۱۳۹۷/۰۳/۱۰
۲:۰۷ ب٫ظ

«محمد عمر» خطاط برجسته فلسطینی 54 سال دارد و رؤیای او مبنی بر کتابت کل قرآن کریم به رسم الخط عثمانی این روزها در شرف تحقق است.

هنرمند فلسطینی و رؤیای کتابت قرآن/ مسجد میعادگاهم است

به گزارش ایکنا ؛ پایگاه خبری خلیج آنلاین در گزارشی در این باره آورده است: پشت میز چوبی کوچکی که پر از قلم‌های رنگی و کاغذهای سفید است و یک نسخه از قرآن کریم بر روی آن قرارگرفته، محمد عمر فلسطینی 54 ساله توجه تو را به خود جلب می‌کند.

محمد عمر بیست و پنج سال است به عنوان مدرس زبان عربی فعالیت می‌کند و خط زیبای او و مهارتش در نگاشتن خطوط مختلف به او کمک کرده است تا بتواند مهم‌ترین رؤیای زندگی خود یعنی کتابت نسخه کامل قرآن کریم به خط عثمانی را که بسیاری از خطاطان از آن عاجزند، محقق کند.

مسجد؛ میعادگاه کتابت قرآن

وی پس از اقامه نمازهای پنج گانه در مسجد طیبه که در مجاورت منزل او در منطقه «السعودی» واقع در جنوب نوار غزه واقع شده، در گوشه‌ای از مسجد نشسته و قلم‌ها و کاغذهایش را از کیف سیاه خود بیرون می‎آورد وشروع به نوشتن کرده و حرف به حرف و کلمه به کلمه به تحقق  رؤیای خود نزدیک‌تر می‎شود.

محمد عمر که از نخستین خطاطان در فلسطین و جهان عرب اسلام است  که به این کار مهم و سخت دست زده، خود در این باره می‌گوید که با وجود همه سختی‌هایی که در ماه‌های اول با آن رو به رو بود و مشکلاتی مانند قطع مکرر برق که بر محل زندگی او در نوار غزه  حاکم بود؛ اراده کرد تا نسخه کامل قرآن کریم را با دستان خود و به خط عثمانی بنگارد.

 

او تصریح می‌کند: من از ابتدا می‌دانستم رسیدن به رؤیایم در کتابت قرآن به خط عثمانی کار بسیار سخت و دشواری است اما با همه سختی‌ها مقابله کرده و همه مشکلات را پشت سر گذاشتم و تنها به هدف خود که اکنون در آستانه رسیدن به آن هستم، فکر می‌کردم.

این هنرمند فلسطینی می‌گوید: خط زیبا و اشراف او به خطوط عربی و اسلامی مانند خط دیوانی، عثمانی، کوفی و عربی مهم‌ترین عامل ورودش به این عرصه بوده است.

وی در حالی که به اعراب‌گذاری آیات سوره نساء مشغول است، ادامه می‌دهد: من مسجد را به عنوان مکانی برای کتابت قرآن انتخاب کردم و بعد از پایان نمازهای روزانه به این کار مشغول می‌شوم.

صبر و دقت؛ لازمه کار

محمد عمر از انواع خاصی از قلم‎ها و کاغذها برای کتابت قرآن به شیوه‌ای که نیازمند صبر و دقت فراوان بوده و تقلید آن برای افراد عادی بسیار سخت است، استفاده می‌کند.

وی با بیان این که برای کتابت یک صفحه از قرآن به چنین روشی زمان، دقت و حوصله بسیاری لازم است، توضیح می‎دهد: گام نخست برای کتابت کتاب خدا را ماه اکتبر سال گذشته برداشته و در آن زمان به صورت پراکنده  و هر زمانی که فرصتی دست می‌داد به این کار مشغول می‌شد اما با فرار رسیدن ماه رمضان عزم خود را جزم کرده و ساعات بیشتری را برای این کار صرف می‌کند.

این خطاط برجسته فلسطینی با بیان این که قرآن معمولا به ساده‌ترین خط که خط عربی است، نگاشته می‎شود، اظهار می‌کند: من قصدکردم تا قرآن را به خط عثمانی که خط بسیار سختی است و به دلیل ضوابط خاص حروف و اعراب و کلماتی که به طور کلی با دیگر خطوط متفاوت هستند، به دقت زیادی نیاز دارد، کتابت کنم.

وی با تأکید بر این که او تقریبا یک سوم از قرآن را با سرمایه خود نوشته است، تصریح می‎کند: یک اشتباه کوچک در اعراب هر یک از حروف کلمه می‌تواند به طور کلی معنای کلمه را تغییر دهد و او بسیار دقت می‌کند که مرتکب چنین اشتباهی که ممکن است به تحریف کتاب خدا بیانجامد، نشود.

عمر همچنین می‌گوید: با وجود همه سختی‌ها و مشکلات و محاصره ظالمانه غزه مصمم است طرح خود را به پایان برساند و این دستاورد بزرگ یک فلسطینی برای امت اسلامی و عربی است که در شرایط سخت محاصره غزه رشد کرده است.