۱۳۹۷/۰۲/۰۵
۱۱:۲۹ ق٫ظ

مصطفی ناصف: پدیده نوشتن در دوره معاصر و در کشورهای عربی با رشد همراه بوده است. روند نوشتن از خشونتی که در شکل نگارش داشت کاست و به سمت شک و تردید در اسلوب‌های قدیمی گرایش پیدا کرد.

چاپ یک کتاب به وصیت نویسنده

موسسه العویس کتاب «بازی نگارش» را پس از مرگ نویسنده کتاب به چاپ رساند.

به نقل از سایت خبری میدل ایست آن لاین، در وصیت‌نامه دکتر مصطفی ناصف آمده است که کتاب او «بازی نگارش» تنها توسط انتشارات سلطان بن علی العویس به چاپ برسد. مصطفی ناصف در سال 2008 از دنیا رفت و پیش از مرگ خود وصیتی تنظیم کرده بود و در آن به ورثه خود سفارش کرد که کتابش را برای چاپ تنها به این انتشارت بسپارند. پس از گذشت چند سال از مرگ او ورثه کتاب مذکور را به این انتشارات سپردند و سرانجام وصیت او جامه عمل پوشید.

این کتاب جایزه دور هشتم پژوهش‌های ادبی و نقدی را نیز به خود اختصاص داده است. جایزه مذکور از جمله کارهای مربوط به پروژه ادبی «فائزون» می‌باشد. براساس برنامه‌های فرهنگی مربوط به پروژه «الفائزون» کتاب برتر تجدید چاپ نیز خواهد شد.

«بازی نگارش» در یازده فصل نوشته شده است و نویسنده در توضیح مفهوم کتابش این گونه می‌نویسد؛ پدیده نوشتن در دوره معاصر و در کشورهای عربی با رشد همراه بوده است. روند نوشتن از خشونتی که در شکل نگارش داشت کاست و به سمت شک و تردید در اسلوب‌های قدیمی گرایش پیدا کرد. به این خاطر شیوه‌های نگارشی گسترده و متنوع شد.

شایان ذکر است که جایزه اهدا شده به این کتاب به خاطر تلاش‌های بسیار ناصف در زمینه نقد ادبی بوده است. ناصف بیش از نیم قرن تمام تلاش خود را معطوف نقد معاصر در زمینه ادبیات و بلاغت کرده بود. حاصل این پژوهش‌های گسترده مجموعه بزرگی از مطالب نقدی، تئوری و تطبیقی است که تاثیر بزرگی بر غنی کردن ادبیات عرب در عرصه‌های مذکور داشته است و این ادبیات را با نوشته‌های ادبی دیگر کشورها تا حد زیادی آشنا کرده است.

 

زمان انتشار : 1391-02-05