۱۳۹۷/۰۲/۳۱
۵:۴۰ ب٫ظ

دانشمندانی که از سوی واتیکان برای مطالعه وضعیت تغییرات جوی منصوب شدند در جدیدترین گزارش خود هشدارهای کارشناسان این عرصه را مورد تأکید قرار داده و اعلام کردند زمین درحال گرمتر شدن، کوههای یخ درحال آب شدن است و اقدامات ضروری باید برای رفع این صدمات اتخاذ شود.

هشدار در مورد تغییرات جوی/ اقدامات فوری برای رفع مشکلات جوی

به نقل از آسوشیتدپرس، دانشمندان منصوب شده واتیکان در هیئت مطالعه تغییرات جوی خواستار کاهش سریع انتشار گاز دی اکسید کردبن و کاهش انتشار گاز متان و سایر آلاینده هایی که موجب افزایش دمای هوا شدند و بر ضرورت رصد و بررسی کوههای یخ تأکید کرده تا بهتر بتوان تغییرات آنها را دنبال کرد.

هیئت مشورتی واتیکان در آکادمی پاپی علوم، ماه گذشته میزبان همایشی درباره علل و تبعات آب شدن کوههای یخ بود که این هیئت گزارش خود را چندی پیش منتشر کرد. این گزارش از سوی دانشمندان مستقل علم برف، یخ و انجماد، دانشمندان تغییرات جوی، کارشناسان مطالعه شرایط الگوهای جوی و شیمیدانها امضا شده و در پایگاه اینترنتی واتیکان منتشر شده است.

در این گزارش آمده است: ما از تمام ملل جهان می خواهیم بدون تغییر، سیاستهای مؤثری را برای کاهش علل و تأثیرات تغییرات جوی در جوامع و اکوسیستمها از جمله کوههای یخ و بسترهای آبی آنها به کار ببندند چرا که همه ما در یک خانه زندگی می کنیم.

فدریکو لومباردی سخنگوی واتیکان با تأکید بر اهمیت این سند اظهار داشت: این سنت بخشی از تعالیم و آموزه های کلیسایی نیست و تنها منعکس کننده نتیجه گیری دانشمندان مستقلی است که در تدوین آن مشارکت داشته اند.

وی افزود: این تحقیق به نگرانیهای پاپ در بخشنامه های پاپی خود و اظهارات عمومی خود درباره شرایط جوی اشاره کرده است.

برخی از پاپ به عنوان پاپ دوستدار محیط زیست نام می برند که علت این امر نگرانیهای زیست محیطی وی است. در سال 2008 پاپ نخستین سقف خورشیدی را برای یکی از سالنهای بزرگ واتیکان نصب کرد. یک سال بعد یک سیستم خنک کننده خورشیدی در یکی دیگر از ساختمانهای واتیکان راه اندازی شد. واتیکان همچنین به پروژه احیای جنگها پیوسته که هدف آن کاهش انتشار گاز دی اکسیدکربن است.

براندا اکوارزل معاون بخش تحقیقات و تحلیل جوی در اتحادیه دانشمندان تغییرات جوی در کمبریج که یک سازمان تحقیقاتی مستقر در ماساچوست است گفت: این گزارش به نوعی بیان کردن صریح یافته های از پیش اعلام شده درباره کوههای یخ بود که توسط دانشمندان برجسته نوشته شده است. شاید این حقیقت که واتیکان این امر را به رسمیت شناخته مسئله مهمی باشد که طی آن عامل انسانی برای تأثیر گذاری در تغییرات جوی مورد توجه قرار گیرد.

 

زمان انتشار : 1390-01-01