۱۳۹۷/۱۰/۰۹
۱۱:۳۱ ق٫ظ

مجله علوم دینی «قم» در جدیدترین گزارش سالیانه‏ تحلیل کیفیت مجلات علمی ـ پژوهشی جمهوری صربستان، بالاترین ضریب تأثیر دوسالانه را در بخش مجلات حوزه‏ فلسفه و الهیات به خود اختصاص داد.

نشریه «قم»، مؤثرترین مجله فلسفی صربستان

به گزارش الأمه:

 در جدیدترین گزارش سالیانه‏ تحلیل کیفیت مجلات علمی ـ پژوهشی جمهوری صربستان که از سوی مرکز ارزیابی آموزش و علم صربستان (CEES) منتشر می‌‏شود، مجله علوم دینی «قم» بالاترین ضریب تأثیر دوسالانه را در بخش مجلات حوزه‏ فلسفه و الهیات در جمهوری صربستان به خود اختصاص داد.

در گزارش مذکور که موسوم به آنالیز بیبلیومتریک (دسته‌بندی کمی و تعدادی یک مطلب) مجلات علمی ـ پژوهشی است، حدود ۵۵۰ مجله که از سوی وزارت علوم جمهوری صربستان رتبه رسمی علمی - پژوهشی دریافت کردند، مورد تحلیل کمی قرار گرفته و بر پایه‏ ۲۰ مدل مختلف از نمایان‏گرهای تأثیرگذاری ملی و بین‌‏المللی، کیفیت بیبلیومتریک و اصالت علمی آن‏ها ارزیابی شدند.

از جمله‏ نمایان‏گرهایی که به کار گرفته می‌‏شود، می‌‏توان به تعداد و اصالت ارجاعات در هر مقاله، مشارکت نویسندگان بین‏‌المللی، شفافیت در ارزیابی و اعلام اسامی ارزیاب‌‏های مقالات و رعایت چارچوب‌‏های ساختاری و روش نگارش مقالات علمی منطبق بر نرم‏‌های اعلام شده از سوی وزارت علوم صربستان اشاره کرد.

مجله‏ علوم دینی «قم» از سوی مرکز علوم دینی «قم» در بلگراد، پایتخت صربستان، منتشر می‏‌شود و آغازین سال انتشار آن، ۲۰۱۲ میلادی بود، سالی که مرکز فوق هم تأسیس شد.

این مجله کُدهای پژوهشی حوزه‌‏های فلسفه و علوم اجتماعی را از کتابخانه‏ ملی صربستان دریافت کرده است و مقالات اصیل علمی در عرصه‌‏های فلسفه‏ دینی، تمدن‏‌پژوهی دینی و اندیشه‏ معاصر دینی، به زبان‌‏های انگلیسی و صربی بوسنیایی در آن به چاپ می‌‏رسد. تا به حال ۹۱ مقاله‏ اصیل علمی در این مجله تولید، ارزیابی و منتشر شده است که نویسندگان آن مقالات از اسلام‌‏شناسان و دین‌‏پژوهان مشهور از کشورهای صربستان، بوسنی و هرزگوین، مقدونیه، یونان، آلمان، انگلیس، جمهوری اسلامی ایران، اندونزی، کانادا، آمریکا و نیجریه بوده‌اند.

این نشریه سال ۲۰۱۴ موفق به دریافت رتبه‏ رسمی علمی ـ پژوهشی از وزارت علوم جمهوری صربستان شد و عنوان نخستین مجله با محتوای غالب اسلام‌‏شناختی که در منطقه‏ بالکان حائز رتبه علمی ـ پژوهشی شد را به خود اختصاص داد.

رتبه‏‌بندی مجلات علمی ـ پژوهشی در کشور یوگسلاوی و کشورهای استقلال یافته در منطقه بالکان قدمت زیادی دارد اما هیچ مجله‏ اسلام‏‌شناختی در لیست‌‏های رتبه‏‌بندی رسمی وزارت‏خانه‏‌های علوم این کشورها جای نداشت. بدین دلیل، مجله‏ علوم دینی «قم» در چهار سال اخیر به عنوان مرجع مهم تولید علم اسلامی و دینی در عرصه معرفتی و فرهنگی بالکان شناخته می‏‌شود. تعداد رفرنس‌‏های رسمی که به مقالات این مجله ارجاع می‏‌دهد و در پایگاه «ایندکس ارجاعات ملی صربستان» (SCIndex) ثبت شده، گواه این مطلب است.

 

منبع: ایکنا