۱۳۹۷/۰۱/۳۱
۱۰:۰۶ ق٫ظ

شهر موصل به لحاظ موقعیت جغرافیایی ویژه‌ای که داشته است از دیگر شهرهای همسایه خود در طی جنگ‌های صلیبی نقش بارزتر و حساستری‌را بر عهده داشته است. همچنین نیروهای نظامی موصل در طی این جنگ‌ها بسیار تاثیرگذار بوده‌اند و شهرهای سقوط کرده متعددی را از دست نیروهای صلیبی بیرون آوردند.

نقش بارز شهر موصل در جنگ‌های صلیبی

«موصل و نقش آن در جنگ‌های صلیبی» عنوان کتابی است از دکتر «شکیب راشد آل فتاح» که اخیرا توسط انتشارات کتابخانه نسل عراقی در شهر موصل عراق به چاپ رسیده است. هدف از چاپ این کتاب ایجاد وحدت در میان صفوف گروه‌‌های مختلف عراق در مقابل تهاجم‌های بیگانگان می‌باشد.

سایت خبری میدل ایست آن لاین چند روز پیش مطلبی را برای معرفی این کتاب در سایت خود درج کرد و در این زمینه نوشت: اهمیت کتاب «موصل و نقش آن در جنگ‌های صلیبی» سخن گفتن از دوره‌ بسیار مهمی است که در آن جهاد و ایستادگی در میان مسلمانان به اوج خود رسیده بود.

دوره «نورالدین محمود» و پس از او عهد «صلاح الدین ایوبی» در این کتاب درخشان‌ترین عصور اسلامی از لحاظ حمایت و دفاع مسلمانان از جان و ناموسشان معرفی می‌شود. در این برهه از تاریخ دور دوم و سوم حملات جنگ‌های صلیبی آغاز می‌شود و مسلمانان به موفقیت‌هایی دست پیدا می‌کنند. در واقع پس از آن که نیروهای مسیحی در مرحله نخست توانستند در سرزمین‌های اسلامی پیش‌روی‌هایی داشته باشند، در دوره دوم و سوم مسلمان به موفقیت‌های چشمگیری دست پیدا می‌کنند.

«آل فتاح» بیش از هر چیزی در این کتاب، بر رهبران و افراد برتر نظامی تمرکز کرده است و این شخصیت‌های برتر تاریخی را برای خواننده معرفی نموده. از سوی دیگر مولف شهر تاریخی موصل را نیز به دقت مورد نظر داشته است و اطلاعات جغرافیایی خوبی را درمورد این شهر به مخاطب ارائه می‌دهد. در این مطالب بیان می‌شود که شهر موصل به لحاظ موقعیت جغرافیایی ویژه‌ای که داشته است از دیگر شهرهای همسایه خود در طی جنگ‌های صلیبی نقش بارزتر و حساس‌تری‌را بر عهده داشته است.

شهر موصل در عهد اتابکی نیز یکی دیگر از مطالبی است که کتاب مذکور به آن پرداخته. اوضاع داخلی این شهر و امرای مختلف سلجوقیان که در این مدت بر شهر موصل حکمرانی کرده‌اند از جمله موضوعاتی است که در این بخش به آن اشاره شده است.

آخرین بخش این کتاب چهار فصلی به نقش مهم شهر موصل در جنگ‌های صلیبی می‌پردازد و بیان می‌کند که «صلاح الدین ایوبی» چگونه در سال 1193 میلادی توانست در مقابل نیروهای مسیحی ایستادگی کند و آن‌ها را وادار به عقب‌نشینی نماید.

نقش نیروهای نظامی در این جنگ‌ها و تلاش‌های این نیروها در نجات دادن شهرهایی که به دست مسیحیان افتاده بودند نیز مباحث دیگری است که در بخش پایانی کتاب به آن پرداخته شده است.

http://www.middle-east-online.com/?id=134783

 

زمان انتشار : 1391-04-22