر استكبار از نظم نوين جهاني و خاورميانه جديد صحبت مي‌كند و به اين نتيجه رسيده كه براي حفظ استيلا و هيمنه خود بر منطقه با توجه به تحولات مدني بايد شيوه‌هاي استيلاي خود را تغيير دهد، چرا كه شيوه‌هاي قديم پاسخگو نيست.

رئيس دستگاه ديپلماسي اضافه كرد: براي دهه‌ها حمايت از ديكتاتورها، استكبار را از مردم دور كرده بود و آگاهي‌هاي روزافزون مردم با توجه به وجود رسانه‌ها و پيشرفت فناوري در عرصه ارتباطات سبب شد كه استكبار به اين نتيجه برسد كه نمي‌تواند بيش از اين اهميت و تاثيرگذاري مردم را در سياست‌هاي خود در نظر نگيرد و فقط متكي بر حمايت از ديكتاتورهاي اين كشورها باشد.

صالحي ادامه داد: ‌اگر منشأ دولت‌ها در سابق ناشي از اراده ملت‌ها نبود، استكبار از اين به بعد سعي مي‌كند كه به ظاهر دولت‌هايي بر سر كار بيايند كه تا حدودي مديريت شده مشروعيت خود را از مردم گرفته و يك پايگاه مردمي داشته باشند و به اين صورت (استكبار) خود را به مردم نزديك كند.

* سردرگمي استكبار در قبال تحولات منطقه

وي به سردرگمي استكبار در قبال تحولات اخير منطقه اشاره كرد و گفت: آنها فكر نمي‌كردند كه اين اتفاقات به اين صورت رخ دهد.

وزير امور خارجه كشورمان ادامه داد: به اعتقاد ما مردم بسيار هوشيارتر از آن چيزي هستند كه استكبار فكر مي‌كند. استكبار مي‌پندارد كه مي‌تواند اين بار مردم را با يك سري اقدامات ظاهري فريب داده و به سمت خود بكشاند و اين حركت‌هاي مردمي را مصادره كند. اما اين بار مردم قطعاً متوجه همه حيله‌هاي استكبار جهاني خواهند بود و نخواهند گذاشت كه استكبار اين حركت‌هاي مردمي را مصادره به مطلوب كند.

* مردم خواهان بازيافت كرامتشان هستند

رئيس دستگاه ديپلماسي با بيان اينكه مردم در مصر و تونس همچنان آگاهانه و هوشمندانه در مقابل اين حيله دشمن ايستادند، پرسيد: مسئوليت ما چيست؟ و پاسخ داد: آگاهي‌بخشي. ما بايد دائماً افكار عمومي جهان را نسبت به حقايق موجود آگاه كنيم.

صالحي شعارهاي استقلال‌طلبانه و عدالت‎خواهانه مردم منطقه را در تحولات اخير مورد اشاره قرار داد و گفت: مردم بر اين باورند كه كرامت‌شان براي دهه‌ها لگدمال شده و آنها خواستار بازيافت كرامت خود هستند.

وي به وقايع اخير در سودان و طرح موضوع مسيحي- مسلمان و مسلمان عرب و سياه اشاره كرد و گفت: زماني كه مردم بحرين همچون ساير ملت‌ها قيام مي‌كنند و به دنبال مطالبات مشروع خود هستند، طرح موضوع شيعه و سني را مطرح مي‌كنند و براي هر موردي بهانه‌اي مي‌آورند. ما بايد افكار عمومي دنيا را نسبت به اين مسئله آگاه و اعلام كنيم كه شيعه و سني قرن‌ها در عراق، بحرين و لبنان با يكديگر زندگي مي‌كردند. طرح اين موضوع (اختلاف شيعه و سني) چند سالي است كه در شيپور باطل دميده مي‌شود تا زمينه‌هاي اختلاف را ايجاد كند.

صالحي به گفت‌وگويش با يكي از سركنسول‌ها در جده در چهار سال پيش اشاره كرد كه گفته بود «غرب درصدد ايجاد زمينه‌هاي اختلاف جديد است براي اينكه توجه از القاعده را به عرصه ديگري يعني اختلاف شيعه و سني منحرف كند» و افزود‌: من در پاسخ به وي گفتم كه دنياي اسلام و مردم مسلمان آگاه‌تر از اين هستند كه چنين توطئه‌اي عملياتي شود. علماي اسلام آگاه هستند و اجازه نمي‌دهند مردم گرفتار چنين توطئه‌اي شوند.

* پرهيز از سياست‌هاي شتاب‎زده

رئيس دستگاه ديپلماسي در توصيه‌اي برادرانه به همتايان خود در منطقه به‎خصوص كشورهاي حوزه خليج فارس كه در يك ماه اخير با اكثر آنها گفت‌وگو داشته و با بيان اينكه احساس مي‌شود كشورهاي حوزه خليج فارس دچار سياست‌هاي شتاب‎زده شده‌اند، گفت: آنها را از اين سياست‌هاي شتاب‎زده برحذر مي‌دارم. آنها فكر مي‌كنند با اتخاذ يك سري تصميمات مي‌توانند به نتايج مورد نظر خود نائل شوند، اما اين سياستي زودهنگام است. بايد به دنبال سياست دورانديشانه، حكيمانه،‌ منصفانه و مبتني بر عقلانيت و استفاده از تجارب گذشته باشيم.

وي خطاب به اين كشورها با بيان اينكه در زمان صدام اين سياست زودهنگام را آزموديد، گفت: در آن زمان در جلسه‌اي كه در يونسكو برگزار شد، مسئولان كشورهاي حوزه خليج فارس و ديگر كشورها، جمهوري اسلامي ايران را متهم مي‌كردند و از عاقبت ناخوش جنگ سخن مي‌گفتند.

* در مسير غلط گام برنداريد

صالحي خطاب به اين دولت‌ها گفت: آيا وقت آن نرسيده كه سياست‌هاي غيرحكيمانه خود را ارزيابي كنيد؟ شما گرفتار غرور كاذب شده‌ايد. راه را گم نكنيد و در مسير غلط گام برنداريد و فكر نكنيد كه اگر توانستيد براي لحظاتي صداي عدالت‎خواهانه مردم را سركوب كنيد، به مقصودتان رسيده‌ايد.

رئيس دستگاه ديپلماسي با بيان اينكه ملت‌ها زماني كه قيام مي‌كنند به راحتي از پا نخواهند نشست، در مورد بحرين خاطرنشان كرد: ما به استقلال و حاكميت ارضي بحرين احترام مي‌گذاريم و آن را به رسميت مي‌شناسيم اما معتقديم كه مردم بحرين به موازات مردم ديگر منطقه حق داشتن حداقل حقوق شهروندي را كه در جهان به رسميت شناخته شده، دارند.

* دولت بحرين به بحران تصنعي ايجادكرده خاتمه دهد

وي گفت: دولت بحرين تا دير نشده به مطالبات مردمش پاسخ دهد و به اين بحران تصنعي كه ايجاد كرده، خاتمه دهد. معتقديم دخالت نظامي در بحرين هيچ توجيهي ندارد، حتي اگر مبناي آن را تفاهم‏نامه «سپر جزيره» قرار دهيم.

وزير امور خارجه كشورمان پرسيد: آيا مردم بحرين كه قيام كرده‌اند نيروي اجنبي تلقي مي‌شوند كه شما خواستار مداخله ديگران شده‌ايد؟

* هوش و ذكاوت مردم را به سخره گرفته‌ايد

وي با بيان اينكه از غرب در حيرتيم كه چگونه دچار تناقض‌گويي شده،‌ گفت: در يك جايي عليه دولت آن كشور و به ظاهر در حمايت از مردم آن كشور نيرو مي‌فرستد و در جايي ديگر توصيه مي‌كند كه به حمايت از دولت و عليه مردم نيرو اعزام شود.

صالحي خطاب به غرب ادامه داد: چرا زماني كه اماكن مذهبي و كودكان و زنان در بحرين اين‎گونه مورد بي‌حرمتي قرار مي‌گيرند، چشمان خود را بسته‌ايد، اما در قبال كشور ديگر كميسيون حقوق بشر و شوراي امنيت را بسيج مي‌كنيد؟ دست از اين تناقض برداريد. شما هوش و ذكاوت مردم را به سخره گرفته‌ايد، اما بدانيد كه در مقابل محكمه وجدان مردم محاكمه و محكوم خواهيد شد.

* اميدواري صالحي نسبت به ارتقاي روابط تهران و قاهره

وزير امور خارجه كشورمان در پايان با اشاره به تحولات كنوني در مصر و تبادلات شفاهي و مكتوب با مسئولان اين كشور ابراز اميدواري كرد كه هرچه سريع‌تر روابط تهران و قاهره برقرار و ارتقا يابد و گفت: ما آمادگي خود را اعلام كرديم و مي‌دانيم كه فشارهايي اعمال مي‌شود، اما عزيزان در مصر پاسخ اين فشارها و استدلال‌هاي نابجاي ديگران را دادند.

صالحي با بيان اينكه مصر جايگاه ويژه‌اي در منطقه و جهان اسلام دارد، ايران و مصر را دو ركن عمده جهان اسلام و مكمل همديگر برشمرد و گفت: تعامل بين اين دو كشور در عرصه‌هاي مختلف به صلح، ثبات و امنيت منطقه‌اي كمك شاياني خواهد كرد.

به گزارش خبرنگار فارس، رامين مهمان‌پرست سخنگوي وزارت امور خارجه، معاونان اروپا، آمريكا، خاورميانه و مشترك المنافع، آفريقا، اداري و مالي، آموزش و پژوهش، كنسولي و امور مجلس، حقوقي و بين‌الملل وزارت خارجه و مديران كل و كارشناسان مرتبط با تحولات اخير در اين سمينار حضور داشتند.

زهره الهيان عضو كميسيون امنيت ملي مجلس نيز در اين نشست حضور داشت.

 

زمان انتشار : 1390-02-03