۱۳۹۹/۰۳/۲۰
۷:۲۲ ق٫ظ

مدیر اندیشکده روابط بین‌الملل، گفت: قطعاً با توجه به روابط نزدیک فرانسه و اسرائیل، این اقدام شرکت یوتل‌ست را می‌توان نوعی خوش‌خدمتی شرکت فرانسوی برای جلب رضایت صهیونیست‌ها و محدود کردن قدرت رسانه‌ای ایران و جبهه مقاومت در منطقه نیز ارزیابی کرد.

قطع شبکه الکوثر خوش‌خدمتی شرکت فرانسوی به صهیونیست‌ها

به گزارش الأمه:

سید عبدالمجید زواری مدیر اندیشکده روابط بین‌الملل درباره قطع شبکه خارجی الکوثر از ماهواره یوتل‌ست گفت: اگرچه قطع شبکه ماهواره‌ای الکوثر دسترسی مخاطبان به این شبکه تلویزیونی را دشوارتر می‌کند، اما اینکه این اختلال بتواند جریان مقاومت را تحت تأثیر قرار بدهد دور از ذهن است؛ چرا که اولاً جریان مقاومت وابسته به شبکه‌ای خاص نیست و همه آزادی‌خواهان منطقه و جهان، قلباً به ارکان و اصول آن اعتقاد دارند. نکته دوم اینکه با توجه به ابزارهای متنوع جایگزین به ویژه در بستر وب، پیام جریان مقاومت متوقف نخواهد شد و حتی می‌توان به راحتی شبکه‌های دیگری را با نام‌های جدید در بسترهای جدید فعال کرد.

وی گفت: هرچند دلیل قطع این شبکه، بدهی مالی عنوان شده اما قطعاً با توجه به روابط نزدیک فرانسه و اسرائیل، این اقدام شرکت یوتل‌ست را می‌توان نوعی خوش خدمتی شرکت فرانسوی برای جلب رضایت صهیونیست‌ها و محدود کردن قدرت رسانه‌ای ایران و جبهه مقاومت در منطقه هم ارزیابی کرد.

زواری عنوان کرد: یکی از ارکان اصلی قدرت غرب و به ویژه صهیونیست‌ها، تسلط بر رسانه‌ها و ابزارهای ارتباط جمعی جهان است. از این رو طی دهه‌های گذشته برای حفظ سلطه رسانه‌ای غرب بر افکار عمومی جهان، سرمایه‌گذاری‌های عظیمی شده است. به همین دلیل هر جریان مستقل که به نوعی انحصار رسانه‌ای آنها را خدشه‌دار می‌کند برای این کشورها به منزله تهدید تلقی می‌شود. این موضوع به ویژه برای ایران و رسانه‌های آن که به صورت مشخص پاشنه آشیل سلطه غرب و صهیونیست‌ها را هدف قرار داده از اهمیت بیشتری برخوردار است.

مدیر اندیشکده روابط بین‌الملل خاطرنشان کرد: تجربه نشان داده که پس از هر محدودیتی، نهایتاً متخصصان ایرانی با تکیه بر دانش نیروهای بومی، توانسته‌اند نیازهای خود را در داخل تأمین کنند و به خودکفایی برسند. در این موضوع خاص هم با توجه به پیشرفت‌های فضایی کشور، نهایتاً باید یکبار برای همیشه با تکیه بر نیروهای بومی نسبت به ساخت ماهواره‌های بومی و رفع وابستگی به غرب اقدام کرد. در صورت تحقق چنین موضوعی عملاً ایران و جبهه مقاومت به راحتی می‌توانند شبکه‌های رسانه‌ای خود را بدون محدودیت و مزاحمت واسطه‌های غربی فعال کنند.

زواری گفت: برای رفع محدودیت‌های ایجاد شده می‌توان از دیگر ابزارهای جایگزین همچون بستر اینترنت یا ماهواره‌های شرکت‌های مستقل‌تر اقدام کرد.

وی با تأکید بر اینکه شبکه‌های برون‌مرزی ایران به عنوان بازوی رسانه‌ای جمهوری اسلامی به شمار می‌آیند، گفت: چنانچه این شبکه‌ها بتوانند خود را به عنوان جریانی مستقل و نگاهی جدید به مخاطب معرفی کنند، قطعاً موفق خواهند بود. در شرایط فعلی افکار عمومی جهان از یک جانبه‌گرایی رسانه‌های بزرگ جهانی ناراحت و نگران است و چنانچه جریان جایگزینی بتواند این خلاً را پر کند حتماً با استقبال خوبی مواجه خواهد شد.

 

منبع: تسنیم