۱۳۹۷/۰۲/۱۷
۶:۰۷ ب٫ظ

وزیر امور خارجه مصر خواستار عادی سازی روابط کشورش با ایران شد و گفت که قاهره متعهد است تا پیوند خود با تهران را ارتقاء دهد.

قاهره خواستار عادی سازی روابط خود با تهران است

به نقل از شبکه خبری پرس تی وی، نبیل العربی چهارشنبه پس از دیدار با میخاییل اشپیندلگر، وزیر امور خارجه اتریش گفت: مصر شاهد مرحله ای جدید در روابط خارجی خود با ایران خواهد بود.

وی با بیان اینکه تهران و قاهره به طور سنتی روابط ریشه داری با هم دارند، تاکید کرد: برقراری روابط ایران و مصر تهدیدی برای هیچ کشوری محسوب نمی شود.

بر اساس این گزارش، اظهارات وزیر امور خارجه مصر با استقبال بسیاری از دیپلمات ها و سیاستمداران مصری روبرو شده و آنها این موضوع را گام بسیار مثبتی پس از انقلاب مصر قلمداد کرده اند.

عبدالله الاشعل، معاون سابق وزیر خارجه مصر نیز در این باره به شبکه خبری "پرس تی وی" گفت: درباره برقراری روابط ایران و مصر بسیار خوشبین هستم.

وی افزود: ماحصل جنبش های اخیر در خاورمیانه نیز بسیار مثبت است و دو ملت بزرگ را با یکدیگر متحد خواهد کرد.

رییس دفتر حافظ منافع ایران در قاهره نیز در گفتگو با "پرس تی وی"، از تلاش برای سرعت بخشیدن به برقراری روابط دیپلماتیک با مصر سخن گفت و نگرانی ها درباره پیوند دوباره میان دو کشور را بی مورد عنوان کرد.

مجتبی امانی در این باره گفت: متوجه نمی شوم چرا برخی کشورهایی که خود دارای روابط دیپلماتیک با ایران هستند درباره برقراری پیوند میان تهران و قاهره نگرانند.

نبیل العربی، وزیر امور خارجه مصر دوشنبه گذشته نیز در دیدار با رییس دفتر حافظ منافع ایران در قاهره که در واقع نخستین دیدار میان مقامات 2 کشور پس از سرنگونی حسنی مبارک بود، گفت: مردم مصر و ایران سزاوار آن هستند تا با یکدیگر ارتباط داشته باشند؛ ارتباطی که بازتاب دهنده تمدن آنها باشد.

وی با تأکید بر اینکه مصر با آغوش باز از همه کشورها استقبال می کند، خاطرنشان کرد: هدف ما دستیابی به منافع مشترک است، از این رو قاهره از باز شدن صفحه جدید در رابطه با ایران استقبال می کند.

مجتبی امانی نیز در این دیدار حامل پیام علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه کشورمان بوده است.

سخنگوی وزارت خارجه مصر پس از انجام این دیدار در بیانیه ای در این رابطه اعلام کرد: صالحی خواستار ارتقاء همکاری های دوجانبه میان ایران و مصر شده است.

بر اساس این بیانیه، صالحی اعلام کرده که برای آغاز این روابط، جمهوری اسلامی می‌تواند میزبان نبیل العربی شود و یا وزیر امور خارجه ایران می‌تواند به قاهره سفر کند.

وزیر امور خارجه مصر پیشتر نیز از آمادگی قاهره برای از سرگیری روابط با تهران خبر داده بود که این خبر از سوی علی اکبر صالحی مورد استقبال واقع شده بود. علی‌اکبر صالحی در آن زمان گفته بود: قطعأ روابط خوب دو کشور می‌تواند به ثبات، امنیت و توسعه منطقه کمک کند.

محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهور کشورمان نیز دوشنبه در کنفرانس مطبوعاتی خود در تهران بر علاقه ایران به برقراری رابطه با همه دولت‌ها و ملت‌ها،‌ "بخصوص مصر" تأکید کرد.

ایران و مصر از زمان پیروزی انقلاب اسلامی ایران روابط دیپلماتیک ندارند، چراکه تهران در سال‌های آغازین انقلاب، مقام‌ های مصری را به دلیل امضای پیمان صلح کمپ دیوید با رژیم صهیونیستی متهم به خیانت به جهان اسلام کرد.

 

زمان انتشار : 1390-01-20