۱۳۹۷/۱۲/۲۰
۱:۲۸ ب٫ظ

پالمیرا شهر باستانی در استان حُمص در مرکز سوریه و در 210 کیلومتری دمشق که در 8 سال گذشته به دلیل حملات تروریست ها، بازدید از آن متوقف شده بود، میزنان یک گروه از گردشگران خارجی شد.

پالمیرای سوریه میزبان گردشگران خارجی شد

به گزارش الأمه:

 یک گروه شامل 35 گردشگر از اتباع فرانسه، کانادا، سوئیس از آثار باستانی شهر تدمر در مرکز سوریه دیدن کردند.
این گروه هفته گذشته به شهر درعا در جنوب سوریه سفر کرده بودند. 
براساس این گزارش گردشگران از معبد بعل (بل)، طاق نصرت و ستون های و دژ ها و آمفی تئاتر باستانی و بازار اغوار پالمیرا و دیگر آثار باستانی شهر تدمر دیدن کرده و تصاویر و ویدیوهایی را درباره میزان تخریب این آثار باستانی به دست تروریست ها داعش ثبت کردند. 
«گنی بورگم» روانشناسی کانادایی در گفت و گو با سانا با ابراز تاسف نسبت به تخریب این آثار باستانی گفت: پالمیرا یکی از برجسته ترین آثار فرهنگی بشری است که از سوی تروریست ها که دشمن انسانیت و بویژه آثار تاریخی آن که جزئی از متعلقات جمعی آن هستند، نابود شده است. 
یک گردشگر فرانسوی نیز گفت: دیدار او از سوریه به مثابه پیام محبت و صلح به کشور تاریخ و میراث انسانی است که شروع تمدن بشری از شرق به غرب از آن بود. 
وی از سازمان های بین المللی در این رابطه خواست تا کمک کنند آثار باستانی سوریه بازسازی شده و همانند سابق شوند. 
پالمیرا نام شهری باستانی در استان حُمص سوریه است. ساکنان پالمیرا را آرامی‌ها، عموریان، عرب‌ها و اقلیتی از یهودیان تشکیل می‌دادند. در هم‌جواری ویرانه‌های باستانی پالمیرا، شهر تدمر واقع شده که نام عربی معادل برای پالمیرا نیز هست. 
این شهر باستانی که به «مروارید صحرا» معروف است یکی از مهم‌ترین ویرانه‌های تاریخی جهان و یکی از آثار ثبت شدهٔ سوریه است که در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد. 
قدمت بخش اعظم ویرانه‌های پالمیرا به سده‌های یکم و دوم میلادی بازمی‌گردد. 
پالمیرا زمانی در جهان باستان یکی از مهم‌ترین مراکز فرهنگی جهان بود، این شهر تبلور هنر و معماری قرن‌های نخست و دوم به‌شمار می‌رود که در آن تکنیک‌های یونانی و رومی با سنت‌های محلی و نفوذ ایران باستان در هم آمیخته است. 
این محوطه حاوی بیش از هزار ستون و یک گورستان عظیم شامل بیش از 500 مقبره است. تا پیش از جنگ داخلی سوریه هر سال بیش از 150 هزار جهانگرد از پالمیرا بازدید می‌کردند. 
گروه ترویستی داعش در 21 ماه می سال 2015 (31 اردیبهشت 1394) شهر باستانی پالمیرا را تصرف کرد. 
از زمانی که این شهر به دست داعش افتاد، تخریب بناهای تاریخی و آثار هنری و کشتار مورخان و باستان شناسان به راهبرد این گروه در جنگ با تاریخ، فرهنگ و روشنفکری بود. 
در ژوئیه سال 2015 (تیر 1394) داعش در اقدامی، شش تندیس باستانی از جمله تندیس معروف به شیرلات را تخریب کرد. 
اواخر ماه اوت 2015 رسانه‌ها از تخریب معبد تاریخی «بعل» واقع در شهر باستانی تدمر (پالمیرا) سوریه خبر دادند. همچنین در هفته اول اکتبر سال 2015 داعشی ها «طاق نصرت» این شهر باستانی را نیز تخریب کرد. 
نیروهای ارتش سوریه مارس 2016 شهر تدمر در حومه شرقی حمص را تحت کنترل خود درآوردند. نیروهای ارتش سوریه پس از تحت کنترل درآوردن تدمر، عملیات خنثی کردن مین‌ها و بمب‌ها و پاکسازی این شهر از وجود تروریست‌های داعشی را آغاز کردند. 
سرقت آثار باستانی سوریه و فروش آن به کشورهای خارجی و در خارج از این کشور نیز یکی دیگر از اقدامات تروریست ها در سوریه است.

 

منبع: ایرنا