۱۳۹۷/۰۱/۳۰
۹:۲۸ ب٫ظ

«مفدی زکریا» احساس تاریخی مردم این کشور را با احساس هنری که در خود داشت آمیخت و از این طریق توانست حماسه قهرمانی‌ها و رشادت‌های ملت الجزائر را با قلم پرتوان خود به رشته تحریر درآورد. تمامی این نکات از شعر او ادبی به وجود آورد که با هر روح و وجدان بشری ارتباط برقرار کند و احساسات

«مفدی زکریا» شاعر انقلاب الجزائر

به مناسبت پنجاهمین سال استقلال الجزائر بار دیگر نام و یاد «مفدی زکریا» بر سر زبان‌ها افتاده است.

به نقل از سایت خبری جزیره نت، پنجاهمین سال استقلال الجزائر و جشن‌های مربوط به این واقعه بزرگ ملی، یاد «مفدی زکریا» شاعر سرود ملی الجزائر و حماسه «الیاد الجزائر» را در اذهان مردم این کشور زنده کرده است. در واقع«مفدی زکریا» با نام واقعی «زکریا بن سلیمان الشیخ» یکی از مهم‌ترین افرادی است که نامشان با انقلاب بزرگ الجزائر پیوند یافته است.

«سلیمان الشیخ» فرزند «مفدی زکریا» با احترام به شیوه و منش پدرش در زندگی به جزیره نت گفت: پدرم از جمله افرادی بود که در روزگار خود کسی به ارزش واقعی آن‌ها پی نبرده است. به عنوان مثال او هرگز حاضر نشد تن به خواسته‌های مهندسان کشاورزی بدهد که درظاهر با انقلاب همراه بودند. اما در واقع هدفشان مصادره زمین‌های کشاورزی مردم بود. او خود را یک مسلمان آزاد اندیش می‌دانست و هرگز تن به این گونه کارها و روابط نمی‌داد.

فرزند «مفدی» در ادامه پدرش را شاعری بزرگ دانسته و در این زمینه گفته است: او توانست با عشقی که نسبت به الجزائر داشت و ارزشی که برای آن قائل بود، شعر ملی را بسراید که در نوع خود منحصر به فرد است.

«بلقاسم نایت بلقاسم» وزیر امور دینی در دوره «هواری بومدین» در کتاب «الیاد الجزائر اثری از شاعر الجزائر» درباره «مفدی زکریا» می‌نویسد: او از قریحه شاعری بسیار خوبی برخوردار بود و شعرهایی که سروده است در عین لطافت و نرمی زبان به کار رفته، از قدرت و استحکام ادبی خوبی نیز بهره‌مند است. شعر او ملی، حماسی و پرشور بود و این توان ادبی در کمتر شاعری تاکنون یک جا جمع شده است.

در ادامه این مطلب با اشاره به مضامین شعرهای این ادیب الجزائری آمده است: او احساس تاریخی مردم این کشور را با احساس هنری که در خود داشت آمیخت و از این طریق توانست حماسه قهرمانی‌ها و رشادت‌های ملت الجزائر را با قلم پرتوان خود به رشته تحریر درآورد. تمامی این نکات از شعر او ادبی به وجود آورد که با هر روح و وجدان بشری ارتباط برقرار کند و احساسات انسان‌ها را نیز به خود همراه کند.

بعد دیگر اشعار «مفدی زکریا» بعد دینی می‌باشد که وی با کمک گرفتن از داستان‌های قرآنی و تاریخ اسلام آن‌ها را سروده است.

«مفدی زکریا» در سال 1977 میلادی در پایتخت تونس و در سن 69 سالگی به دیار باقی شتافت. او که با سیاست‌های دولت وقت مخالف بود به انتخاب خود تن به تبعید داد و با روحی دردمند از این جهان رفت. اما ادبیاتی از خود به جای گذاشت که با مفاهیمی چون آزادی، کرامت و عزت برابر است و تا همیشه در جان مردم کشورش زنده خواهد ماند.

«شعله مقدس»، «پدرانمان سخن می‌گویند»، «الیاد الجزائر» و «زیر سایه زیتون» عنوان مجموعه‌های شعری این شاعر ملی الجزائر می‌باشد. ‌

http://aljazeera.net/news/pages/a4ae75ed-0463-4aae-82ab-6346b2653691

 

زمان انتشار : 1391-04-21