۱۳۹۸/۰۳/۱۱
۸:۱۰ ق٫ظ

«فلسطین» کلیدواژه اکثر سروده‌های رمی کنزی، شاعر فلسطینی آمریکایی، است. او معتقد است، آزارها و اذیت‌های اسرائیل سرانجام به همبستگی بین‌المللی و استقامتی ماندگار برای بازپس‌گیری فلسطین منجر خواهد شد.

پیوند نژادپرستی در آمریکا و اشغال فلسطین در یک کتاب/ شاعر آمریکایی: آزادی قدس یک رؤیا نیست

به گزارش الأمه:

 فلسطین همواره و همیشه از ابتدای انقلاب تاکنون دغدغه همه شاعرانی است که زیر سایه اسلام نفس می‌کشند. این دایره مرز و جغرافیای خاصی نمی‌شناسد؛ از ایران گرفته تا لبنان و سوریه و عراق و بحرین و هرجای دیگری که آزادمردی در آن زندگی می‌کند. 

به زعم شاعر انقلابی؛ «شعر» و «خیزش» دو روی یک سکه‌اند و شعری که فریاد برنیاورد و پایه‌های ستم‌پیشگان را به لرزه نیفکند، شعر نیست. او واژگان خود را به گلوله بدل می‌کند تا با آن، از کرامت و عزت امت خود دفاع کند و شکوه از دست رفته را به آنها بازگرداند. شاعر آزادی‌خواه امروز به جنگ سیاهی می‌رود و در رؤیایش، جهانی را می‌بیند که «همه‌گان راه گرامی ِ آزادی را می‌شناسند» و  «زمین از عشق و دوستی سرشار است/ و صلح و آرامش، گذرگاه‌هایش را می‌آراید».

رمی کنزی "Remi Kanazi" شاعر ساکن نیویورک است. شاید بتوان گفت که «فلسطین» کلیدواژه و شاه‌بیت اکثر سروده‌های اوست. از او تاکنون آثار متعددی طی سال‌های گذشته منتشر شده که هرکدام حکایتی است از مصیبت ملت فلسطین و اجبار آنان برای خروج از سرزمین و وطنشان، زندگی تلخ در نقاط مختلف جهان و در نهایت، امید به بازگشت؛ امیدی که نور آن هرگز در دل فلسطینیان خاموش نشده است.

«قبل از آخرین بمب» عنوان آخرین اثر اوست که به چاپ رسیده است. او در این اثر، یک گام فراتر نهاده و موضوع فلسطین را در ابعاد بزرگتری بررسی کرده است. کنزی در کنار آرزوها و امیدهایش برای فلسطین، از خشنونت پلیس در آمریکا و نگاه نژادپرستی در این کشور نیز سخن گفته است. نکته دیگری که در این کتاب دیده می‌شود، نوع نگاه شاعر به فلسطینیانی است که به اجبار در سراسر جهان ساکن شده‌اند. به زعم او؛ آزارها و اذیت‌های اسرائیل سرانجام به همبستگی بین‌المللی و استقامتی ماندگار برای بازپس‌گیری فلسطین منجر خواهد شد.

کنزی در کنار چاپ کتاب، از جمله شاعران فعال در فضای مجازی است. کلیپ‌های شعرخوانی و سخنرانی‌های او بینندگان متعددی در آمریکا و میان فلسطینیان دارد. او که اخیراً قرار بود برای سخنرانی به استرالیا رود، با مشکل ویزا مواجه شد. گفته می‌شود لابی‌های اسرائیلی تلاش دارند تا مانع از ورود او به این کشور و سخنرانی او شوند.

سروده زیر نمونه‌ای از اشعار  اوست که با عنوان «روز نکبت» منتشر شده است؛ عنوانی که به بیرون راندن صدها هزار فلسطینی در سال 1948 اشاره دارد:

ما بر می‌گردیم
این یک تهدید نیست
یک آروز و یا یک رؤیا نیز نیست
این یک وعده است

***

هیچ چیز عادی نیست
حتی محاصره و اشغال
حتی نسل‌کشی‌ای که این روزها راه افتاده است

هیچ چیز عادی نیست
خانه‌ها
مساجد
و حتی جاده‌ها

هیچ چیز عادی نیست
حتی گرسنگی در میان مردم این شهر

***

نکبتی فراگیر در خیابان‌های این شهر قدم می‌زند
برای کودکی‌ای که به غارت می‌رود
و برای خاطرات شیرینی که به رؤیا می‌پیوندد

اینجا کسی است که هر آیینه دوست دارد
چنگال‌های خود را فرو کند
در قلب‌های راشل کوری

 

منبع: تسنیم