۱۳۹۷/۰۲/۲۹
۱:۳۴ ب٫ظ

درباره پربازدید شدن نماهنگ «جناب رئیس» در کشورهای عربی بسیار سخن گفته می‌شود، اما آیا ساخت این نماهنگ منتقدانی نیز داشته است؟

نگاهی به کودک فلسطینی و «جناب رئیس»؛ نماهنگ پربازدید دنیای عرب

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، به دلیل انتقال سفارت‌ آمریکا از تل‌آویو به قدس اشغالی، گروه‌های مختلف فلسطینی از جمله جنبش حماس و جهاد اسلامی، مردم فلسطین را به حضور گسترده و پرشور در راهپیمایی میلیونی دعوت کردند و اعتراضات مختلفی در دنیا در رابطه با کشتار معترضان فلسطینی به راه افتاد. این اعتراضات واکنش‌های مختلفی داشت.

نماهنگ هنرمندانه «آقای رئیس جمهور» یا «جناب رئیس» که شرکت مخابراتی الزین به مناسبت شروع ماه مبارک رمضان پخش کرد و در جهان عرب جنجالی شد، ساختار ویژه‌ای دارد. موضوع این نماهنگ دعوت روسای جمهور جهان به افطار در قدس است.

در این نماهنگ کودکی فلسطینی ضمن بیان مشکلاتی که مردم و کودکان مناطق اشغالی و مردم فلسطین با آن روبرو هستند ترامپ رئیس جمهور آمریکا و رؤسای جمهور کشورهای غربی را به افطار در قدس دعوت کرده است.

 

 

این روزها همه درباره پربازدید شدن این نماهنگ در کشورهای عربی سخن می‌گویند اما آیا ساخت این نماهنگ منتقدانی نیز داشته است؟ و با توجه به عدم حمایت شرکت‌های بزرگ اقتصادی جهان از استقلال فلسطین، ساخت چنین نماهنگی چه اهدافی می‌تواند در پشت صحنه خود دنبال کند؟ «محمود علوی» با نگاه به این نماهنگ نکاتی را در این زمینه نگاشته است:

گروه مخابراتی زین یک کمپانی مخابراتی است که در سال 1983 در کویت با نام MTC تاسیس شد. در سال 2007 به برند زین تغییر نام داد. زین در هشت کشور فعال است و 46.9 کاربر فعال دارد. (آمار 31 مارچ 2018) این شرکت در بحرین، عراق، اردن، کویت، مراکش، عربستان، سودان شمالی و سودان، خدمات مخابراتی ارائه می‌دهد. همچنین در لبنان با نام شرکت MTC-TOUCh حضور داشت که چند سال پیش به TOUCH تغییر نام داد. در تعدادی از این کشورها سرویس 4G و در تعدادی مثل لبنان سرویس 4.5G LTE ارائه می‌کند.
تبلیغ فوق را شرکت زین به شرکت تبلیغاتی Joy Productions سفارش داده و ساخته است.

این تبلیغ به سرعت در کشورهای عربی پخش شد به گونه‌ای که در عرض دو روز، به رقم نزدیک به دو میلیون مشاهده دست پیدا کرده است.

پخش این کلیپ، باعث واکنش‌های مثبت و منفی زیادی شد. از جمله انتقادات این فیلم، عدم به تصویر کشیدن اشغالگران و اشغالگری دشمن است. بدون اینکه نامی از رژیم صهیونیستی بیاید، کودک شخصیت اول فیلم، می‌خواهد به قدس برود و در آنجا با رئیس جمهورهای دنیا افطار کند. جالب اینکه وقتی می‌خواهد دنیای کودکی خود را به واسطه جنگ، نابود شده نشان دهد، تصویر رئیس جمهور کره شمالی را نشان می‌دهد و چنین القا می‌کند که مشکل بمب‌ها و نابودی اسباب بازی‌ها، گردن او است. نکته جالبی که در این فیلم هست حضور پوتین همراه خانواده در خانه آن‌ها است. این صحنه پیام مخفیانه قوی ای به بینندگان می‌دهد که روسیه، مدافع و همراه مظلومان منطقه است.

از جمله انتقاداتی که به این فیلم شد، عدم کوچکترین اشاره‌ای به مقاومت و مجاهدین است و از آن بدتر، در انتهای فیلم که پسرک، به زندان رفته و دخترکی را که نماد عهد تمیمی است، آزاد می‌کند(عهدالتمیمی دختر 16 ساله فلسطینی است که در سال 2012 به دلیل نجات برادرش از دست سربازان صهیونیستی مشهور شد. این دختر فلسطینی اخیرا به همراه مادر و دختر عمویش سربازان صهیونیستی را از محوطه خانه‌شان بیرون می‌کند و به همین دلیل رژیم صهیونیستی این دختر را در اواخر آذر دستگیر می‌کند.) و به سوی قدس به راه می افتند، شش عرب با لباس‌های اعراب خلیج فارس، همراه آن‌ها به سوی قدس می روند. همان‌ها که به اسرائیل و اشغالگری جدیدش و قرارداد قرن، یعنی نابودی فلسطین برای همیشه، چراغ سبز نشان داده‌اند!

در مقابل عده‌ای از اعراب(بخوانید نوکران صهیونیست‌ها، مثل رئیس شبکه سعودی ام بی سی) اعتراض کرده‌اند که چرا شرکت زین، پیام ماه رمضان خود را به بازگشت به قدس اختصاص داده و چرا به دنبال پروژه ایران و اخوان المسلمین است! (منظورشان این است که باید دنبال پروژه امریکا و اسراییل برای نابودی فلسطین باشد!) این نوع پیام‌ها با واکنش منفی مردم آزاده عرب روبرو شد.