۱۳۹۷/۰۳/۰۵
۱۱:۰۹ ب٫ظ

بحران‌هاي مختلفي در دنيا وجود دارد كه ما فكر مي‌كنيم اين گونه نشست‌ها و رايزني‌هاي كشورها در سطح بين‌المللي مي‌تواند در حل اين بحران‌ها موثر باشد.

نشست ایران و 1+5 می‌تواند در حل بحران‌های جهان موثر باشد

سخنگوي وزارت امور خارجه با بيان اين‌كه طبق اعلام مقامات وزارت نفت يكي از وزيران هيات دولت در اجلاس اوپك شركت خواهد كرد، اظهار كرد كه هر زمان اين موضوع قطعي شد اطلاعات دقيق را اعلام مي‌كنيم.

 رامين مهمان‌پرست ـ سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان ـ كه صبح سه‌شنبه در نشست هفتگي خود با خبرنگاران سخن مي‌گفت در مورد تحريم‌هاي جديد اتحاديه اروپا عليه ايران و در پاسخ به پرسش خبرنگاري در مورد مذاكرات ايران و ‌1+5 گفت: در مورد مذاكرات نمايندگان كشورمان با نمايندگان كشورهاي ‌1+5 اتفاق جديدي رخ نداده است. ما آمادگي‌مان را در چارچوب توافقي كه با طرف مقابل داشتيم اعلام كرديم. اشاره مستقيمي هم در مورد اين كه اين روند به بن‌بست رسيده باشد دريافت نكرديم و اميدواريم طبق توافقات انجام شده براساس رويكرد همكاري براي گفت‌وگو در مورد موضوعات مشترك، طرف مقابل هر زمان آمادگي داشت اين مذاكرات ادامه داشته باشد.

نشست ايران و 1+5 مي‌تواند در حل بحران‌هاي جهان موثر باشد

او افزود: بحران‌هاي مختلفي در دنيا وجود دارد كه ما فكر مي‌كنيم اين گونه نشست‌ها و رايزني‌هاي كشورها در سطح بين‌المللي مي‌تواند در حل اين بحران‌ها موثر باشد.

اصرار بر بي‌گناهي سه تبعه آمريكايي به هيچ‌وجه قابل قبول نيست

سخنگوي دستگاه ديپلماسي كشورمان در پاسخ به پرسش خبرنگاري در مورد درخواست ديدار كنسولي مادران دو تبعه آمريكايي بازداشت شده در ايران، گفت: منظور شما از اين دو كوهنورد چيست؟ آن‌هايي كه ما مي‌شناسيم كوهنورد نبودند. موضوع مربوط به سه نفر است و دادگاه در مورد سه نفر ادامه دارد. اصرار مقامات آمريكايي و برخي از دوستان آمريكايي‌ها در اين كه آن‌ها را كوهنورد مي‌نامند مبني بر بي‌گناه بودن اين افراد است در حالي كه به هيچ‌وجه قابل قبول نيست. چطور مي‌شود چند نفر از آمريكا براي مثلا تعطيلات آخر هفته‌شان براي كوهنوردي به مرزهاي ايران و عراق در نقاط حساس مرزي بروند. به‌كارگيري تعبير كوهنورد يك شوخي است.

مهمان‌پرست تاكيد كرد: سه آمريكايي‌ مرتكب تخلف شده‌اند. اين تخلف توسط مقامات قضايي كشورمان در حال رسيدگي است و بايد مسير قضايي خود را طي كند. هر شيوه‌اي كه بخواهد راي مقامات قضايي ما را تحت تاثير و فشار قرار دهد از نظر ما مردود است. مسير دستگاه‌هاي قضايي ما استقلال كامل را دارد و در حال انجام شدن است و هر زمان به نتيجه رسيد اخبار آن اعلام مي‌شود.

تعداد زيادي از اتباع ايراني بي‌گناه توسط مقامات آمريكايي دستگير و ربوده شده‌اند

سخنگوي وزارت امور خارجه ادامه داد: دوستاني كه نگران حقوق انسان‌ها هستند بهتر است توجه داشته باشند كه تعداد زيادي از اتباع ايراني بي‌گناه توسط مقامات آمريكايي دستگير و ربوده شده‌اند و به بدترين شكل در زندان‌هاي آمريكا نگهداري مي‌شوند و از كم‌ترين حقوق خود هم برخوردار نيستند، اجازه دسترسي كنسولي به آن‌ها داده نشده است، با خانواده‌هاي‌شان هيچ‌گونه ارتباطي ندارند، از كوچك‌ترين تسهيلات بهداشتي برخوردار نيستند، وضع آن‌ها و اتهامات‌شان روشن نيست و تا كنون نسبت به برگزاري دادگاه و رسيدگي منصفانه هيچ‌گونه اقدامي نشده است و همه اين‌ها نقض حقوق بشر و حقوق انسان‌ها است.

او تاكيد كرد: چگونه مي‌شود اين دوستان در كشورهاي مختلف غربي فقط نگران دو سه نفر هستند كه از آمريكا به مرزهاي ايران و عراق آمده‌اند و در آن كوه‌ها مشغول تجسس بوده‌اند. اين از مواردي است كه نشان مي‌دهد ادعاهاي حقوق بشري كه انجام مي‌شود كاملا تبعيض‌آميز است و واقعي نيست. هر زمان جريان بين‌المللي ايجاد شد و اجازه نداد مقامات آمريكايي و كشورهاي غربي هر تصميمي كه گرفته‌اند خودسرانه انجام دهند و مانع زياده‌خواهي‌هاي آن‌ها شدند، آن زمان مي‌توان گفت حقوق بشر مي‌تواند در سطح جهان پيگيري شود.

وي در پاسخ به پرسش خبرنگاري در مورد افزوده شدن برخي كشورهاي عربي به شوراي همكاري خليج فارس كه خارج از اين منطقه هستند گفت: اين موضوع هنوز ابعاد دقيق خود را روشن نكرده است؛ حتي در داخل كشورهاي عضو همكاري خليج فارس هم اتفاق نظر دائمي در اين‌باره وجود ندارد و مردم نقطه نظرات خود را دارند.

سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان خاطرنشان كرد: شايد به خاطر برخي اهداف سياسي تصميماتي اتخاذ مي‌شود كه با چارچوب اصلي همكاري منطقه‌يي سازگاري نداشته باشد. محدوده منطقه خليج‌ فارس مشخص است. اگر قرار باشد اين محدوده به ساير نقاط گسترش يابد، يا بايد موضوعي كه براي اين همكاري تعريف مي‌شود قابل توجيه باشد يا نسبت به اين تصميم، نگاه عميق‌تري را در آينده داشته باشند.

اقدامات در رابطه با القاعده و طالبان اهداف ويژه آمريكا‌ را پشت‌سرش دارد

خبرنگار ديگري در مورد اخباري مبني بر كشته شدن ملاعمر در پاكستان و موضع وزارت خارجه پرسيد كه مهمان‌پرست گفت: اخباري كه در رابطه با اين موضوع اعلام شده متناقض است و هنوز خبر رسمي و قطعي‌ در مورد كشته شدن وي به دست ما نرسيده است. در هر صورت به نظر مي آيد اقداماتي كه در رابطه با افرادي از شبكه القاعده و طالبان در حال انجام است اهداف ويژه آمريكايي‌ها و كشورهاي غربي را در پشت‌سر خود دارد و بهره‌برداري از اين اخبار و اتفاقات را در وضعيت جديدي كه معتقدند بايد در شرايط منطقه ترسيم كنند، علت اصلي انتشار اين گونه اخبار است.

وي تاكيد كرد: اين در راستاي سياست‌هاي جديدي كه سعي مي‌شود توسط آمريكايي‌ها در منطقه ما تدوين شود است و هر چند ممكن است در ظاهر اين سياست‌ها تغييراتي داشته باشد اما عمق اصلي سياست‌ها و بطن آن ادامه سياست‌هاي غلط گذشته مقامات آمريكايي و همه حاميان رژيم صهيونيستي در منطقه است.

سفير كشورمان در كويت فعاليتش را آغاز كرد

سخنگوي دستگاه ديپلماسي كشورمان در پاسخ به پرسش ديگري در مورد انتشار اخباري مبني بر اعزام سفيران ايران و كويت به محل ماموريت‌شان تصريح كرد: اين خبر درست است؛ سفير كشورمان فعاليت خود را آغاز كرد و منتظريم سفير كويت به محل كار خود برگردد؛ اين نشان دهنده تاثير مثبتي است كه سفر صالحي به منطقه داشته است؛‌ رايزني‌هاي مختلفي صورت گرفته است و پس از اين رايزني‌ها و تبادل نظر راجع به مسائل مختلف منطقه‌يي سفيران فعاليت خود را آغاز كردند و اميدواريم بتوانيم هرچه بيش‌تر بهره‌وري را داشته باشيم.

تحريم‌هاي اتحاديه اروپا در راستاي انتقال بحران‌هاي داخلي اروپا به سمت خارج است

خبرنگار ديگري در مورد تحريم‌هايي كه عليه بشار اسد از سوي آمريكا و اتحاديه اروپا انجام شده است پرسيد كه سخنگوي دستگاه ديپلماسي كشورمان گفت:‌ تحريم‌هايي كه اخيرا اتحاديه اروپا در رابطه با مقامات كشور سوريه و شركت‌هاي ايراني و مقامات كشورمان اعلام كرده است به نظر مي‌رسد با توجه به بحران‌هاي فراوان سياسي و اقتصادي كه در مجموعه اتحاديه اروپا وجود دارد باشد و چون اين بحران‌ها، مديران و انسجام مجموعه اتحاديه اروپا را به خطر انداخته است، اعمال تحريم‌هاي جديد فقط نوعي فرافكني براي انتقال اين بحران‌هاي داخلي به سمت خارج تلقي مي‌شود.

وي تاكيد كرد: معتقديم دولت‌هاي اروپايي بايد تمركز اصلي خود را بر روي منافع مردم خود بگذارند و هرچقدر تضادي در سياست‌هاي اين مجموعه نسبت به منافع مردم خود مشاهده مي‌كنيم مشخص مي‌شود اين تصميم‌گيري‌ها و سياست‌ها بحران مشروعيتي كه در سيستم‌هاي حكومتي غيرمردمي و به ظاهر مدرن غرب وجود دارد را دامن مي‌زند و با شكست مواجه مي‌كند. بهتر است دولت‌هاي اروپايي بيش‌تر به دنبال كسب منافع مردم خود باشند و به دنبال پيروي كوركورانه از سياست‌هاي ساير كشورها نباشند و هزينه سياست‌هاي غلط ديگران را نپردازند.

مهمان‌پرست ادامه داد:‌ متاسفانه اقداماتي كه توسط اتحاديه اروپا و مقامات آمريكا صورت مي‌گيرد با اهداف سياسي خاصي و انتخاب گزينشي نسبت به اين كشورها انجام مي‌شود و هيچ منطقي پشت اين سياست‌ها وجود ندارد.

اوباما بيش از همه اطلاع دارد كه اظهاراتش درباره برنامه هسته‌يي ايران درست نيست

او هم‌چنين در مورد اظهارات اخير اوباما در مورد فعاليت‌هاي هسته‌يي ايران، گفت: اين اظهارات دامن زدن به تبليغات طراحي شده‌اي است كه با عنوان محور ايران‌هراسي توسط خط آمريكايي ـ صهيونيستي در منطقه ما از قبل هم دنبال مي‌شده است. پيش از اعلام سياست‌هاي جديد ايالت متحده آمريكا نسبت به منطقه خاورميانه و طرفداري و حمايت يك جانبه از رژيم صهيونيستي در سخنان اوباما و اظهاراتي كه تلاش مي‌كردند تا خود را در آن با مطالبات مردمي اين منطقه همراه نشان دهند با شكست مواجهه شده است و ما شاهد توفيق نداشتن حتي اظهارات ظاهري وي نسبت به مسائل منطقه و به ويژه مسائل فلسطين هستيم.

مهمان‌پرست ادامه داد: براي اين كه اين ناكامي‌ها و آشكار شدن اهداف واقعي سياست‌هاي اعلامي مقامات آمريكايي جبران شود آن‌ها مجددا به سمت اتهام زدن به كشور ما حركت كردند و فعاليت‌هاي كاملا صلح‌آميز هسته‌يي كشورمان را به سمت فعاليت‌هاي نظامي متهم كردند. آن‌ها خودشان بيش از همه اطلاع دارند اين اظهارات درست نيست.

دستيار ويژه وزير امور خارجه كشورمان در پاسخ به اين پرسش كه دولت سوييس به جمع كشورهايي پيوسته كه از ارائه سوخت به هواپيماهاي ايران خودداري مي‌كنند، موضع ايران در اين رابطه چيست؟ گفت: متاسفانه برخي از كشورهاي غربي به دنبال سياست‌هاي مقامات آمريكايي و بعضا به تبعيت از آن اقداماتي را انجام داده‌اند. اين اقدامات خارج از تعهداتي است كه بين شركت‌هاي هواپيمايي وجود دارد و برخي از آن‌ها نيز اظهار مي‌كنند كه تحت فشارهاي شديد سياسي مجبور به انجام اين اقدامات مي‌شوند.

 

وي تاكيد كرد: چنان چه اين سياست‌ها ادامه يابد با هر كشور و شركتي كه اين اقدامات را انجام دهد عمل متقابل صورت مي‌گيرد؛ قبلا اين كار صورت گرفته جزييات آن را مقامات سازمان هواپيمايي كشورمان مي‌توانند توضيح دهند.

مردم قضاوت مي‌كنند كه اروپا چقدر در ادعايش براي مذاكره صادق است

خبرنگار ديگري پرسيد غرب و اتحاديه اروپا هم‌زمان كه ايران را به انجام مذاكرات دعوت مي‌كنند تحريم‌هاي جديدي عليه ايران صادر مي‌كنند؛ موضع دستگاه ديپلماسي كشورمان در اين رابطه چيست؟ كه مهمان‌پرست پاسخ داد: اين يك تضاد است؛ تضادي كه بين ادعاي اتحاديه اروپا و كشورهاي غربي با عملكرد آن‌ها وجود دارد. به نظر مي‌آيد اين تضاد در اتخاذ تصميمات اتحاديه اروپا و برخلاف جهت منافع مردم اروپا صورت مي‌گيرد؛ آن‌ها سعي مي‌كنند بحران‌هاي اقتصادي و سياسي داخلي خود را به شكلي با اعمال اين گونه تحريم‌ها به خارج از مرزهاي خود منعكس كنند. در زماني كه مطالبات مردمي در كشورهاي خاورميانه و شمال آفريقا در حال اوج‌گيري است و اين مطالبات مردمي به كشورهاي اروپايي مي‌رسد و تا قلب اروپا پيش مي‌رود، معتقديم دولت‌هاي اروپايي و مجموعه‌هاي اتحاديه اروپا بايد تمركز بيش‌تر خود را بر منافع مردم‌شان داشته باشند و نبايد وارد مسيري شوند كه هزينه سياست‌هاي اشتباه كشورهاي ديگر را بپردازند و مردم نيز آگاه هستند و قضاوت مي‌كنند كه تا چه ميزان مقامات اروپايي در ادعاي خود صادق هستند و خواهان گفت‌وگو و مذاكره و حل بحران‌هاي مختلف هستند.

او هم‌چنين در مورد سفر صالحي به كويت و انتشار اخباري مبني بر صادر نشدن ويزا به اتباع ايراني گفت:‌ تصميم بر اين است تا براي استفاده كردن از ظرفيت‌هاي مختلف دو كشور و همكاري‌هايي كه مي‌توانيم داشته باشيم تا منطقه ما از ظرفيت‌هاي واقعي خود استفاده كند تصميماتي گرفته شد و اين اقدامات درحال انجام است.

مهمان‌پرست ادامه داد: اين اخبار كه در مورد تابعيت يا اقامت براي برخي از اتباع كشورهاي مختلف منتشر شده است فقط شامل ايران نبوده و مربوط به اقامت برخي از اتباع كشورهاي ديگر مي‌شود؛ اين مساله كنسولي است كه جزييات آن در بخش‌هاي كنسولي دو كشور دنبال خواهد شد و نوع انتشار اين خبر توسط برخي از رسانه‌ها با اهداف خاص صورت مي‌گيرد تا نتيجه رايزني‌هايي مقامات دو كشور را زير سوال ببرد.

خبرنگار ديگري پرسيد كه رييس‌جمهور آمريكا اخيرا گفته است "ايران رياكارانه و منافقانه نسبت به تحولات منطقه اقدام كرده است" و تحولات منطقه را ناشي از اقدامات ايران توصيف كرده است، موضع ايران در اين رابطه چيست؟ كه سخنگوي وزارت خارجه گفت: اظهاراتي كه اوباما راجع به تحولات منطقه خاورميانه داشته است و به ويژه اشاره‌اي كه به سياست‌هاي كشورهاي ما داشته است و آن را دوگانه معرفي كرده براي مردم كشور ما و كشورهاي منطقه جاي سوال جدي باقي مي‌گذارد.

وي توضيح داد: آيا واقعا سياست‌ها ما رياكارانه و مزورانه بوده است و يا سياست‌هاي آمريكا در منطقه‌؟ آمريكايي‌هاي كه در طول 50 سال اخير مسبب ايجاد اين بحران‌ها و تنفر مردم نسبت به سياست‌هاي خودشادن بوده است؛ چه كسي اين ديكتاتورها را در منطقه روي كار آورد و از آن‌ها حمايت كرد و چه كسي از جنايات آن‌ها حمايت و زمينه را آماده مي‌كرد تا آن‌ها نسبت به مردم خود ظلم گسترده‌اي داشته باشند؟ چه كسي از جنايات رژيم صهيونيستي نسبت به منطقه ما حمايت مي‌كرد و حمايت مي‌كند و حتي اظهارات ظاهري در مورد حقوق ملت فلسطين را تنها به فاصله دو سه روز مجبور مي‌شوند پس بگيرند و در مقابل زياده‌طلبي‌هاي اين رژيم عقب‌نشيني كنند؟ آيا مقامات آمريكايي در منطقه گزينشي برخورد مي‌كنند يا كشور ما؟

مهمان‌پرست خاطرنشان كرد: چطور مي‌شود برخي از كشورها را آمريكايي‌ها مورد تمركز قرار مي‌دهند و تلاش‌شان را مي‌كنند تا جلوه‌اي دگرگون نسبت به واقعيت‌ها از آن كشورها داشته باشند. اما در كنار همين كشورها ظلم‌ها و جنايات‌هايي كه در بحرين و يمن و ساير كشورها رخ مي‌دهد را با سكوت مي‌گذرانند و يا با نرمش از كنار آن‌ها رد مي‌شوند؟ چگونه است كه نسبت به نقش حقوق انساني در بحرين فقط خواستار گفت‌وگو مي‌شوند اما در كشوري ديگر تهديد به بركناري دولت‌ها مي‌كنند و اقدامات خودسرانه نظامي انجام مي‌دهند. كدام‌يك از اين سياست‌ها مزورانه است؟

وي ادامه داد: اوباما در اظهارات خود نسبت به سياست‌هاي آمريكا در منطقه خاورميانه ايران را متهم به حمايت از تروريسم مي‌كند؛ آيا كشور ما كه قرباني تروريسم است و براي مبارزه با آن تمام تلاش خود را انجام داده است بايد اين اتهام را بپذيرد يا آمريكا كه مهد حفاظت و حمايت از تروريست‌ها در جهان شده‌ است. آيا دخالت مقامات آمريكايي و ارتباط آن‌ها با گروهك‌هاي تروريستي از جمله ريگي و گروه‌هاي مختلفي كه در منطقه ما به شرارت مي‌پردازند و با مقامات نظامي و امنيتي آمريكا و برخي كشورهاي غربي ارتباط منظمي دارند بايد متهم به حمايت از تروريسم شوند يا كشور ما.

سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان يادآور شد: در مورد نقض حقوق بشر كه اوباما به آن اشاره كرده است و سعي كرده است ايران را به اين اتهام در صحنه‌هاي تبليغي خود متهم كنند آيا واقعا با حمايتي كه آمريكايي‌ها از جنايات رژيم صهيونيستي در منطقه، فلسطين، غزه، لبنان و ساير كشورها انجام مي‌دهد و در قبال آن سكوت مي‌كند آن‌ها متهم به نقض حقوق بشر هستند يا مقامات كشور ما؟ وقتي به بهانه مبارزه با تروريسم وارد منطقه شدند و صدها هزار از مردم بي‌گناه عراق و افغانستان را به كشتن داده‌اند آيا آن‌ها ناقض حقوق بشر هستند يا ساير كشورهاي منطقه؟

سياست‌هاي رياكارانه و مزورانه بيش‌ترين اتهام‌ها را متوجه آمريكايي‌ها مي‌كند

مهمان‌پرست گفت: برخورد تبعيض‌آميز، سياست‌هاي رياكارانه و مزورانه بيش‌ترين اتهام را متوجه آمريكايي‌ها مي‌كند؛ آن‌ها مطمئن باشند تنفر ملت‌ها نسبت به اين سياست‌ها و مقاماتي كه در اين سياست‌ها نقش دارند كاهش نخواهد يافت و با تغيير ظاهري سياست‌ها اين تنفر حتما مورد توجه مردم است و افزايش پيدا خواهد كرد.

او در مورد عملكرد شوراي همكاري خليج فارس در يمن نيز گفت: ريشه حل مشكلات كشورهاي منطقه در پاسخ دادن به مناسب به مطالبات مشروع مردم خواهد بود. هر حركتي كه بخواهد اين خواسته‌ها را تامين نكند يا جهت آن را منحرف كند و به سركوب آن كمك كند فقط پاك كردن صورت مساله است و مشكلات پيچيده‌تر و عميق‌تر خواهد شد و مردم از رسيدن به خواسته‌هاي مشروع خود كوتاه نخواهند آمد. علي‌عبدالله صالح در يمن نسبت به حتي توافقاتي كه مقامات كشورهاي شوراي همكاري خليج فارس داشت هم متعهد باقي نمانده است.

اگر طرح تحت تعقيب قرار دادن 26 مقام آمريكايي تصويب شود، به اجرايش متعهد خواهيم بود

وي در پاسخ به پرسش خبرنگار ايسنا در مورد طرح نمايندگان مجلس براي تحت تعقيب قرار دادن 26 نفر از مقامات آمريكايي به دليل انجام اقداماتي خلاف حقوق بشر گفت: نمايندگان مجلس نمايندگان ملت بزرگ ما هستند؛ آن‌ها نسبت به تخلفاتي كه توسط ساير كشورها صورت مي‌گيرد سكوت نمي‌كنند؛ طرحي كه براي محكوميت و ايجاد محدوديت نسبت به مقاماتي كه مستقيما در قتل و جنايات دست داشته‌اند طرحي است كه نشان دهنده نقطه‌نظرات ملت بزرگ ما است و آن چه كه مجلس شوراي اسلامي تصويب كند و به صورت قانون درآيد حت

 

 

زمان انتشار : 1390-01-01