۱۳۹۷/۰۲/۰۲
۱۰:۱۷ ب٫ظ

آن چه این کتاب را پس از مدت دو سال از انتشار، بار دیگر موردتوجه قرار می‌دهد، حال و هوای انقلابی است که در برخی از داستان‌های آن به چشم می‌خورد. به عنوان مثال «انتظار» یکی از داستان‌های این مجموعه یادآور انقلاب و شور انقلابی است که مردم مصر تجربه کردند. دیکتاتوری و نظام‌های فاسد

کتاب «قناری» بار دیگر در محافل ادبی مورد توجه قرار می‌گیرد

آثاری ادبی که به شیوه‌ای دقیق به بررسی معضلات و مشکلات جامعه می‌پردازد و آن‌ها را با زبانی مناسب برای مخاطبان روایت می‌کند، نه تنها با گذشت زمان فراموش نمی‌شوند که ارزش و اهمیت آن‌ها به مرور و در طی سال‌ها بهتر و بیشتر بر همگان مشخص می‌شود.

کتاب «قناری» مجموعه داستان‌های کوتاهی است که برای اولین بار در دسامبر سال 2010 به چاپ رسید. این کتاب در شرایط کنونی جهان عرب و تغییر و تحولات این جوامع بار دیگر مورد توجه قرار گرفته است و مخاطبان چندی را به سوی خود جلب نموده.

به نقل از سایت خبری میدل ایست آن لاین، کتاب «قناری» کاری از احمد الخمیسی مجموعه داستان‌هایی است که با شیوه ادبی تحسین‌برانگیزی به بررسی مشکلات و ناهنجاری‌های اجتماعی می‌پردازد. این سایت همچنین درمورد شیوه نگارش بیست داستان کتاب مذکور می‌نویسد:مهم‌ترین نکته نگارشی این مجموعه در به کار بردن مناسب و به اندازه کلمات و دوری از هرگونه زیاده‌روی است. نویسنده مهم‌ترین مسایل سیاسی و اجتماعی را پیشروی مخاطبان خود قرار می‌دهد و برای بیان داستان‌هایش از توضیح و تفسیرهای طولانی پرهیز می‌کند. در مقابل اجازه می‌دهد که موضوع داستان‌ها مورد توجه مخاطب باشد. این نویسنده در واقع به جای بازی با جملات و عبارات، به خود مسایل مهم جامعه می‌پردازد.

آن چه این کتاب را پس از مدت دو سال از انتشار، بار دیگر موردتوجه قرار می‌دهد، حال و هوای انقلابی است که در برخی از داستان‌های آن به چشم می‌خورد. به عنوان مثال «انتظار» یکی از داستان‌های این مجموعه یادآور انقلاب و شور انقلابی است که مردم مصر تجربه کردند. دیکتاتوری و نظام‌های فاسد عربی نیز موضوع دو داستان دیگر از این مجموعه می‌باشند که هر کدام از زاویه‌ای به این نوع حکومتی نگاه می‌کند.  

در داستان شماره پنج این مجموعه نیز، الخمیسی به روایت دوستی زیبایی می‌پردازد که میان یک مسلمان و مسیحی به وجود آمده است. «در بسته» بیان آن زاویه از زندگی جوامع عربی است که در را به روی دوستی با دیگر ادیان بسته‌اند. داستانی که انسان‌ها را به یاد رفاقت و احترام متقابل در دین مبین اسلام می‌اندازد و آنان را به بیرون آمدن از خودخواهی هدایت می‌کند.

 

زمان انتشار : 1391-03-07