۱۳۹۷/۰۲/۱۰
۵:۳۰ ب٫ظ

مسئولان فرانسه، انگلیس، آمریکا، آلمان و کشورهای دیگر امروز(سه شنبه) در لندن کنفرانسی را با هدف بررسی بحران لیبی برگزار می‌کنند.

لیبی همه را به لندن کشاند

نیکولا سارکوزی، رئیس جمهور فرانسه و دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس از طرفداران معمر قذافی رهبر لیبی، خواستند قبل از اینکه دیر شود، دست از حمایت وی بردارند. رهبران فرانسه و انگلیس از مخالفان خواستند مذاکرات ملی را با هدف فراهم کردن مقدمات تحولات دموکراتیک در این کشور آغاز کنند.

 

رهبران این دو کشور در بیانیه‌ی مشترکی اعلام کردند: براساس منشور اتحادیه عرب نظام کنونی لیبی مشروعیت خود را از دست داده و قذافی باید هر چه سریعتر از قدرت کناره‌گیری کند. رهبران فرانسه و انگلیس از شورای ملی انتقالی لیبی که متشکل از 31 نماینده از شهرهای مهم لیبی است، خواستند مذاکرات سیاسی ملی را آغاز کند تا این مذاکرات موجب دست یابی به مرحله‌ی انتقالی، اصلاحات قانون اساسی و برگزاری انتخابات زودهنگام شود. در نشست امروز بیش از 35 کشور شرکت می‌کنند که به بررسی سیاست‌های مناسب جهت رویارویی با نظام معمرقذافی و ایجاد آینده‌ی بهتر برای لیبیایی‌ها به ویژه برای مرحله‌ی بعد از قذافی می‌پردازند. یک مقام در دفتر ریاست جمهوری فرانسه گفت: رهبران آمریکا، فرانسه، انگلیس و ‌آلمان از طریق تماس تلفنی به بررسی اوضاع لیبی و بررسی پیشنهاد فرانسه و انگلیس در زمینه‌ی تضمین انتقال سیاسی در لیبی پرداختند. این مقام گفت: نشست امروز در سطح وزیران خارجه برگزار می‌شود، همچنین بان‌کی‌مون دبیر کل سازمان ملل، جان بینگ رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا، هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه‌ی آمریکا، وزیران امور خارجه اردن، قطر، امارات و ناظر واتیکان شرکت می‌کنند.

 

زمان انتشار : 1390-01-09