۱۳۹۷/۰۵/۱۴
۱۲:۰۵ ب٫ظ

«سیدمحمدعلی شاه موسوی گردیزی» نویسنده افغانستانی کتاب «حقایق ناگفته از زندان گوانتانامو» روز گذشته در حمله تروریستی به مسجد صاحب الزمان (عج) گردیز افغانستان (زادگاهش) به شهادت رسید.

در حمله تروریستی در افغانستان

نویسنده کتاب «حقایق ناگفته از زندان گوانتانامو» به شهادت رسید

به گزارش الأمه به نقل از فارس:

دکتر سید‏علیشاه موسوی نویسنده افغانستانی دیروز در جریان تروریستی انفجار انتحاری توسط دشمنان قسم خورده مسلمین، در مسجد صاحب‏‌الزمان (عج) در نماز جمعه در زادگاهش منطقه خواجه‌حسن گردیز به شهادت رسیده. در این رویداد تروریستی بیش از 120 نفر شهید و مجروح شده‎اند.

بر اساس این گزارش، دکتر سید محمدعلی‏شاه موسوی گردیزی، متولد 1338 در گردیز مرکز ولایت پکتیای افغانستان بود. دوران ابتدایی و متوسطه تحصیلی خود را در زادگاهش ‏خواند.

این نویسنده، بعد از پایان تحصیلات ابتدایی و متوسطه، با کسب نمره برتر استانی در کنکور سال 1356 وارد دانشکده پزشکی دانشگاه کابل شد، بعد از کودتای کمونیستی در افغانستان در اردیبهشت ماه 1357 و دستگیری دانشجویان مسلمان توسط عوامل امنیتی حاکمان کمونیست وقت، با جمعی از دانشجویان شیعه و سنی در دانشگاه  کابل انجمن دانشجویان مسلمان را راه‌اندازی کرد.

با وخامت وضعیت امنیتی دانشگاه در سال 1358، ناچار با جمعی از دوستانش دانشگاه را رها کرده و به زادگاهش بر‏گشت و بعد از چند ماه زندگی مخفی در زادگاهش با دوستان همرزمش به دلیل علاقه به آموزش فرهنگی و نظامی به جمهوری اسلامی ایران مهاجرت کرد.

او در ایران با پیوستن به جهاد سازندگی قزوین، عازم ایرانشهر می‌‏شود و ماه‌‌ها در آن دیار خدمت می‏‌کند. در سال 1359 به جهاد سازندگی اراک پیوسته و از آن طریق بارها به عنوان مسئول اورژانس در جبهه‌های جنگ علیه دشمن بعثی شرکت می‏‌کند. به گفته او «بنا به وظیفه‌ای که داشتم، تقریبا تمام جبهه‏‌های ایران را از جنوب تا غرب رفته‏‌ام. ممکن است بعضی از فرماندهان بزرگ جنگ به جاهایی که من رفته، رفته باشند.»

در بهار سال 61 برای جهاد در برابر اشغالگران روسی به زادگاهش ولایت پکتیا برمی‌‏گردد. در جبهه‌ای که جهادگران شیعه و سنی  با زبان‌‏های متفاوت فارسی و پشتو در کنار هم می‌‏رزمیدند. به عنوان فرمانده مجاهدین جبهه مرکزی گردیز انتخاب می‌شود و دو بار در جنگ و عملیات نظامی روس‌ها به گردیز به واسطه تیر مستقیم روس‌ها مجروح می‌‏شود و تا زمان شهادت گلوله‌‏ای از روس‏‌های اشغالگر را در گردن داشت.

موسوی می‏‌گفت: «خدا کند که این گلوله گواه خوبی برای جهان دیگرم باشد»

او بهار و تابستان در جبهه جهادی افغانستان می‌رزمید و با سرد شدن افغانستان در پاییز و زمستان برای شرکت در دفاع مقدس به ایران می‌آمد. بعد از پایان جنگ ایران در سال 1369 وارد دانشگاه علوم پزشکی تهران و در سال تحصیلی 1377- 1378 موفق به دریافت دانشنامه دکترای پزشکی خود از این دانشگاه می‌‏شود.

دکتر محمد علیشاه در اردیبهشت ماه 1381 به کشورش بازگشت و با کاندیداتوری در لویه جرگه (مجلس بزرگان) افغانستان، از طرف مردم زادگاهش به این مجلس راه یافت. این نماینده قانونی مردم افغانستان، بعد از سفر حج سال 1382 با برادرش در نیمه شب 22 مرداد 1382 به اتهامات واهی توسط کوماندوهای آمریکا در خانه‌اش دستگیر و به زندان آمریکایی‌‏ها در بگرام و سپس گوانتانامو انتقال یافت.

 

وی بعد از تحمل 43 ماه زندان گوانتانامو آزاد و به زادگاهش باز‏گشت و پس از آزادی از زندان مخوف گوانتانامو خاطرات خود را در کتابی 368 صفحه‌ای با عنوان «حقایق ناگفته از زندان گوانتانامو» در کابل چاپ و منتشر کرد.

دکتر سید‏علیشاه موسوی دیروز در جریان تروریستی انفجار انتحاری توسط دشمنان قسم خورده مسلمین، در مسجد صاحب‏‌الزمان (عج) در نماز جمعه در زادگاهش (منطقه خواجه‌حسن گردیز) به شهادت رسید. در این رویداد تروریستی بیش از 120 نفر شهید و مجروح شده‎اند.