۱۳۹۷/۰۲/۰۱
۸:۳۴ ب٫ظ

هدایه وحیدی: این مدارس برای حیوانات هم نامناسب است چه رسد به انسان. این اماکن سرطان‌زا هستند و از نظر روحی تاثیر بسیار بدی بر کودکان به جا می‌گذارند.

مدارس حلبی فلسطینی

با آغاز سال تحصیلی، کودکان بار دیگر دفتر و کتاب‌های خود را برمی‌دارند تا با هزار امید و آرزو درس بخوانند و بزرگ شدنشان را با علم قرین کنند. شروع مدارس در فلسطین نیز با بیش از چهل دانش‌آموز در هر کلاس، دیوارهایی از حلب و آهن پاره، صندلی‌هایی بسیار کهنه و مندرس و آرزوی دختر چهارده ساله‌ای که فقط به تمام شدن دوره تحصیلی خود می‌اندیشد. نه برای آن که در انتظار اتفاق خاصی باشد. نه، تنها برای رها شد از وضعیت سخت و مشقت‌بار کلاس‌های درس خود. هاله دختری است که در یکی از این مدرسه‌ها درس می‌خواند و آرزو دارد که او نیز مانند دیگر بچه‌ها در دیگر کشورهای جهان مدرسه‌ای حقیقی داشته باشد. مدرسه‌ای از سیمان و آجر. در این کلاس‌ها که از تهویه و امکانات لازم بی‌بهره است هاله از احساس صادقانه خود در مورد این فضای نامناسب سخن می‌گوید و اعتراف می‌کند که در این فضا نمی‌توان درس را به خوبی آموخت. او می‌گوید احساس می‌کنم که نمی‌توانم در چنین کلاسی فکر کنم و چیزی یاد بگیرم. مدارس فلسطین علاوه بر تمام مشکلات گفته شده با مسئله شدید قطع برق نیز دست و پنجه نرم می‌کنند. هاله آرزو دارد که فلسطین دولتی داشته باشد و این دولت برای بچه‌ها مدرسه‌های خوب و مناسب بسازد و بر سر در آن پرچم باشکوه فلسطین به اهتزار دربیاید.

هدایه وحیدی مدیر یکی از مدارس فلسطین در نوار غزه در گفتگویی با سایت میدل ایست درباره وضع نابسامان این مدارس می‌گوید که ما چه می‌توانیم انجام دهیم؟ او نامناسب بودن وضعیت کلاس‌های درسی را این گونه توصیف می‌کند که این مدارس حتی برای حیوانات هم مناسب نیست چه برسد به انسان. این اماکن سرطان‌زا هستند. وحیدی به بعد روان‌شناسانه و تاثیر سوء این سختی‌ها بر روحیه کودکان نیز اشاره می‌کند و می‌گوید که این مدارس و این سختی‌های نامتعارف تاثیر ویران کننده‌ای بر روحیه کودکان فلسطینی دارد.

کودکان فلسطینی آرزو دارند که سازمان ملل متحد با تاسیس یک دولت فلسطینی موافقت کند. تا این دولت برای آن‌ها مدرسه بسازد و مشقات زندگی آن‌ها را بکاهد. اسرائیل در ماه مارس گذشته با ورود مصالح ساختمانی لازم جهت ساخت خانه‌های فلسطینیانی که در سال 2002 و 2003 ویران شده بود موافقت کرده است.

آمارها تعداد مدرسه‌هی فلسطین را 677 مدرسه و تعداد دانش‌آموزان را 465 هزار دانش‌آموز دختر و پسر برآورد می‌کند.

 

 

زمان انتشار : 1391-03-02