۱۳۹۸/۰۴/۳۱
۸:۰۶ ق٫ظ

ساکنین محلی می گویند "مسجد عالی" به عنوان مسجد تاریخی ۶۲۴ ساله در کشمیر، به دلیل افزایش جمعیت و حضور زمین خواران، در معرض خطر قرار گرفته و احتمال تخریب آن وجود دارد.

مسجد ۶۲۴ ساله کشمیر در معرض خطر قرار دارد

به گزارش الأمه:

مسجد عالی در سرینگر، مرکز کشمیر، با قدمت 624 سال، که توسط سلطان علی شاه،  هفتمین سلطان کشمیر ساخته شده نیاز به حفاظت و مراقبت بیشتر مسئولین دارد.

این مسجد، یک تماشاگر خاموش به تاریخ شش قرن در جامو و کشمیر است. مسجد عالی به عنوان دومین مسجد بزرگ در سرینگر مشهور است که با 156 ستون ساخته شده از درخت سدر، 6 پایه کاشی ساخته شده از سنگ و چوب، معماری منحصر به فردی دارد.

این  مسجد در تاریخ 624 ساله اش بارها مورد تخریب و مرمت قرار گرفته است، در حال حاضر مسجد با چالش های جدیدی روبرو شده است. . فقدان نگهداری و مراقبت و همچنین تلاش برای تصاحب زمین های با ارزش اطراف سبب شده تا این مکان تاریخی در معرض خطر جدی بگیرد و ابهت سابق را نداشته باشد.

 یکی از محلی ها می گوید: بزگرتین مشکل زمین خواران هستند. قبلا این نزدیکی هیچ خانه ای نبودو بسیاری اینجا نماز می خواندن و دست فروشان نیز جذب اینجا شده اند. و می خواهند اینجا مغازه بسازندو قصد دارند از اوقاف اجازه مسجدسازی بگیرند. اگر چنین اتفاقی بیافتد ارزش مسجد نابود می شود. حتی تقسیم بندی پارتشین داخل مسجد نیز بوی توطئه می دهد.

 

جی آر سوفی معاون مدیریت هیات اوقاف اسلامی جامو و کشمیر ضمن اذعان به مشکلات موجوددر مسجد عالی گفت: من اخیرا از مسجدبازدید کرده ام و متوجه شدیم که مسجد را پارتیشن بندی کرده اند که این اقدام را محکوم کردیم.

وی افزود: این مسجد یکی از مساجد ارزشمند ماست و هر تلاشی برای حفظ این میراث به کار می گیریم. ما گزینه هایمان را برای حفظ این مسجد ارزیابی می کنیم.

 

منبع: حوزه نیوز