۱۳۹۷/۰۱/۲۷
۵:۴۹ ب٫ظ

یاسر حموده: نمایشگاه «کتاب در کشوری که آزادی را نفس می‌کشد» در واقع برای آن برگزار شد که در آن کتاب‌هایی در معرض دید عموم قرار گرفته شود که پیش از این به دلیل سانسور دولت قذافی اجازه چاپ و نشر را نداشته‌اند. اینک در این فضای آزاد به وجود آمده این کتاب‌ها را می‌توان بدون هیچ نگران

وقتی کتاب با آزادی نفس می‌کشد

پس از پیروزی انقلاب لیبی اتحادیه ناشران این کشور جان تازه‌ای گرفته و برای اولین بار نمایشگاه کتاب داخلی خود را در طرابلس پایتخت خود برپا نمود.

به نقل از سایت خبری جزیره نت، اولین دور از نمایشگاه کتاب داخلی لیبی با استقبال چشمگیر مردم این کشور روبرو شد. تعدادی از کتاب‌های عرضه شده در این دور از نمایشگاه کتاب‌هایی بوده‌اند که در دوره معمر قذافی رئیس جمهور مخلوع این کشور در لیست کتاب‌های ممنوعه بوده‌اند.

«کتاب در کشوری که آزادی را نفس می‌کشد» به عنوان نام این نمایشگاه انتخاب شده بود و حضور دوستداران کتاب در آن قابل توجه بود. وزیر فرهنگ و جامعه مدنی لیبی «عبدالرحمن هابیل» و رئیس اتحادیه ناشران این کشور «علی عوین» در مراسم افتتاحییه آن شرکت داشتند و حضور تعداد کثیری از چهره‌های سیاسی نیز نخستین دور از این نمایشگاه را بارز کرده بود. این نمایشگاه پس از به ثمر رسیدن انقلاب فوریه لیبی و پس از اولین انتخابات آزاد در این کشور برپا شده است و بازدیدکنندگان با امید به آینده دموکرات در کشور خود از کتاب‌های آن دیدن کردند.

چهل و پنج ناشر داخلی کتاب‌های چاپ قدیم و چاپ جدید خود را در این نمایشگاه در معرض دید عموم قرار دادند. البته کتاب‌هایی که اخیرا به چاپ رسیده است در درجه نخست اهمیت قرار داشتند. بر این اساس تحت تاثیر شرایط اخیر جاری در لیبی، انقلاب 17 فوریه موضوع اصلی بیشتر کتاب‌هایی را تشکیل می‌داد که در چند ماهه گذشته به رشته تحریر درآمده است. همچنین بخش مهمی از تاریخ این کشور که در عهد معمر قذافی به آن پرداخته نمی‌شد و در واقع از مردم پنهان می‌شده است، بخش دیگری از موضوعات کتاب‌های چاپ جدید را به خود اختصاص داده بود.

«یاسر حموده» یکی از ناشران شرکت کننده در این نمایشگاه و عضو شورای اتحادیه ناشران در خصوص برپایی این نمایشگاه گفت: «کتاب در کشوری که آزادی را نفس می‌کشد» در واقع برای آن برگزار شد که در آن کتاب‌هایی در معرض دید عموم قرار گرفته شود که پیش از این به دلیل سانسور دولت قذافی اجازه چاپ و نشر را نداشته‌اند. اینک در این فضای آزاد به وجود آمده این کتاب‌ها را می‌توان بدون هیچ نگرانی و سانسوری در اختیار مردم قرار داد.

http://www.aljazeera.net/news/pages/23ab9afd-5057-49da-8cd7-286597dfa4a4

 

زمان انتشار : 1391-04-28