۱۳۹۷/۰۳/۰۳
۳:۴۷ ب٫ظ

يك كارشناس مسائل آسياي مركزي در آستانه سالگرد وقوع درگيري‌هاي خونين در جنوب قرقيزستان با انتقاد از عملكرد گروه‌هاي قرقيزتبار، نسبت به هرگونه بدرفتاري با ازبك‌تباران ساكن مناطق جنوبي قرقيزستان هشدار داد.

هشدار یک کارشناس روسی نسبت به ادامه وضعیت قوم ازبک در جنوب قرقیزستان

"الكسندر كنياز اف " كارشناس برجسته روس در تازه ترين اظهارات خود در خصوص تحولات كشور قرقيزستان گفت: نزاع قرقيزي‌ها و ازبكتباران كه تابستان سال گذشته به درگيري‌هاي خونين منجر شد تا به امروز كماكان ادامه داشته و ازبك‌تباران ساكن در منطقه تحت فشار گروه‌هاي مليت‌گراي قرقيز قرار دارند.

عضو ارشد آكادمي علوم روسيه همچنين مدعي شد، پس از درگيري‌هاي سال گذشته جنوب قرقيزستان به علت ادامه شرايط نامناسب زندگي و فشار همه جانبه گروه‌هاي قرقيزي، ازبك‌تباران منطقه مجبور شده‌اند به كشورهاي روسيه، ازبكستان و قزاقستان مهاجرت كرده و خود را از زير فشار قرقيز‌تباران نجات دهند.

وي با اشاره به وضعيت قوم ازبك در مناطق جنوبي قرقيزستان خاطر نشان كرد: وضعيت نابساماني كه براي ازبك تباران روي داده است، از نظر سازمان‌هاي افراط‌گرا دور نمانده و طي يك سال اخير آنان توانسته‌اند با استفاده از شرايط موجود جوانان بسياري را جذب عقايد و انديشه‌هاي واپس‌گرايانه خود كنند و آنان را به تهديدي براي كل منطقه تبديل نمايند.

به گفته وي، اين در حالي است كه تابستان سال گذشته "عثمان عادل " رهبر حركت اسلامي ازبكستان، عليه اتباع قرقيزستان اعلام جهاد كرد و در همين راستا نگراني بابت شروع مجدد درگيري‌ها دور از ذهن نيست.

وي احتمال وقوع درگيري‌هاي مسلحانه در مناطق صعب‌العبور و كوهستاني تاجيكستان را بعيد نمي‌داند كه هدف از آن باز كردن كريدور ناامني به مرزهاي قرقيزستان و ازبكستان است.

تحليلگر روسي تلاش‌هاي آمريكا و شريكان غربي وي در افغانستان را به عنوان يكي ديگر از عوامل ايجاد ناآرامي در منطقه دانست و افزود: تلاش‌هاي ناكافي و غيرموثر آمريكا و متحدانش در منطقه بار ديگر از اهداف پشت پرده حضور گسترده نظاميان غربي با شعار مبارزه با تروريسم خبر مي‌دهد.

اين در حالي است كه از آغاز وقوع ناآرامي‌هاي قومي در قرقيزستان از روز جمعه 11 ژوئن (21 خرداد) 1389 تاكنون، بيش از 80 هزار نفر از اتباع ازبك و ازبكتباران قرقيزستان به اجبار توسط قرقيزها از منازل خود اخراج شده‌اند.

 

 

زمان انتشار : 1390-01-20